Előszó
A franchise vállalkozási forma az áruforgalmazási és szolgáltatásnyújtási (disztribúciós) folyamatok leghatékonyabb és legösszetettebb formája. A már jelentős piaci tapasztalatokkal és kipróbált, sikeres üzleti modellben tevékenykedő vállalkozás, a franchise átadó, időlegesen közös hasznosításra átadja a szervezési, gazdasági, piaci, kereskedelmi, marketing stb. tapasztalatait, valamint védjegyét más vállalkozások, a franchise átvevők számára. Ezzel a franchise átvevőknek viszonylag kis invesztíció mellett lehetőségük nyílik egy már mások által kipróbált és hatékonyan működtetett hálózat részévé válni, és élvezni a közös marketingből, árubeszerzésből, arculatból, logisztikából stb. származó előnyöket. A másik oldalon a franchise átadó a franchise hálózat bővülésén keresztül növelni tudja piaci súlyát, amely növekedésnek jórészt idegen tőke, azaz a franchise átvevők tevékenysége az alapja. Nem csoda tehát, hogy mindenhol a fejlett világban, beleértve Magyarországot is, a franchise vállalkozási forma töretlen népszerűségnek és folyamatos bővülésnek örvend. Valamennyi országban a franchise hálózatok pozitív hatással vannak a makro- és mikrogazdasági folyamatokra. Növelik a kis- és középvállalkozások súlyát és számát, a foglalkoztatást, hatékonyabbá teszik a kiskereskedelmi hálózat szervezésén keresztül a fogyasztók javára az áruellátást és szolgáltatásnyújtást. Ezért a legtöbb modern államban a franchise vállalkozási formát a kis- és középvállalkozások támogatásának keretei között preferálja a gazdaságpolitika. Ennek is köszönhető, hogy a 2011. évtől az Új Széchenyi Terv előirányozza a franchise szektor szereplőinek (átadók-átvevők) többoldalú támogatását, amely remélhetőleg a franchise vállalkozási fonna magyarországi hatékonyságát, valamint a kis- és középvállalkozások gazdasági erejét tovább fogja növelni. A franchise tartalmának pontos megértését némiképp megnehezíti az, hogy a franchise gyakorlati megvalósulása hihetetlen sokszínűségnek örvend. Emiatt nem lehetséges és nem is kívánatos a pontos jogi szabályozása, miközben a franchise üzleti tartalma és működése meglehetősen változatos képet mutat. Megfelelve a nemzetközi gyakorlatnak, Magyarországon is a franchise hálózatok tartalmának kialakításában az üzleti szokásoknak, a közvetett jogi szabályoknak (a magánjognak és a versenyjognak), és különösen az etikai normáknak van meghatározó szerepe. A nemzetközi gyakorlatban és Magyarországon is azoknak a hálózatoknak a franchise vállalkozási fonna jellegét lehet elismerni, amelyek megfelelnek a Franchising Európai Etikai Kódexének, az üzleti szokásoknak, valamint a vonatkozó közvetett jogi normáknak. Mindez oda vezetett, hogy a legtöbb fejlett államban nemzeti franchise szövetségek szerveződtek, amelyek elsődleges célja a franchise szektorhoz kapcsolódó érdekvédelmi, oktatási, ismeretterjesztési stb. feladat mellett az, hogy a magukat franchise-ként definiáló hálózatok vonatkozásában a franchise etikai normáinak való megfelelést elősegítse, és érvényesítse. Magyarországon a franchise hálózatok működésének etikus volta felett a Magyar Franchise Szövetség őrködik. Feladatának tekinti azt, hogy a franchise piac folyamatos bővülésének elősegítése és támogatása mellett a Franchising Európai Kódexét valamennyi hálózat a működése részévé tegye. Az etikai szabályok, az üzleti szokások és a vonatkozó jogszabályok érvényre juttatása mellet sokrétű érdekképviseleti, oktatási, ismeretterjesztési tevékenységet is végez, ami a franchise vállalkozási fonna hatékony érvényesülését van hivatva támogatni Magyarországon. A Magyar Franchise Szövetség több évtizedes ebbéli tevékenységét mind hazánkban, mind az Európai Franchise Szövetség és a Világ Franchise Tanács tagjaként széleskörű elismertség övezi. A Magyar Franchise Szövetség a 2011. évben ünnepelte 20. éves fennállását. Ebből az alkalomból elhatározta egy olyan hiánypótló könyv kiadását, amely a franchise vállalkozási forma két szoros szimbiózisban lévő aspektusát, a franchise üzleti tartalmát és főbb jogi összefüggéseit mutatja be. A tervezett könyv előzetes célkitűzése tehát az volt, hogy a franchise-t, mint vállalkozási formát, a franchise-szerű működés két aspektusából, a franchise üzleti kérdései, valamint a franchise jogi aspektusai felől részletesen elemezze és a szélesebb olvasóközönség számára is hozzáférhetővé tegye.
Vissza