A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Ez a borító a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán oktatott Közúti és városi forgalomtechnika tárgy tankönyvét takarja.
A benne foglalt ismeretanyag néhai professzorom, Dr. Koller Sándor, és igen jó tankönyvei, Forgalomtechnika (1976), Forgalomtechnika és közlekedéstervezés (1986) után maradt nagy űrt hivatott, több kevesebb sikerrel és részben pótolni.
A könyv anyaga a forgalmi tervezés módszertana és az erre épülő szabályozás, a kül- és belterületi úthálózati elemeken beleértve a folyópályaszakaszokat, a szabályozott szintbeni- és különszintű csomóponttípusokat. A méretezési módszerek között megtalálhatók a hagyományos és legújabb magyar illetve amerikai (HCM-94) számítási módszerek példákkal segítve a megértést.
A forgalomszabályozás különböző szintű elemei a szigetektől, az útburkolati jelektől a jelzőlámpás forgalomirányításig, a vonali és területi forgalomszabályozásig szintén tárgyalásra és ábrázolásra kerülnek a tervezési munkák elvégzéséhez szükséges...
Tovább
Fülszöveg
Ez a borító a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán oktatott Közúti és városi forgalomtechnika tárgy tankönyvét takarja.
A benne foglalt ismeretanyag néhai professzorom, Dr. Koller Sándor, és igen jó tankönyvei, Forgalomtechnika (1976), Forgalomtechnika és közlekedéstervezés (1986) után maradt nagy űrt hivatott, több kevesebb sikerrel és részben pótolni.
A könyv anyaga a forgalmi tervezés módszertana és az erre épülő szabályozás, a kül- és belterületi úthálózati elemeken beleértve a folyópályaszakaszokat, a szabályozott szintbeni- és különszintű csomóponttípusokat. A méretezési módszerek között megtalálhatók a hagyományos és legújabb magyar illetve amerikai (HCM-94) számítási módszerek példákkal segítve a megértést.
A forgalomszabályozás különböző szintű elemei a szigetektől, az útburkolati jelektől a jelzőlámpás forgalomirányításig, a vonali és területi forgalomszabályozásig szintén tárgyalásra és ábrázolásra kerülnek a tervezési munkák elvégzéséhez szükséges részletességgel.
Megtalálhatók a ma mindinkább jogos igényként megfogalmazódó és a teljes, az építési vonalak között húzódó „utcatér" berendezését alkotó jármű, gyalogos és kerékpáros forgalmi elemek és azok optimálisnak tartott helyei. Végezetül említésre kerülnek a jelentősebb hazánkban járatos közforgalmú közlekedési rendszerek, azok javasolt tervezési funkciói, teljesítőképességi jellemzői.
A könyv használatát elsősorban „Utak és a közúti közlekedés" és a „Városi mérnöki" záróvizsga irányokban képesítést szerezni kívánó nappali hallgatók és a szakmérnök hallgatók számára javaslom.
Vissza
Tartalom
1. Közúti közlekedés - forgalomtechnika története 1.
2. A magyar közúthálózat és forgalma statisztikája, nemzetközi megítélése 10.
3. Mértékadó európai és magyarországi forgalomfejlődési tendenciák 17.
3.1. A személyközlekedés fejlődési tendenciái 17.
3.1.1. Fejlett motorizációjú országok személyközlekedése 1980-93 között 17.
3.1.2. A személyközlekedés várható fejlődése a fejlett országokban 19.
3.1.3. A személyközlekedés helyzete és várható fejlődése Magyarországon 20.
3.2. Az áruszállítás fejlődési tendenciái 23
3.2.1. A fejlett motorizációjú országok fejlődési tendenciái 1980-93 között 23.
3.2.2. A fejlett országok fejlődési tendenciái a 2000-2010 közötti időszakban 25.
3.2.3. Magyarország áruszállítása jellemző az 1980-94 években, prognózis 2000-2010 -re 26.
4. Magyarország közlekedéspolitikája [7], a közúti közlekedés fejlesztési terve 28.
4.1. A közlekedés strukturális jellemzői 1994-ben 28.
4.2. A közlekedéspolitika stratégiai irányai 30.
4.3. A közúti közlekedés fejlesztés 30.
4.3.1. A gyorsforgalmú hálózat terve [12] 31.
4.3.2. A közúti közlekedés fejlesztésének egyéb feladatai 35.
4.4. A közúti közlekedés várható hatásai 44.
5. Belterületi utak forgalomtechnikai tervezése 46.
5.1. Bevezetés 46.
5.2. A forgalomtechnikai feladatok áttekintése 47.
6. Átkelési szakasz környezetkímélő kialakítása kis településeken 49.
