1.059.328

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fotoművészet 1966/1-3. (nem teljes évfolyam)

A Magyar Fotoművészek Szövetsége negyedévi folyóirata - IX. évfolyam 1-3. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet:
HEVESY EMLÉKEZETE
A filmesztétika klasszikusa
Szomorú dolog, hogy ennek a gazdag életműnek számbavételére már csak a búcsú ösztönöz, hogy értékes alkotásaival akkor kezdünk foglalkozni,... Tovább

Előszó

Részlet:
HEVESY EMLÉKEZETE
A filmesztétika klasszikusa
Szomorú dolog, hogy ennek a gazdag életműnek számbavételére már csak a búcsú ösztönöz, hogy értékes alkotásaival akkor kezdünk foglalkozni, amikor azok jóvátehetetlenül hagyatékká váltak. Igaz, évek óta éreztük a szükségét annak, hogy a figyelmet felhívjuk rá és érdemeinek illőbb elismerést szerezzünk — a művek valóságos tanulságainak feldolgozására mégis csak ezután kerül majd sor.
Pedig a különös munkásságában éppen az, hogy Hevesy Iván olyan kérdéseket vetett fel könyveiben, amelyek megvilágítására sem népszerűbb kortársa, Balázs Béla, sem külföldi kollégái nem igen vállalkoztak. Talán ez is oka annak, hogy homályban maradhatott vizsgálódásainak eredetisége. Valóban szembetűnő, hogy mennyire kizárólagossá vált a film esztétikájában a film formanyelvi, nyelvtani szerkezeti szabályrendszerének kutatása és milyen kevés figyelmet fordítottak mai napig a filmnek, mint drámai művészetnek sajátosságaira. Hevesy Iván első tanulmánya, A mozidráma (1913), és különösen első jelentős filmesztétikai tárgyú könyve, A filmjáték esztétikája és dramaturgiája (1925) viszont éppen ezt a területet állította érdeklődése középpontjába és jutott olyan megállapításokra, melyek sok esetben máig sem vesztettek aktualitásukból.
De nézzük magát az elméleti kiindulópontot. Előszavában Hevesy o következőkben fogalmazza meg célkitűzését: „ A filmjáték minden fiatalsága mellett is túlfejlődött már azon, hogy beérje azzal, ha kegyeskedő vállveregetéssel elismerik művészet voltát és elért oda is, hogy irodalmától többet várhassunk, mint általánosságokat, vagy több-ke-vesebb szellemességű reflexiókat. Megérlelődött a pillanat arra, hogy a logika vastraverzei között rendszeres formába épüljenek azok az
3 Vissza

Tartalom


TARTALOM 1-2. szám:
Hevesy emlékezete
BÍRÓ YVETTE: a filmesztétika klasszikusa 3
VÉGVÁRI LAJOS: Generációk nevelője 7
Felvételek Hevesy Ivánról 8
HEVESY IVÁN: A fotóművészet tagadása 13
Hevesy Iván fotói 16
Uitz Béla: Hevesy Iván portréja (1919) 18
DR. K0Z0CSA SÁNDOR: Hevesy Iván élete és irodalmi munkássága (bibliográfia) 19
Nívódíjas képek és képsorok a FOTÓMŰVÉSZET 1966.1. és II. negyedévi pályázatain (Nagy Zoltán, Horváth Lajos, B. Müller Magda, Dr. Szász János fotói) 24
fototörténet
A montázs-csoport (Bán Béla, Bass Tibor, Fenyő A. Endre, Goldman György, Révai Dezső, Sugár Andor) röplapjai 32
esztétika
NEMES KÁROLY: Művészet vagy művészkedés? 33
közös dolqaink
IBOS IVÁN: Amiről megfeledkeztünk 36
BAUER GYÖRGY: A mindennapok gondjairól 39
Tokaji András nívódíjas képsora 40
kritika
BAUER GYÖRGY: Emberöltő (Zinner Erzsébet kiállításáról) 43
Zinner Erzsébet fotói 18
NEMES KÁROLY: Felfedezések (Néhány megjegyzés Zinner Erzsébet
kiállítása alkalmából) 48 KOFFÁN KÁROLY: „Pro natura" (Tildy Zoltán fotói a Nemzeti Galériában) 51
Tildy Zoltán fotói 52
jeqyzetek
LŰRINCZY GYÖRGY: A riport metamorfózisa (Glosszák Schopper Tibor képeihez) 55
Schopper Tibor fotói 56
DR. SZÁSZ JÁNOS: Pécsi jegyzetek az Országos Középiskolai Fotókiállításról 57
Az Országos Középiskolai Fotókiállításból (Csigó László, Égi Ilona, Kolláth Mária, Sztanya Ferenc fotói) 60
pAlyAzat
Nívódíjak a FOTOMÜVÉSZET 1966. I. negyedévi pályázatán 62
Nívódíjak a FOTÓMŰVÉSZET 1966. II. negyedévi pályázatán 62
A FOTÓMŰVÉSZET állandó negyedévi pályázata 62
A borítón Gyarmathy Tihamér fotogrammja

TARTALOM 3. szám:
Esztétika
NEMES KÁROLY: Kísérlet és haladás 3
B. Müller Magda és Fejes László fotói 4
Műhely
TARCAI BÉLA: Vencsellei István képeihez 9
Vencsellei István fotói 12
Kitekintés
ALBERT ISTVÁN: A karmester 16
Vámos László képsora 16
LŐRINC GYÖRGY: Balett a fotoművészetben 19
A balettfoto-kiállításból I. (Keleti Éva, Szalay Zoltán, Halász Rezső fotói) 20
A balettfoto-kiállításból II. (Féner Tamás, Reismann Marian fotói) 24
Közös dolgaink
NEMES KÁROLY: Mindennapok gondjai 27
Nívódíjas képek, képsorok a FOTÓMŰVÉSZET 1966. III. negyedévi pályázatán (Horváth Lajos, Ibos Iván és Lugossy István fotói) 32
BAUER GYÖRGY: A fotóművészet hétköznapjai 33
DR. SZÁSZ JÁNOS: A „szolgáltató" iparról 38
Kritika
TARCAI BÉLA: Szolnok, 1932 41
Frühof Sándor, Schmidt Anna, Haár Ferenc, Bergmann Teréz, Tabák Lajos, Bruck László, Bass Tibor, Lengyel Lajos fotói 44
Jeqyzet
RÉTI PÁL: Országos Kiállítás - Győr, 1966 47
A győri Országos Kiállításból (Marosi László, Bíró Klára, Dr. Szász János, Módos Gábor, Tahin Gyula fotói) 48
IBOS IVÁN: A csehszlovák fotókiállítás egyik tanulsága 51
A csehszlovák fotókiállításból (Milon Novotny, Karol Kallay, Dagmar Hochová és Cliford Seidling fotói) 52
RÉTI PÁL: Székely Aladár emlékpályázat és kiállítás Gyulán 54
A Székely Aladár emlékpályázatból (Balla Demeter, Müller Ferenc és Fejes László fotó') 55
HALÁSZ REZSŐ: A III. lengyelországi nemzetközi fotóművészeti kiállításról 57
Könyvsorozat fotóművészeink munkásságáról 62
Pályázat
Nívódíjak a FOTÓMŰVÉSZET 1966. III. negyedévi pályázatán 63
Az 1966. évi építészeti fényképpályázat eredménye 64
A borítón Gyarmathy Tihamér fotogrammja
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem