Előszó | 13 |
Fénytani alapismeretek (Sárközi Zoltán) | 15 |
Az elektromágneses hullámtartomány | 15 |
A látható hullámtartomány | 17 |
A fény egyenes vonalú terjedése | 19 |
Fénytörés | 20 |
Törésmutató | 20 |
Teljes visszaverődés | 23 |
Fénytörés plánparalel lemezen | 24 |
Prizma | 24 |
A tükrözés törvényei | 26 |
A síktükör | 26 |
Gömbtükrök | 28 |
Egyszerű lencsék | 33 |
A lencsehatás levezetése prizmából | 33 |
Az egyszerű lencsék osztályozása | 34 |
A lencsék nevezetes pontjai | 35 |
A lencsék képalkotása | 36 |
A lencsetörvény | 41 |
Lencserendszerek (Sárközi Zoltán) | 44 |
Lencsehibák | 44 |
Összetett lencsék | 47 |
Az objektív jellemzői | 48 |
Normálobjektívok | 57 |
Tripletobjektívok | 57 |
Gauss-rendszerű objektívok | 59 |
Szerkezeti kialakítás, egyéb jellemzők | 60 |
Nagylátószögű objektívok | 63 |
Táv- és teleobjektívok | 71 |
Változtatható tulajdonságú objektívok | 77 |
Egyéb objektívok | 80 |
A rekeszek (Sárközi Zoltán) | 84 |
Rekeszszámozási rendszerek | 85 |
Fényértékskála | 86 |
Mélységélesség | 87 |
Hiperfokális távolság | 96 |
Vakuskála | 97 |
Korszerű rekeszállító rendszerek | 97 |
A rekeszállítás és a belső fénymérés kapcsolatai | 99 |
Beállítási módszerek (Sárközi Zoltán) | 100 |
Élességállítás a képtávolság változtatásával | 100 |
Élességállítás a gyújtótávolság változtatásával | 103 |
Közelfényképezés | 105 |
Előtétlencsés közelfényképezés | 106 |
Közgyűrűs közelfényképezés | 110 |
A közelfényképezés számításai | 116 |
A megvilágítási szorzó | 118 |
Mélységélesség közelfényképezés esetén | 120 |
Beállítóeszközök | 122 |
Mattüveges beállítás | 122 |
Keresők és távmérők | 124 |
Fényképezőgépek (Sárközy Zoltán) | 128 |
Kezelés szerinti csoportosítás | 128 |
Kézi működtetés | 129 |
Félautomata és automata gépek | 131 |
Polaroid fényképezőgépek | 133 |
Képméret szerinti csoportosítás | 138 |
Miniatűr fényképezőgépek | 138 |
Kazettafilmes fényképezőgépek | 140 |
Kisfilmes fényképezőgépek | 141 |
Közepes méretű fényképezőgépek | 140 |
Tekercs- (roll-) filmes gépek | 141 |
70 mm széles, kétoldalt perforált filmtöltésű fényképezőgépek | 142 |
Nagyméretű, síkfilmes fényképezőgépek | 142 |
Szerkezeti felépítés és a használat köre szerinti beosztás | 143 |
Box gépek | 143 |
Általános fényképezőgépek | 144 |
Cserélhető-objektívos, távmérős fényképezőgépek | 148 |
Kisfilmes, egyaknás tükörreflexes gépek | 154 |
6x6-os képméretű egyaknás tükörreflexes fényképezőgépek | 159 |
6x6-os kétaknás tükörreflexes fényképezőgépek | 165 |
Nagy képméretű tekercsfilmes gépek | 169 |
Műszaki fényképezőgépek | 170 |
Zárszerkezetek | 182 |
Központi zárak | 183 |
A redőnyzár | 186 |
Fotoállványok | 188 |
Hordozható állványok | 188 |
Műtermi állványok | 189 |
Világítás (Sárközi Zoltán) | 191 |
Fotólámpák | 191 |
Izzólámpák üzemeltetése | 199 |
Villanófény | 202 |
Magnézium villanópor | 203 |
Az egyesvaku | 203 |
Elektromos villanófény | 210 |
Irányszám-átszámítás | 222 |
Fénymérők | 222 |
Optikai fénymérők | 223 |
Fényelemes fénymérők | 223 |
Félvezetős fénymérők | 224 |
Az önálló fénymérők | 225 |
Fényképezőgépbe épített fénymérők | 227 |
A felvétel technikája (Sevcsik Jenő) | 235 |
A fényképezés területei | 235 |
Témaválasztás | 236 |
Képelemek | 237 |
A pont | 238 |
A vonal | 239 |
A felület | 246 |
Képalakítás | 249 |
Térelosztás | 250 |
Tömegelrendezés | 251 |
Tónuselosztás | 256 |
Térábrázolás | 257 |
Távlati hatás | 257 |
Fények és árnyékok | 261 |
Élességi távlat | 261 |
Nézőpont | 263 |
Tárgytávolság | 263 |
A felvétel iránya | 264 |
Világítás | 265 |
A megvilágítás erőssége | 265 |
A világítás jellege | 266 |
A világítás iránya | 267 |
Színösszetétel | 268 |
Nappali világítás | 268 |
Villanyvilágítás | 271 |
Villanófény | 273 |
Képkivágás | 275 |
A képmező kihasználása | 275 |
Képalak | 276 |
Élesség | 279 |
Síkélesség | 279 |
Mélységélesség | 280 |
A mélységélesség megállapítása | 281 |
Célszerű beállítás | 282 |
Megvilágítás | 284 |
Fényérték | 284 |
Fénymérés | 286 |
Megvilágítási táblázatok | 288 |
Tapasztalati módszer | 290 |
Különleges módosítások | 291 |
Mozgó tárgyak | 293 |
Villanófény használata | 294 |
Színesfelvétel | 295 |
A színek kiválasztása | 295 |
Világítás | 296 |
Megvilágítási idő | 297 |
A fényképezőgép kezelése | 298 |
Begyakorlás | 298 |
Felvétel kézből | 299 |
Felvétel állványról | 302 |
A gép elrakása | 303 |
Felvételi területek (Sevcsik Jenő) | 304 |
Reprodukciók készítése | 304 |
Az eredeti jellege (vonalas ábrák, tónusos színes képek) | 304 |
Világítás | 305 |
Beállítás | 307 |
Lapos felületek kiemelése | 307 |
Érdes felületek | 309 |
Domborművű lapos tárgyak | 309 |
Érmék fényképezése | 309 |
Kitüntetések fényképezése | 310 |
Textilfelületek | 313 |
Tárgyfényképezés | 313 |
Alap és háttér | 314 |
Világítás | 314 |
Beállítás | 316 |
Különböző anyagú tárgyak fényképezése | 318 |
Több tárgy együttese | 324 |
Épületfényképezés | 326 |
Belső (épület) felvétel | 326 |
Külső (épület) felvétel | 329 |
Városfényképezés | 335 |
Szobrok fényképezése | 337 |
Természetfényképezés | 338 |
Tájképek készítése | 338 |
Növényfényképezés | 339 |
Állatfényképezés | 352 |
Akvárium fényképezése | 357 |
Személyfényképezés | 360 |
Arcképfelvételek | 360 |
Alakfelvétel | 368 |
Kettős kép | 369 |
Csoportfényképek | 372 |
Gyermekfényképezés | 375 |
Összetett felvételek | 375 |
Életképek | 375 |
Jellemképek | 375 |
Munkaképek | 377 |
Nagyvárosi életképek | 378 |
Riportképek | 378 |
Sportfényképezés | 380 |
Színházi fényképezés | 387 |
Reklámfényképezés | 388 |
Divatképek | 389 |
A fénykép szerzői joga (Sevcsik Jenő) | 391 |
Általános rendelkezések | 391 |
Korlátozó szabályok | 391 |
Kémiai alapfogalmak (Kun Miklós) | 392 |
Az atomok szerkezete | 392 |
Egyszerű és összetett testek | 392 |
Ion ionizációk | 394 |
Vegyi reakciók | 395 |
Savak, lúgok és sók | 396 |
pH-értékek | 397 |
Oxidálás és redukálás | 399 |
Ezüst-halogenidek | 399 |
Szerves kémia | 400 |
Fotóanyagok (Kun Miklós) | 401 |
A fényérzékenység | 401 |
A kicsapódott ezüst-halogenid | 402 |
A Gurney-Mott-elmélet | 404 |
A viszonossági törvény | 405 |
A feketedés | 406 |
A fényérzékeny anyagok szerkezete | 406 |
Hordozó | 407 |
Kötőréteg | 408 |
Fényérzékeny réteg | 408 |
Színérzékenyítés | 410 |
Védőréteg | 411 |
Fényudvar-mentesítő réteg | 412 |
Választóréteg | 413 |
Fotográfiai jellemzők | 413 |
Fényérzékenység | 413 |
Színérzékenység | 415 |
Szemcsézet, szemcsézettség, képélesség, feloldóképesség | 416 |
Árnyalat-visszaadó képesség | 419 |
Fekete-fehér felvételi anyagok | 424 |
Negatívfilmek | 425 |
Fekete-fehér fordítósfilmek | 425 |
Pozitívfilmek | 428 |
Színesfelvételi anyagok | 428 |
Fordítós színesfilmek | 429 |
Negatív színesfilmek | 429 |
A színesfilmek érzékenysége | 450 |
Különböző gyártmányú színesfilmek jellemzői | 430 |
Színesfordítós napfényfilmek | 430 |
Színesfordítós műfényfilmek | 436 |
Színesnegatív napfényfilmek | 437 |
Színesnegatív műfényfilimek | 439 |
Színesnegatív univerzális filmek | 439 |
Filmek színesnegatívok másolásához | 440 |
A filmek emulziószáma, lejárati ideje, tárolása | 440 |
Filmfajták, filmméretek | 441 |
Kisfilmek (35 mm-es kisfilmek) | 441 |
16 mm-es kisfilmek | 442 |
Miniatűr kisfilmek | 442 |
Instamatic filmek | 443 |
Pocket filmek | 444 |
Tekercs-(roll) filmek | 444 |
Síkfilmek | 446 |
Film kazettába töltése | 446 |
Filmkazetták és orsók behelyezése a fényképezőgépbe | 456 |
Filmek visszacsavarása | 462 |
Polaroid kazetták használata | 463 |
Laboratóriumi műveletek (Kun Miklós) | 465 |
Az exponált filmek kiszedése a fényképezőgépből | 465 |
Felvételeink kidolgoztatása | 465 |
Filmjeink sajátkezű kidolgozása | 466 |
Házi laboratórium | 467 |
A vegyszerek beszerzése és tárolása | 471 |
Oldatok készítése | 472 |
Az oldatok töménysége | 472 |
A vegyszerek oldása | 473 |
Előhívó- és rögzítőoldatok készítése | 474 |
A negatívkidolgozás műveletei | 476 |
A filmek előkészítése tankba fűzéshez | 476 |
Az előhívótankok fajtái, a film befűzése | 476 |
Az előhívó beöntése a tankedénybe | 480 |
Az előhívási idő ellenőrzése | 482 |
Az előhívást követő műveletek | 483 |
A negatív kiértékelése és utólagos kezelése | 485 |
A kidolgozott filmek tárolása | 486 |
A laboratóriumi eszközök tisztán tartása | 486 |
Negatíveljárás (Kun Miklós) | 488 |
A megvilágított negatív előhívása | 488 |
A kémiai előhívás | 488 |
A filmkidolgozás kémiája | 488 |
Az előhívóoldat összetétele | 489 |
Szuperadditivitás | 494 |
A gyakorlatban használt előhívók | 495 |
Finomszemcsés előhívók | 496 |
Az előhívóoldat mozgatása | 497 |
Az előhívott negatív további kidolgozási fázisa | 501 |
Papírképek készíttetése és készítése (Kun Miklós) | 506 |
Építtetés | 506 |
Nagyítások készítése | 507 |
Az amatőrlaboratórium felszerelése | 507 |
Nagyítógépek | 507 |
A nagyítópapírok kiválasztása | 512 |
Forte Dokument papírok | 521 |
A papír megvilágítása | 522 |
Az exponált nagyítópapír kidolgozása | 525 |
A papírkép utólagos kezelése | 533 |
Az oldatok kihasználhatósága | 534 |
Nagyítási fogások | 543 |
A kép újrakomponálása | 534 |
A kép szerkezetének módosítása | 535 |
Az árnyalatok módosítása (High Key, Low Key eljárás, Isohelia stb.) | 541 |
Bemásolás | 548 |
Negatív-pozitív kombináció | 552 |
A másolás | 553 |
Iratmásolatok készítése | 555 |
Színesanyagok kidolgozása (Kun Miklós) | 557 |
A színes fordítósfilmek kidolgozása | 557 |
Az Orwo-Agfa rendszerű fordítós színesfilmek kidolgozásának munkamenete | 558 |
Különböző márkájú színes fordítósfilmek kidolgozása | 561 |
Színes negatívfilmek kidolgozsáa | 566 |
Véletlenül fekete-fehérre hívott színesnegatívfilm színesre hívása | 569 |
Színes pozitívképek készítése | 569 |
Színes papírképek nagyítása | 570 |
A megvilágítási idő megállapítása | 571 |
Nullkópia készítése | 571 |
A szűrőzés módjai (szubtraktív és additív szűrőzés) | 571 |
Izzólámpa és feszültségszabályozás | 576 |
A papír alapszűrőszáma | 576 |
Színespapírok kidolgozása | 578 |
A Fortecolor színes fotópapírok | 578 |
Az új Agfacolor papírok | 580 |
Nagy méretű színespapírok kidolgozása | 583 |
A színesanyagok ellenőrzése | 584 |
Másolatok készítése színes pozitívfilmre | 584 |
Az Orwocolor PC 7 pozitívfilm kidolgozása | 585 |
Kidolgozási hibák (Kun Miklós) | 587 |
Fekete-fehér kidolgozási hibák | 587 |
A színeskidolgozás hibái | 588 |
Színes papírképek fakulása | 590 |
Kidolgozott színes diapozitívok színeinek utólagos javítása | 591 |
A fekete-fehér kidolgozás receptjei (Kun Miklós) | 596 |
Forte-előírások | 596 |
Negatívfilm-előhívók | 596 |
Fordítósfilmek kidolgozási oldatai | 598 |
Rögzítőfürdők | 599 |
Megszakítófürdők | 599 |
Papírelőhívók | 599 |
Reanal-előhívók | 601 |
Filmelőhívók | 601 |
Papírelőhívók | 605 |
Orwo vegyszer-összeállítások | 606 |
Az Orwo gyár jelzései | 606 |
Negatív-előhívók | 607 |
Pozitív-, diapozitív- és reprodukciós előhívók | 609 |
A fordítóskidolgozás receptjei | 610 |
Papírelőhívók | 611 |
Gyengítőoldat | 613 |
Farmer-gyengítő | 613 |
Ilford érzékenységfokozó előhívó | 616 |
A színeskidolgozás receptjei | 615 |
Az Orwo fordítós, negatív és pozitív színesfilmjeinek receptjei | 615 |
A Fortecolor maszkos negatív és az Agfacolor CNS film receptjei | 619 |
Az Agfacolor CT 18, CT 21, CK 18, továbbá az Agfachrome S és L fordítósfilmek receptjei | 621 |
A Fortecolor MCN 4 (Typ 4-es) színes fotópapír kidolgozásának receptjei | 623 |