6.1. Az elkerülés, vagy átkelés döntési kérdései 50.
6.2. Az átkelési szakasz kialakításának alapelvei 50.
6.3. A környezeti prioritásnak megfelelő kialakítás elemei 54.
6.3.1. Sebességcsökkentésre figyelmeztető megoldások a bejárati szakasz előtt 54.
6.3.2. Bejárati szakasz 54.
6.3.3. Sebességmérsékelés az átkelési szakaszon 57.
6.3.4. Csomópontok kialakítása 57.
6.4. Ajánlott tervezési jellemzők 57.
6.5. Építési kialakítás 63.
6.6. Nagy forgalmú átkelési szakasz kialakításának terve kis településben 63.
7. Településközpont forgalomszabályozása 65.
7.1. Általános elvek 65.
7.2. A településközpont forgalmi elemei és kialakításuk 65.
7.2.1. A központ fő forgalmi elve, a gyalogos forgalom 65.
7.2.2. A településközpont és a központi gyalogos körzet kapcsolati rendszere 66.
7.2.3. A gyalogos létesítmények építési kialakítása [14] 69.
7.2.4. A gyalogos felületek méretezése 72.
7.3. Példák, településközpontok kialakítására 80.
8. Lakóterület forgalomcsillapítása 82.
8.1. Lakó-pihenő övezet kijelölése 85.
8.2. A lakóterületi úthálózat elemei 85.
8.3. Az úthálózat kialakítása a lakó-pihenő övezetben 90.
8.4. Parkolás
8.5. A sebességmérséklési eszközök áttekintése 99
8.6. Példák lakóterületek úthálózati kapcsolataira 101.
9. A belterületi főúthálózat kialakítása 105.
9.1. Jellegzetes úthálózatszerkezetek 105.
9.2. A belterületi úthálózat funkciói, kapcsolódási rendszerek107.
9.3. A belterületi úthálózat elemei 112
9.4. A belterületi utak teljesítőképessége 114
10. Körforgalmú csomópontok 117.
10.1. Alkalmazási területek 119.
10.2. Körforgalmú csomópontok méretei 120.
10.3. Példák a helyszínrajzi kialakításra 129.
10.4 Egyéb létesítmények 131.
10.5. A gyalogosok és kerékpárosok átvezetése 133.
10.6. Közúti jelzések 136.
11. A körforgalmú csomópontok kapacitása 139.
11.1. Kapacitásszámítás a BME Út Tanszékének módszere alapján 139.
11.2. Körforgalmú csomópontok kapacitáselméleteinek áttekintése 146.
12. Jelzőlámpás forgalomirányítás [17] 152.
12.1. A jelzőlámpás forgalomirányítás bevezetésének indokai 152.
12.2. Egyedi csomópontok forgalomtechnikai tervezése 153.
12.2.1. Alapadatok 153.
12.2.2. Általános elvek 153.
12.2.3. A jelzőlámpás szabályozás forgalmi tervezése 154.
12.2.4. Rögzített idejű jelzésterv készítése 159.
12.2.5. Forgalomtól függő szabályozás 168.
12.3. Összehangolt forgalomirányítás tervezése 171.
13. A városi főutak csomópontjai, közúti jelzéseik a tömegközlekedés létesítményei 182.
13.1. Jelzőlámpák 182.
13.2. Jelzőtáblák 183.
13.3. Útburkolati jelek [18] 183.
13.3.1. Hosszirányú útburkolati jelek 183.
13.3.2. Keresztirányú útburkolati jelek 187.
13.4. Jellegzetes városi főút - csomópontok 193.
13.5. A tömegközlekedés kérdései 198.
13.5.1. A hálózatok jellegzetességei 198.
13.5.2. A tömegközlekedés járművei, a pályák jellegzetességei 200.
14. A csomópontok geometriai kialakításának elemei 213.
14.1. Elhúzások 213.
14.2. A forduló jármű pályája, a szegélylekerekítések kialakítása 214.
14.3. A látótávolság kérdése csomópontoknál 224.
14.4. A fonódás számítása 225.
15. Kerékpáros forgalom 226.
15.1. A kerékpáros forgalmi hálózat tervezése 226.
15.2. A kerékpárutak, kerékpársávok geometriai kialakítása 228.
15.3. Kerékpársávok, kerékpárutak csomópontjai 232.
15.3.1. Kerékpársávok, kerékpárutak átvezetése jelzőlámpa nélkül 232.
15.3.2. Jelzőlámpás csomópontok 234.
15.3.3. A kerékpársávok buszmegállók melletti elhelyezése 235.
15.3.4. Kerékpárutak és kerékpársávok kapcsolatai 236.
16. A közlekedési problémák megoldásának általános stratégiái [23] 239.
16.1. A forgalmi menedzsment helye a közlekedéspolitikában 239.
16.2. Az átfogó forgalmi menedzsment jelentősége 239.
16.2.1. A forgalmi menedzsment fogalma és jellemzői 239.
16.2.2. A forgalom menedzsment alkalmazási területei 241.
16.3. Az integrált közúti menedzsment rendszer felépítése és stratégiái 242.
16.3.1. A dinamikus információs és forgalombefolyásolási rendszerek osztályozása és célkitűzése 242.
16.3.2. Kollektív, út menti információs- és forgalombefolyásoló rendszerek 244.
16.3.2.1. Az út menti kommunikációs rendszerek jelzései 247.
16.3.2.2. Példa: az M3 - ra tervezett forgalomirányító rendszer 252.
16.3.3. Kollektív, járművön belüli információs rendszerek ( rádiós információs rendszerek ) 263.
16.3.4. Individuális, járművön belüli rendszerek 266.
16.3.4.1. Individuális navigációs rendszerek működése 267.
16.3.5. Az információs- és forgalomszabályozási rendszerek rendszer-integrációja 271.
16.4. A telematika alkalmazása a forgalmi menedzsmentben 272.
16.4.1. A telematika fogalma, jelentősége 272.
16.4.2. A telematika főbb alkalmazási lehetőségei 274.
17. A jelenlegi és jövőbeni utazások vizsgálata 281.
17.1. A közúti forgalom felvételi módjai 281.
17.2. A jelenlegi forgalmak megállapítása 283.
17.2.1. Útkeresztmetszetek forgalma 283.
17.2.2. Lehatárolható területek, körzetek forgalmi adatainak meghatározása 285.
17.3. A jövőbeni forgalom megállapítása 287.
17.3.1. Útszakaszok ( állami közutak ) forgalmainak előrebecslése 287.
17.3.2. Települések jövőbeni forgalmai 287.
18. Közúti balesetek 303.
18.1. A balesetek hagyományos elvekre épülő vizsgálata 303.
18.2. A hagyományos elveken alapuló vizsgálatok eredményei [30] 304.
18.3. A közúti balesetek újabb vizsgálati módszere, a veszélyes forgalmi helyzetek vizsgálata 309.
18.4. A várható balesetek költsége 310.
19. Közlekedési jellemzőkre vonatkozó ismeretek 315.
19.1. Folyamatos forgalmi folyam 315.
20. Gyorsforgalmú utak folyópályaszakaszai 323.
20.1. A gyorsforgalmú út meghatározása 323.
20.2. Módszertan 330.
20.3. Alkalmazási eljárások 341.
20.4. Mintapéldák 347.
I. Függelék 357.
21. Fonódási szakaszok a HCM '94 alapján 360.
21.1. Bevezetés 360.
21.2. Módszertan 365.
21.3. Alkalmazási eljárások 371.
21.4. Mintaszámítás 375.
22. Rámpák és rámpakapcsolatok a HCM '94 alapján 390.
22.1. Bevezetés 390.
22.2. Módszertan 391.
22.3. Alkalmazási eljárások 400.
22.4. Mintaszámítások 407.
23. Gyorsforgalmú utak elemeinek együttes működése a HCM '94 alapján 414.
23.1. Bevezetés 414.
23.2. A gyorsforgalmú utak alapelemeinek együttes vizsgálata 414.
23.3. Forgalomfelügyelet és -irányítás 423.
23.4. A kapacitás úton folyó munkák esetén 428.
23.5. Időjárás 432.
24. Többsávos főutak külterületeken és elővárosi szakaszon a HCM '94 alapján 434.
24.1. Bevezetés 434.
24.2. A szabad áramlási sebesség kiegyenlítései 437.
24.3. A forgalomnagyság módosító tényezői 439.
24.4. Módszertan 440.
24.5. Alkalmazási eljárások 450
24.6. Mintapéldák 457.
25. Kétsávos országutak a HCM '94 alapján 464.
25.1. Bevezetés 464.
25.2. Módszertan 468.
25.3. Gyakorlati alkalmazások 481.
25.4. Tervezési és üzemeltetési problémák kezelése 487.
25.5. Mintapéldák 492.
26. Külterületi utak ismérvei a magyar előírás alapján 504.
26.1. Kategóriák 504.
26.2. A gyorsforgalmi utak tervezési kategóriái és forgalma 505.
26.3. Külterületi közutak tervezési kategóriái és forgalma507.
27. Külterületi csomópontok forgalomtechnikai kialakításai 509.
27.1. Alapvető megállapítások 509.
27.2. Alkalmazási formák beépített területen kívül, nem beépített környezetű nem gyorsforgalmi utak esetén 509.
27.2.1. Alapelvek 509.
27.2.2. Alkalmazási formák egypályás utak esetén 509.
27.2.3. Alkalmazási formák kétpályás utaknál 515.
27.3. Külterületi gyorsforgalmi utak csomópontjai 520.
27.3.1. A kiválások és becsatlakozások módjai 520.
27.3.2. Csomópontok távolsága 521.
27.3.3. Csomóponti ágak csatlakozásai 522.
27.3.4. Autópályák csomópontjai 533.
28. Szintbeni csomópontok kapacitása 540.
28.1. Szintbeni jelzőtáblával szabályzott csomópontok méretezési kérdései, bevezetés 540.
28.1.1. A "HCM 1985" kapacitásszámítási kézikönyvben a jelzőtáblával szabályzott forgalmi csomópontok kapacitásának meghatározására
közölt módszer összefoglalása [32] 540.
2 8.1.1.1. A módszer leírása 540.
28.1.1.2. A számításhoz szükséges adat 541.
28.1.1.3. A konfliktusba kerülő forgalom definíciója 541.
28.1.1.4. A határidőköz értéke 541.
28.1.1.5. Osztott sávok kapacitása 542.
28.1.1.6. A szolgáltatási szint kritériuma 545.
28.1.2. A külterületi jelzőlámpás forgalomirányítás nélkül csomópontok magyar méretezései előírása [MSZ-07-3713-86] 546.
28.1.3. Az Útépítés Tanszéken 1985-ben kifejlesztett kapacitásszámítási módszer [33] (továbbiakban magyar módszer) 547.
28.1.3.1. A HCM '85 és a magyar módszer alapján végzett kapacitásszámítás eredményei 551.
28.1.3.2. A HCM '85 és a vele azonos elvekre épülő magyar módszerre vonatkozó megjegyzések 552.
28.1.4. A német kapacitásszámítás ismertetése [34] 553.
28.1.4.1. Általános elvek a számítási eljáráshoz 553.
28.1.4.2. Az elsőbbségszabályozás kérdései 553.
28.1.4.3. A forgalmi terhelés 554.
28.1.4.4. Kapacitás 555.
28.1.4.5. A forgalomlefolyás minőségének értékelése 561.
28.1.4.6. A módszer segítségével végzett kapacitásszámítások 561.
28.1.5. Az angol kapacitásszámítási módszer ismertetése [35] 562.
28.1.5.1. Bevezetés 563.
28.1.5.2. Definíciók, forgalmi kapacitások és az azokat befolyásoló tényezők 563.
28.1.5.3. Alkalmazott módszerek 564.
28.1.5.4. Az alárendelt út forgalmi irányainak kapacitása 567.
28.1.5.5. A fölérendelt útról balra kanyarodó forgalom 572.
28.1.5.6. A módszer alkalmazása 572.
28.1.5.7. Négyágú csomópontok kapacitása 574.
28.1.6. Az egyes méretezési módszerek összehasonlítása 575.
28.2. Csomópontok szimulációs vizsgálatának elméleti alapjai [36] 578.
28.2.1. A forgalomszimuláció algoritmusai és végrehajtása 578.
28.2.2. A csomóponti szimulációs módszer alkalmazása [37] 583.
29. Jelzőtáblával'szabályozott kereszteződések újabb számítási módszere a HCM '94 alapján 584.
29.1. Bevezetés 584.
29.2. Módszertan 586.
29.3. Alkalmazások eljárások 601.
29.4. Mintapéldák 607.
Felhasznált irodalom 616.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.