1.061.471

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A cigány etnikum újjászületőben

Tanulmány a családról és az iskoláról

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 135 oldal
Sorozatcím: Közoktatási kutatások
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 963-05-5882-3
Megjegyzés: 3 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Angol nyelvű fülszöveggel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Kutatásunkban hol közvetlenül, hol áttételesen két dolgot vizsgálunk, amelyek szerintünk szorosan összefüggenek. Cigány gyermekek iskolai beilleszkedésének folyamatát, konfliktusait és... Tovább

Előszó

Kutatásunkban hol közvetlenül, hol áttételesen két dolgot vizsgálunk, amelyek szerintünk szorosan összefüggenek. Cigány gyermekek iskolai beilleszkedésének folyamatát, konfliktusait és kompromisszumait elemezzük, amit már hipotézisünk megfogalmazása során, előtanulmányaink alapján elszakíthatatlannak láttunk az etnikai identitás kérdésétől. Úgy találjuk - nemzetközi és hazai, s ezen belül saját kutatásaink alapján -, hogy az a megközelítés, amely a cigányságot csak (vagy elsősorban) mint hátrányos helyzetben lévő népcsoportot, gyermekeit mint az iskolai pályafutásban szociokulturális hátrányban lévőket szemléli, nem ad kielégítő választ arra a kérdésre, amely bennünket a témával való korábbi találkozásunk óta foglalkoztat. Miért sikertelenek azok a cigány gyerekek is az iskolában, akik gazdaságilag vagy a társadalom más szféráiban a többségi társadalom mércéjével mérve is sikeresnek mondhatók?
Felfogásunk szerint - és ez a témája könyvünknek - a szociokulturális meghatározottság (nevezzük így azt a kérdéskomplexumot, amely magában foglalja felnőtt családtagok alacsony iskolázottságát, rossz munkaerőpiaci pozícióját, az egyének és családok gazdasági helyzetét, stb.) a befolyásoló tényezőknek csak egyik csoportja. Úgy látjuk, hogy a befolyásoló tényezők másik csoportja az etnicitás, azaz a cigányságnak egy közös etnikumba való tartozása.
Az iskolai sikeresség - ezt minden vonatkozó szociológiai jellegű kutatásból tudjuk - nagy részben magyarázható a családnak a társadalomban való elhelyezkedéséből, a családi miliőből. Kisebbségi etnikumhoz tartozó csoport gyermekeinél a családi kultúra többé-kevésbé része az etnikum kultúrájának is. A gyerek nemcsak a "nagytársadalom" tagjaként, hanem egyúttal saját kisebbségi kultúrájának tagjaként lép be az iskolába. Ennek a körülménynek nézetünk szerint különösen nagy jelentősége van akkor, ha cselekvési programokról, fejlesztő programokról, egyáltalán (oktatás)politikáról gondolkodunk. Ugyanis másfajta cselekvésre van szükség akkor, ha csupán a tanulmányi lemaradás leküzdéséről van szó, és megint másra, ha abból indulunk ki, hogy a tanulmányi lemaradást tömegméretekben csak akkor vagyunk képesek reálisan megközelíteni, ha egyúttal tekintetbe vesszük az etnikai kultúrát is.
Könyvünkben nem tárgyaljuk azokat a (sokakat foglalkoztató) kérdéseket, amelyek arra irányulnak, ..mi a cigány most, a világ mely tájáról ered ez a nép, mennyiben tekinthető egységesnek, kultúrájának sajátosságai milyen történelmi gyökerekre vezethetők vissza. Abból indulunk ki, hogy a cigányság ma Magyarországon (és sok más országban is) létező etnikum, az őket szétszabdaló ellentétek - bármilyen kiáltónak tűnjenek is - etnikumként! létezését nem vonják kétségbe. Ezzel a kiindulópontunkkal természetesen nem az asszimilációhoz való egyéni jogot kívánjuk megkérdőjelezni, hanem a saját etnikumhoz való tartozás egyéni és kollektív jogát akarjuk hangsúlyozni. Vissza

Fülszöveg

Hosszú, forró nyarak, int harminc éve az USA nagyvárosi gettólázadásaiban? Erőszakkal beolvasztott nemzeti kisebbség? Apartheid? A kutatók meggyőződése, hogy el kell kezdeni a cigányságról alkotott kép modernizálását. Ehhez figyelembe kell venni a az etnikai kisebbségekkel kapcsolatos külföldi tapasztalatokat, a cigányságban végbement folyamatokat. Nem akarhatunk extrémista megnyilvánulásokat, és nem lehetünk nézői egy félmilliós etnikum agóniájának. Azt a terepet figyeljük, ahol formálódik a konszenzus a többségi és a kisebbségi kultúrát továbbörökítő intézményekben: a cigány családokban és a magyar iskolákban. A két kultúra átadásának - ennek a konfliktusos szocializációnak - forgatókönyvében három szereplő van: a család, a tanár és a gyermek. Egymáshoz fűződő kapcsolataik rendszere határozza meg, milyen viszony alakul ki a pluralista társadalomban lassan megjelenő multikulturális iskolában. Jó közérzetű közösségek számára létszükséglet, hogy késztetést érezzenek és ösztönzést... Tovább

Fülszöveg

Hosszú, forró nyarak, int harminc éve az USA nagyvárosi gettólázadásaiban? Erőszakkal beolvasztott nemzeti kisebbség? Apartheid? A kutatók meggyőződése, hogy el kell kezdeni a cigányságról alkotott kép modernizálását. Ehhez figyelembe kell venni a az etnikai kisebbségekkel kapcsolatos külföldi tapasztalatokat, a cigányságban végbement folyamatokat. Nem akarhatunk extrémista megnyilvánulásokat, és nem lehetünk nézői egy félmilliós etnikum agóniájának. Azt a terepet figyeljük, ahol formálódik a konszenzus a többségi és a kisebbségi kultúrát továbbörökítő intézményekben: a cigány családokban és a magyar iskolákban. A két kultúra átadásának - ennek a konfliktusos szocializációnak - forgatókönyvében három szereplő van: a család, a tanár és a gyermek. Egymáshoz fűződő kapcsolataik rendszere határozza meg, milyen viszony alakul ki a pluralista társadalomban lassan megjelenő multikulturális iskolában. Jó közérzetű közösségek számára létszükséglet, hogy késztetést érezzenek és ösztönzést kapjanak az elfogadni és elfogadottnak lenni tudatához. Ezért kell bemutatni sikeres cigány közösségeket: a megfigyelés színtere a család és az iskola. Vissza

Tartalom

Előszó 7
Iskolai beilleszkedés és etnicitás 9
Az etnikai mozgalmak jelentkezése 9
Megkettőzött társadalmi beilleszkedés 15
Cigány családok, cigány iskolások 25
Az élet színvonala és minősége 25
Szeretett óvoda, elfogadott iskola 31
A cigány lét jelentése 40
Kiutak és zsákutcák 45
Teljesítmény, remény, ígéret 51
Vágy és valóság 51
Messzebbre, magasabbra... 59
A siker eredete és értéke 73
Számítások és modellek 80
Mozaik 85
A tanár dolga 87
A műhely 87
A kislány, a kisfiú, a kisdiák 89
Eszmék és szándékok 99
Mennyiség és minőség 104
Kép a jövőről 109
Töredékek külföldről 109
Helyzetelemzésünk 1990-ben 118
Látomás egy sokszínű országról 121
Jegyzet a kutatásról 131
Irodalom 133
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem