1.067.669

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Franchise vállalkozás

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Franchise Szövetség
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 167 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-08-1520-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A franchise vállalkozási forma az áruforgalmazási és szolgáltatásnyújtási (disztribúciós) folyamatok leghatékonyabb és legösszetettebb formája. A már jelentős piaci tapasztalatokkal és kipróbált,... Tovább

Előszó

A franchise vállalkozási forma az áruforgalmazási és szolgáltatásnyújtási (disztribúciós) folyamatok leghatékonyabb és legösszetettebb formája. A már jelentős piaci tapasztalatokkal és kipróbált, sikeres üzleti modellben tevékenykedő vállalkozás, a franchise átadó, időlegesen közös hasznosításra átadja a szervezési, gazdasági, piaci, kereskedelmi, marketing stb. tapasztalatait, valamint védjegyét más vállalkozások, a franchise átvevők számára. Ezzel a franchise átvevőknek viszonylag kis invesztíció mellett lehetőségük nyílik egy már mások által kipróbált és hatékonyan működtetett hálózat részévé válni, és élvezni a közös marketingből, árubeszerzésből, arculatból, logisztikából stb. származó előnyöket. A másik oldalon a franchise átadó a franchise hálózat bővülésén keresztül növelni tudja piaci súlyát, amely növekedésnek jórészt idegen tőke, azaz a franchise átvevők tevékenysége az alapja. Nem csoda tehát, hogy mindenhol a fejlett világban, beleértve Magyarországot is, a franchise vállalkozási forma töretlen népszerűségnek és folyamatos bővülésnek örvend. Valamennyi országban a franchise hálózatok pozitív hatással vannak a makro- és mikrogazdasági folyamatokra. Növelik a kis- és középvállalkozások súlyát és számát, a foglalkoztatást, hatékonyabbá teszik a kiskereskedelmi hálózat szervezésén keresztül a fogyasztók javára az áruellátást és szolgáltatásnyújtást. Ezért a legtöbb modern államban a franchise vállalkozási formát a kis- és középvállalkozások támogatásának keretei között preferálja a gazdaságpolitika. Ennek is köszönhető, hogy a 2011. évtől az Új Széchenyi Terv előirányozza a franchise szektor szereplőinek (átadók-átvevők) többoldalú támogatását, amely remélhetőleg a franchise vállalkozási fonna magyarországi hatékonyságát, valamint a kis- és középvállalkozások gazdasági erejét tovább fogja növelni. A franchise tartalmának pontos megértését némiképp megnehezíti az, hogy a franchise gyakorlati megvalósulása hihetetlen sokszínűségnek örvend. Emiatt nem lehetséges és nem is kívánatos a pontos jogi szabályozása, miközben a franchise üzleti tartalma és működése meglehetősen változatos képet mutat. Megfelelve a nemzetközi gyakorlatnak, Magyarországon is a franchise hálózatok tartalmának kialakításában az üzleti szokásoknak, a közvetett jogi szabályoknak (a magánjognak és a versenyjognak), és különösen az etikai normáknak van meghatározó szerepe. A nemzetközi gyakorlatban és Magyarországon is azoknak a hálózatoknak a franchise vállalkozási fonna jellegét lehet elismerni, amelyek megfelelnek a Franchising Európai Etikai Kódexének, az üzleti szokásoknak, valamint a vonatkozó közvetett jogi normáknak. Mindez oda vezetett, hogy a legtöbb fejlett államban nemzeti franchise szövetségek szerveződtek, amelyek elsődleges célja a franchise szektorhoz kapcsolódó érdekvédelmi, oktatási, ismeretterjesztési stb. feladat mellett az, hogy a magukat franchise-ként definiáló hálózatok vonatkozásában a franchise etikai normáinak való megfelelést elősegítse, és érvényesítse. Magyarországon a franchise hálózatok működésének etikus volta felett a Magyar Franchise Szövetség őrködik. Feladatának tekinti azt, hogy a franchise piac folyamatos bővülésének elősegítése és támogatása mellett a Franchising Európai Kódexét valamennyi hálózat a működése részévé tegye. Az etikai szabályok, az üzleti szokások és a vonatkozó jogszabályok érvényre juttatása mellet sokrétű érdekképviseleti, oktatási, ismeretterjesztési tevékenységet is végez, ami a franchise vállalkozási fonna hatékony érvényesülését van hivatva támogatni Magyarországon. A Magyar Franchise Szövetség több évtizedes ebbéli tevékenységét mind hazánkban, mind az Európai Franchise Szövetség és a Világ Franchise Tanács tagjaként széleskörű elismertség övezi. A Magyar Franchise Szövetség a 2011. évben ünnepelte 20. éves fennállását. Ebből az alkalomból elhatározta egy olyan hiánypótló könyv kiadását, amely a franchise vállalkozási forma két szoros szimbiózisban lévő aspektusát, a franchise üzleti tartalmát és főbb jogi összefüggéseit mutatja be. A tervezett könyv előzetes célkitűzése tehát az volt, hogy a franchise-t, mint vállalkozási formát, a franchise-szerű működés két aspektusából, a franchise üzleti kérdései, valamint a franchise jogi aspektusai felől részletesen elemezze és a szélesebb olvasóközönség számára is hozzáférhetővé tegye. Vissza

Tartalom

franchise vállalkozás 9. oldal
1. fejezet A franchise 10. oldal
A franchising története 11. oldal
1. A franchise, mint többszereplős üzleti vállalkozás 12. oldal
1.1 A rendszergazda / átadó / franchisor 14. oldal
1.2.1 Egy franchise egységet üzemeltető átvevő 15. oldal
1.2.2.A Multi-franchise átvevő 16. oldal
1.2.2.B Multi-brand átvevő 17. oldal
1.2.2.C Mester átvevő / mester jog tulajdonos 17. oldal
1.2.2.D Területfejlesztő partner 19. oldal
1.2.2.E Területfejlesztő képviselő 20. oldal
2. A franchise szerződés 21. oldal
3. Díjak 22. oldal
3.1 A belépési díj 22. oldal
3.2 A forgalmi jutalék / royalty 22. oldal
3.3 Marketing díj 23. oldal
4. A magyar franchise szövetség és tagjai 24. oldal
5. Az Európai Franchise Föderáció 27. oldal
5.1. Az európai etikai kódex 28. oldal
6. Franchise Világtanács / World Franchise Council 28. oldal
II. fejezet Csatlakozás egy franchise hálózathoz
TANÁCSOK (LEENDŐ) FRANCHISE ÁTVEVŐK SZÁMÁRA 30. oldal
1. Új üzlet elindítása 32. oldal
2. A franchise jog megvásárlása 32. oldal
3. Működő egység megvásárlása 34. oldal
4. Alkalmas-e ön franchise átvevőnek 34. oldal
5. 10 kérdés melyet minden új átvevőnek érdemes feltennie a már hálózatban lévő átvevőknek 39. oldal
6. Információk a franchise-ról vállalkozók számára 40. oldal
7. Hogyan választják ki partnerüket a franchise hálózatok? 41. oldal
8. A hosszú kapcsolat titka 42. oldal
III. FEJEZET A FRANCHISE HÁLÓZAT ÉLETE 43. oldal
1. A rendszergazda és a franchise átvevő kötelezettségei 45. oldal
2. Beszállítók 47. oldal
3. Területi kizárólagosság 47. oldal
4. Képzés, oktatás a franchise hálózatban 48. oldal
5. Kommunikáció a franchise hálózatban 49. oldal
6. Ellenőrzés a franchise hálózatban 49. oldal
7. A franchise hálózat marketing tevékenysége 51. oldal
8. Egyensúly rendszergazda és átvevői között 51. oldal
IV. FEJEZET FRANCHISE HÁLÓZAT FELÉPÍTÉSE
TANÁCSOK (LEENDŐ) FRANCHISE HÁLÓZATOK SZÁMÁRA 53. oldal
1. Egy hálózat franchise rendszerben való elindításra 53
2. A mintaegység 55
3. A franchise működési kézikönyvek 56
4. A franchise működési kézikönyvek tartalma 57
5. Az ideális átvevő és üzletének elindítása 58
6. A franchise szerződések megújítása 59
7. Tanácsok a nemzetközi porondra lépéshez 60
V. FEJEZET ÚJ TECHNOLÓGIÁK 62
1. Internet 63
2. Miért szükséges weboldal egy vállalkozásnak 64
3. A weboldal készítése előtt 65
4. Domain regisztráció, webtárhely, webhosting 65
5. Látogatottsági adatok 65
6. A franchise hálózat weboldala 66
7. Hogyan népszerűsíthető franchise átvevőt keres menüpont 67
8. Weboldalon biztosított hely az átvevők számára 67
9. Közösségi oldalakon való megjelenés 68
1. SZÁMÚ MELLÉKLET A FRANCHISING ETIKAI KÓDEXE 72. oldal
A FRANCHISE JOGI ÖSSZEFÜGGÉSEI 101. oldal
I. fejezet a franchise, mint vállalkozási forma általános jogi alapjai 103. oldal
1. GAZDASÁGI ALAPÚ JOGI MEGKÖZELÍTÉSEK 104. oldal
2. A FRANCHISE SZÓ FORDÍTÁSI KÍSÉRLETEI 106. oldal
3. KÖZVETLEN JOGI SZABÁLYOZÁS HIÁNYA, KÖZVETETT JOGFORRÁSI REND 107
3.1. Atipikus szerződés 107. oldal
3.2. Közvetett jogforrások 107. oldal
4. ETIKAI NORMÁK SZEREPE 108. oldal
5. A FRANCHISE JOGVISZONY ALAPVETŐ MEGJELENÉSI FORMÁI 109. oldal
5.1. Kereskedelmi franchise 109. oldal
5.2. Szolgáltatási franchise 110
5.3. Termelési franchise 110
5.4. Vegyes rendszerek 110
5.5. Master-franchise kapcsolat 111
6. KOMPLEX JOGVISZONY, A SZERZŐDÉSEK RENDSZERE 111
6.1. A franchise jogviszony magánjogi sokrétűsége 111
6.2. A franchise szerződés 112
6.3. A franchise tartalmát meghatározó áruforgalmi szerződés 112
6.4. A franchise jogviszonyhoz kapcsolódó egyéb szerződések 112
II. fejezet a franchise szerződés egyes tartalmi kérdéséi a magánjog szemszögéből
1. BEVEZETŐ MEGJEGYZÉSEK 113
2. A SZERZŐDŐ FELEK FÜGGETLENSÉGÉNEK PROBLEMATIKÁJA 114
2.1. Az etikai szabályok szigorú álláspontja 114
2.2. Eltérő, de kockázatos jogi megítélés 115
2.3. Összegzés 116
3. A FRANCHISE SZERZŐDÉS ALAPVETŐ TÁRGYA 117
4. A FRANCHISE KNOW-HOW KÉRDÉSE ÉS MEGHATÁROZÓ JELENTŐSÉGE 117
4.1. Polgári jogtól részben eltérő, önálló fogalom 117
4.2. A know-how fontossága 118
5. JOGOK ÉS KÖTELEZETTSÉGEK A SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSE ELŐTT ÉS A SZERZŐDÉS MEGKÖTÉSÉVEL KAPCSOLATBAN 119
5.1. A franchise szerződés bizalmi jellege 119
5.2. A franchise rendszer átadásával-átvételével kapcsolatos megállapodások 120
5.3. A franchise keretében végzett tevékenység átvevő általi megkezdése 121
6. FRANCHISE DÍJAK 121
6.1. Fogalmilag visszterhes szerződés 121
6.2. Belépési díj 122
6.3. Royalty (forgalmi jutalék) jogi megítélése 123
6.4. A marketing díj problematikája 124
6.5. Esetleges egyéb díjak 124
7. KIZÁRÓLAGOSSÁGI KÉRDÉSEK 124
7.1. Tárgyi kizárólagosság 124
7.2. Tevékenység kizárólagossága 125
7.3. Területi kizárólagosság 125
8. A SZERZŐDÉS BIZTOSÍTÉKAI 126
9. A SZERZŐDÉS IDŐTARTAMA 126
9.1. Határozott időtartam 126
9.2. Az időtartam meghatározásának szempontjai 127
10. A FRANCHISE SZERZŐDÉS EGYOLDALÚ MEGSZÜNTETÉSE 127
10.1. Jogszabályi keretek a szerződési szabályok kiemelt fontossága 127
10.2. Felmondáshoz kötött részben elállási típusú szabályok 128
III. fejezet a franchise versenyjogi aspektusai 129
1. BEVEZETÉS 130
2. AZ ÁLTALÁNOS KARTELLTILALOM A FRANCHISE JOGVISZONYRA, MINT VERTIKÁLIS kartellre 131
2.1. Az általános kartelltilalom normatív alapjai 131
2.2. Horizontális és vertikális kartellek 131
2 3 A franchise, mint vertikális kartell 133
3. AKARTELLTILAOM ALÓLI KIVÉTELEK 134
3.1. Versenypolitikai indok és jogi jelleg 135
3.2. Csekély jelentőségű megállapodások 135
3.2.1. Bevezető 135
3.2.2. Bagatellkartellek a magyar jogban 137
3.2.3. Az EU szabályozás különbözősége 139
3.3. Nem független vállalkozások közötti megállapodások 139
3.3.1. Bevezető 140
3.3.2. Irrelevancia a franchise számára 140
3.4. Konklúziók a kartelltilalom érvényesülése számára 140
4. A MENTESÜLÉS 141
4.1. Kartelljogi rendszerváltás 141
4.1.1. Bevezető 141
4.1.2. Egyedi mentesítés megszűnése 142
4.1.3. Utólagos kontroll megerősítése 142
4.2. A mentesülés jogi jellege 142
4.3. A mentesülés feltételei 143
4.4. Konklúziók a kartelltilalom érvényesülése számára 144
5. A CSOPORTMENTESÜLÉS 144
5.1. A csoportmentesülés jelentése és versenypolitikai célja 144
5.2. A csoportmentesülés jogi jellege, terjedelme 146
5.3. A csoportmentesülési rendeletek áttekintése 146
5.3.1. Bevezető 146
5.3.2. Korábbi megoldások 147
5.3.3. Hatályos csoportmentesülési rendeletek 148
5.3.4. A vertikális viszonyrendszer csoportmentesülései 148
5.3.5. Reform a 2010. évben az EU jogban 149
5.4. A vertikális kartellek csoportos mentesülésének keretei 149
5.4.1. Hatály, alkalmazandóság 149
5.4.2. Horizontális (versenytársak közötti) relevancia 153
5.4.3. Piaci részesedéskorlát 154
5.5. A vertikális kartellek csoportos mentesülése alóli kivételek 155
5.5.1. Feketelista 159
5.5.2. Tiltott kötelezettségek 161
5.6. Csoportmentesülés megvonása (negatív megállapítás) 161
5.6.1. Egyedi ügyben 161
5.6.2. Ágazati korlátozás 161
5.7. Konklúziók a kartelltilalom érvényesülése számára 161
6. ÖSSZEFOGLALÓ ELEMZŐ MEGÁLLAPÍTÁSOK A FRANCHISE ÉS A KARTELLJOG ÖSSZEFÜGGÉSEIRŐL 163
6.1. Kartelljog által átfogott szerződési tartalom 163
6.2. Általános szabályok, de különálló státusz 163
6.3. Szerződési szabályok és kartelljogi mozgástér 165
FELHASZNÁLT ÉS AJÁNLOTT IRODALOM 167. oldal
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem