1.066.456

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magánélet és az egészség kultúrája I.

Ismeretek fejlesztése, módszertana az iskolai oktatásban

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest-Pécs
Kiadó: Dialóg Campus Kiadó
Kiadás helye: Budapest-Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 372 oldal
Sorozatcím: Pedagógia
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9310-77-8
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv az iskolai egészségnevelés témájával, a magánélet kultúrájával foglalkozik. Figyelembe véve a Nemzeti Alaptanterv követelményeit, a kerettantervben szereplő egészségtan modul tíz fő... Tovább

Előszó

Ez a könyv az iskolai egészségnevelés témájával, a magánélet kultúrájával foglalkozik. Figyelembe véve a Nemzeti Alaptanterv követelményeit, a kerettantervben szereplő egészségtan modul tíz fő témáját két kötetben dolgoztuk ki. Ez a kötet (az első) az egészség-betegség, a személyi higiéné, a kortárskapcsolatok, az érzelmi és szexuális kultúra, a családi életre nevelés, az ezekkel összefüggő társadalmi, családi, iskolai felelősség, valamint a fiatalokat érintő szexuális kriminális veszélyek (erőszak, emberkereskedelem), és azok megelőzése témáit dolgozza fel. A következő kötet a táplálkozás, a mozgás, a káros szenvedélyek (drog, alkohol, dohány) és azok kriminális következményei, a helyes döntések, az egészséges környezet és védelme, a balesetek megelőzése, és az elsősegélynyújtás óráinak előkészítésében segít.
Az első kötet célja, hogy a serdülőket legjobban érdeklő témákkal: a saját fejlődésük megértésével, a kortársakkal létesített különböző töltésű kapcsolatokkal (barátság, szerelem, szex) a magánélet kultúrájával, a leendő család tervezésével, a rizikómagatartás elkerülésének segítésével, az ártalomcsökkentés tanításával, szexuálpedagógiai módszerrel foglalkozzunk.
Minden témának a történeti-társadalmi hátterét is feldolgoztuk, hogy az egyes részletterületek mai helyzetét kialakulásuk folyamatában lássuk. A históriai visszatekintés bemutatja, nemcsak az egészség- és magánélet kultúrájának gyökereit, hanem lehetőséget ad arra, hogy az órai anyagot színesíteni tudjuk. Az iskolai egészségnevelést nemcsak elméleti szinten segíti ez a könyv, hanem jól kidolgozott, órákra lebontott gyakorlatokat, ismeretátadó, attitűd és magatartásformáló, öntevékenységre serkentő, interaktív feladatokat is tartalmaz.
Ha boldog és harmonikus felnőtt nemzedéket kívánunk felnevelni, foglalkoznunk kell a magánélet legfontosabb részével: a társ megválasztásával, a szerelemmel, a leendő család tervezésével, az egészség megőrzésével s mindazzal, amely elősegíti gyermekeink, egészséges, kiegyensúlyozott majdani családi életét.
A magánélet kultúrájának alakítását, nevelését az órai munkára lebontva kívánunk segítséget adni az iskolai oktatásban fiatalokkal foglalkozóknak: tanároknak, egészségnevelőknek, védőnőknek, önkénteseknek, kortárs oktatóknak és talán a szülőknek is. Vissza

Tartalom

Bevezetés 11
Az egészség fogalma 13
Az egészséget meghatározó tényezők 14
Az egészség forrásai 15
A betegség kialakulásának tényezői 15
Egészségvédelem (Health Protection) 15
Egészségmegőrzés, fejlesztés (Health Promotion) 16
Az egészségmegőrzés alapelvei 17
A család és feladata 18
A család funkciói 18
A családi életciklusok 19
A család szerkezete 21
Családtípusok 21
Családi státusz 21
Változások a családban (mobilitás, destabilizálódás) 22
A hátrányos helyzet 25
A hátrányos helyzet fogalmi meghatározása 25
A hátrányos helyzet és a társadalom 26
I. Kirekesztő, diszkriminatív mechanizmusok 26
II. Medikalizáló mechanizmus 27
III. Reintegrációs mechanizmus 27
A társadalmi hátrány típusai 28
Adatok a Magyarországon élők hátrányos helyzetéről 29
A hátrányos helyzet megelőzésének lehetőségei 30
1. Primer prevenció - a károsodások megelőzése 30
2. Szekunder prevenció 31
3. Tercier prevenció - rehabilitáció 31
Életminőség-vizsgálat - egészségi állapot felmérése 33
Az iskola feladata és szerepe az egészségnevelésben 34
Az egészségérték 34
A pszichoszociális fejlődés fázisai 34
A gyermek jogai 36
Az egészségmegőrzés különböző szemlélete 37
Az egészség-magatartás kialakítása 39
Egészségnevelési normák 40
Hatások az egészségnevelésre 40
Az egészségnevelés célja 42
Az attitűd 44
A döntés 44
A döntési készség elősegítése - az önértékelés fejlesztése 45
Minőségbiztosítás az egészségnevelés oktatásában 46
Az egészségnevelés minőségének dimenziói 46
A minőségbiztosítás lépései 47
Az egészségnevelés minőségének feltételrendszere 47
Az egészségnevelés értékelésének módszerei 48
A magánélet kultúrája 50
A kapcsolatok hálója 50
A magánélet összetevői 51
A harmonikus társkapcsolat 51
A nemi élettel kapcsolatos erkölcsi megítélések 55
A szexualitás régi és új megfogalmazása 57
Milyen tényezők befolyásolják a szexuális viselkedést? 58
Szexuális és reproduktív jog chartája 59
Tények és értékek irányelvei a szexualitásban 59
Az emberi szexualitás összetevői 60
Az egyén szexuális fejlődése 60
A pszichoszexuális és az érzelmi élet fejlődésének fázisai felnőtt korig 63
A szexualitás funkciói 66
A szexuális viselkedést befolyásoló tényezők 66
A szexuális reakció/interakció összetevői 66
Az emberi szexuális válaszadási/reakció ciklusnak szakaszai 66
A szexuális magatartás zavarai 67
A szexuális kultúra átadásának újkori története 70
A szexuális nevelés korszakai 72
„Intőlap szülők részére", avagy miként nevelhetik gyermekeiket
erkölcsös és egészséges nemi életre 81
Az oktatás irányelvei (1924) 83
Sport és nemi betegségek 85
Nők szerepe a szexuális nevelésben - európai kitekintés (1929) 86
A második világháború utáni időszak 89
Szexuális ismeret és magatartás serdülőkorban (felmérés) 91
Szexualpedagógia és módszertana 108
A szexuális kultúra fejlesztését elősegítő oktatás célja 108
A szexuálpedagógia megközelítésének típusai 108
Betegség irányú megközelítés 108
Rizikó faktorok szempontja 109
Az élet, a közérzet minőségének javítása 109
Nevelési modellek 109
A szexedukáció szintjei 111
Az oktatás módszerei 112
A jó tanár ismérvei 112
Oktatási koncepció 114
Az oktatással kapcsolatos tanácsok 116
Elméletek és gyakorlatok 118
Kommunikáció 118
Nyílt kérdések 119
A nyelv mint a közlés eszköze 119
Feladatok 120
Szótár A-Z-ig 120
Nyelvi gyakorlat 120
Önismeret 122
Önismereti ablak 123
Az önértékelési készség fejlesztése 124
Feladatok 125
Hirdetés 125
Tükröm-tükröm 125
Te is tudod milyen vagyok? 125
Megmondom, milyen vagy 125
Milyen vagyok? Önbecsülés 126
Milyen vagyok? 126
Fogadd el magad 127
Fekete-fehér 127
Milyenek a többiek? 127
Ez vagyok én 128
Híradó 129
Ilyen vagyok 129
Mondd, milyen vagyok? 129
Egészséges életmód 130
Testápolás 130
A bőr és a pattanás 130
Szexuálhigiéne 131
Sport 132
Alvás, pihenés 132
Relaxáció 132
Feladatok 133
Higiéné 133
Egészséges életmód 133
Fogápolás 133
Fogápolási TOTO 133
Befelé figyelés 134
Anatómia 135
Férfi nemi szervek 135
Női nemi szervek 137
Nemi érés 140
Népszokások, hiedelmek, mítoszok a menstruáció körül 140
A menstruációs ciklus 143
Az ovulációs ciklus 143
Feladatok 144
Mekkora voltam? 144
Családi album 144
Gyerek, ifjú, felnőtt 144
Miben különböznek a fiúk és a lányok? 145
Mit tudok a nemi szervekről? 145
Mi könnyű és mi nehéz? 145
Minden megváltozik? 146
Testi változások 146
Bevezetés az anatómiába és az élettanba 147
Csoportos anatómiai rajzolás 148
Felfedezés 149
A növekedés „serdülés" milyen változásokat okoz 149
A menstruáció 149
Menstruációs toto 149
Párkapcsolat kialakítása 151
A barátság 151
Ismerkedés 152
Együtt járás 153
Feladatok 153
Lakoma vakon 153
Ki vagy? 153
Zsákbamacska? 153
Közelebb egymáshoz 154
Hogyan kényeztesselek? 154
Szerelem 155
Az agy 155
Szeretet 156
Szerelem 157
A „romantikus" szerelem ciklikussága 158
A szexuális fantázia, álmodozások 159
Boldogság 159
Hűség - hűtlenség 159
Féltékenység 159
Harag 160
Félelem 160
Szégyen 160
Undor 160
Feladatok 160
Beszélgetés a szerelemről 160
Összetartozás 161
Szerelem - gondolatban 161
Szex 162
Erogén zónák 162
Maszturbáció 162
Felkészültél-e a szerelemre? 162
A csók 163
Petting 163
Szüzesség elvesztése 164
Feladatok 166
Elmondani jaj, de nehéz 166
Szex és szexualitás 166
Hogyan beszéljük meg? 167
Anonimitás 167
A bizalom építése 169
Döntés 170
Fogamzás, megtermékenyítés 171
A fogamzásgátlás története 171
Serdülőkori terhesség 177
A fogamzás és megtermékenyülés fázisai 180
Fogamzásgátló módszerek 180
Fogamzásgátlók típusai 182
1. Hormon-készítmények 182
2. Mechanikai védekezés184
3. Természetes születésszabályozás 185
4. Orvosi beavatkozást igénylő (invazív) módszerek 186
A fogamzásgátlás szabályai 188
Feladatok 189
Az óvszer története 192
Vénusz kesztyűje/férfiak óvszere 192
Országos nonstop fogamzásgátlási ambulanciák címlistája 195
Tinédzserambulanciák címlistája 198
Az abortusz 201
Az abortusz története 201
Mai álláspontok 203
Az anya joga 204
A magzati élet védelméről szóló törvény 204
A családtervezés 205
Szexuális úton terjedő fertőzések (STF) 207
A szexuális úton terjedő betegségek története 207
A szexuális úton történő fertőződésekről 212
Az STF megelőzésének általános szabályai 213
Bakteriális fertőzések 214
Gombás fertőzés 214
Vírusok 215
Protozoonok 215
A betegségre utaló jelek általában 216
HIV/AIDS fertőzés 217
A HIV/AIDS járvány kezdete: 217
Magyarországi HIV-történet
A magyarországi HIV/AIDS helyzet 220
Nemzetközi HIV/AIDS statisztika 223
Az AIDS-ről 224
Az AIDS és a társadalom 227
A védelem stratégiája 227
Prevenció, felvilágosítás, képzés színtere 228
Kockázatos magatartások tizenévesek körében 229
Feladatok 230
Szexuális erőszak és abusus 237
Az abuzust előidéző okok 237
Az abuzus típusai 237
Jogi szabályozás 238
A szexuális erőszak jelei 239
1. Közvetlen vagy kezdeti jelek 239
Fizikai erőszak lehetséges jelei 240
A lelki erőszak lehetséges jelei 240
2. Hosszú távú hatások: 241
Az abuzus következményeit befolyásoló körülmények 241
Segítő reakciók, amelyek segítik az áldozatot
az esemény feldolgozásában 241
Szexgyűrűk hálózata 242
Az abuzus megelőzése 244
Fiúgyermekek szexuális kihasználása 244
Fiúáldozatok 246
Ákos esete 247
Feladatok 252
Pozitív döntéshozatal 252
Támadás 1 253
Támadás 2 255
Emberkereskedelem megelőzése a középiskolában 256
A prostitúció és az emberkereskedelem szereplői 256
Gyermekek jogai, prostitúcióra kényszerítés, emberkereskedelem 257
Szexuális visszaélés és erőszak 257
Miért a fiatalkorú az áldozat? 258
A bekerítés, toborzás módszerei 260
Az erőszak, a kényszerítés, a prostitúció hosszú távú hatásai 262
Esettanulmányok 262
Fiatal emberekre, főleg lányokra leselkedő
veszélyek külföldi munkavállalás esetén 263
Utazás előtti teendők 264
Szerepjátékok 265
Esettanulmányok 268
Megvitatandó kérdések 273
Fontos információk, fontos telefonszámok 273
Magyar külképviseletek címei, telefonszámai 274
Nemzetközi segítő hálózat 277
Áldozatvédelmi irodák Magyarországon 279
INTERPOL-háttéranyag 287
Az oktatás minőségbiztosítása 291
Felmérés - kérdőív 291
Monitoring 291
„Ne dőlj be" oktatási program értékelése 292
Következtetések, javaslatok 302
Kérdőív 304
Vallás, népcsoportok és a szexedukáció 309
Az oktatás célja 310
A módszer 312
Feladatok 313
A kulturális identitás fejlesztésének elősegítése 313
Mi a legfontosabb? 313
Szexuális mítoszok 314
Nézetkülönbség 315
A döntés 316
Jellemformálás 316
Megmondom, ki vagy! 317
Szexuális orientációk 318
Heteroszexualitás 318
Biszexualitás 318
Homoszexualitás 319
Hitek - tévhitek a melegekről 320
Kérdőív a heteroszexualitásról 321
Szexlexikon 323
Felhasznált irodalom 369

Forrai Judit

Forrai Judit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Forrai Judit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem