Előszó
Részlet a könyvből:
Korunk embere a kémia és kémiai technológia nagyszerű eredményeivel naponta találkozik, az ipar, a mezőgazdaság, a honvédelem, a háztartás és a gyógyszerek területén. A...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből:
Korunk embere a kémia és kémiai technológia nagyszerű eredményeivel naponta találkozik, az ipar, a mezőgazdaság, a honvédelem, a háztartás és a gyógyszerek területén. A tanulókban, a jövő társadalom egyéneiben ezek csak akkor válnak tudatossá, ha olyan műveltséget adunk, amely magában foglalja a természettudományok és az ipar kapcsolatát. Vagyis megmutatja a tanulónak, hogy milyen messze ér el a kémia - Lomonoszov szavai szerint - az ember dolgában. Erre pedig egyik legalkalmasabb eszköz az Iskolai oktató és nevelő rendszerünkben a kémia tanítása. A szakdidaktikai óráknak éppen ezért az a célja, hogy tudatosabbá és módszeresebbé tegye a vegytan tanítását az iskolában, mert a vegytant, mint minden más ismeretanyagot is, sokféle módszerrel lehet tanítani, természetesen más-más eredménnyel esetleg eredmény nélkül.
A tantárgy didaktikailag feldolgozott tudomány. Az anyag óriási terjedelme szükségessé teszi az anyag szűkítését. Az anyagot ki kell választani. Ezt elsősorban a tanulók kora és szellemi befogadóképessége szabja meg. Ez magyarázza meg azt, hogy csak az általános iskola VIII. osztályában tanítják a vegytant, mert már fejlettebb szellemi fejlettséget kíván. Másodsorban megszabja az anyag kiválasztását az általános iskola oktatási és nevelési célkitűzése.
A/ Oktatási cél. Ebből a szempontból megfelelő ismeretanyagot kell kiválasztani. Így meg kell ismertetnünk az általános iskolai tanulókkal az alapvető kémiai jelenségeket, mint pl. az anyagmegmaradás törvénye, az állandó és többszörös súlyviszonyok törvénye, a kémiai változások fajai, az oldatok kémiai hatása.
A tanulókkal továbbá meg kell ismertetnünk a legfontosabb anyagok kémiai tulajdonságait, valamint ipari, mezőgazdasági, bányászati, honvédelmi, háztartási és egészségtani jelentőségét.
Vissza