1.067.327

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földrajztanításunk története

Az alsó- és a középfokú földrajztanítás története Magyarországon

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 194 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 52 564.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A magyarországi alsó- és középfokú földrajztanítás története a Magyar Földrajzi Társaság megalakulásának századik évfordulója alkalmából jelenik meg, visszatekintve száz éven is túl olyan időkig,... Tovább

Előszó

A magyarországi alsó- és középfokú földrajztanítás története a Magyar Földrajzi Társaság megalakulásának századik évfordulója alkalmából jelenik meg, visszatekintve száz éven is túl olyan időkig, amikor a földrajzot vagy a vele kapcsolatos ismereteket hazánkban rendszeresen oktatni kezdték. Az elénk táruló feladat nagysága és nehézsége csak munka közben tűnt ki. Az írott vagy a térképes forrásművek összegyűjtése, teljes számbavétele és értékelő feldolgozása valójában nem hónapok, hanem évek munkáját igényelte volna. Bizonyos, hogy ezt a feladatot, amely sokrétűségénél fogva magában kell hogy foglalja az elmúlt századok és a jelenkor világnézeti és tudományos hátterét, a mindenkor adott társadalmi és politikai viszonyokat, a nevelés általános és folyton változó eszményeit, valamint a földrajzoktatás ezekkel kapcsolatos fő kérdéseit, a maga teljességében aligha oldottuk meg. E rövid történeti áttekintés maga igazolja, hogy egy ilyen átfogó munkának még csak a kezdetén vagyunk. A jelzett kapcsolatok kimutatása, szerves beépítése az oktatás-nevelés egységes folyamatába - ha mind távolabb megyünk a múltba - csak vázlatosan sikerülhetett. Nem ismerjük részletesen azt sem, hogy a gyakran változó tantervek célkitűzéseiből, a földrajztanítás terén gyakran felbukkanó fejlett és haladó elgondolásokból mi és hogyan valósult meg a gyakorlatban a régi iskolák falai között, hogyan reagált a korszellemtől színezett művelődési anyagra és pedagógiai törekvésekre a legjobban érdekelt fél, maga a tanulóifjúság. Miért aktuális ma is, miért áll előttünk megoldatlanul még mindig néhány olyan didaktikai kérdés, amelyek már évtizedekkel korábban is felmerültek. Ezekre a választ e rövid tanulmány legfeljebb gondolatok ébresztésével adhatja meg, a többi a további kutatások feladata, amelyeket a tudatosan és lelkesen dolgozó nevelők saját értékes tapasztalatai egészítenek ki. Ezek győznek meg majd sok érdeklődőt arról is, hogy hazánk és világunk megismerése - éppen mert a természet és a társadalom mai életét tárja elénk a szépségek, értékek és a problémák mérhetetlen gazdagságával együtt - mennyire fontos valamennyiünk, különösen az ifjúság számára. Fontos, mert rendkívül sok nevelő erő rejlik benne, bármelyik pontját is vizsgáljuk a földnek. Vissza

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
A földrajz tanítása a Ratio Educationis megjelenéséig (1777-ig)7
A kialakuló földrajztudomány mint az oktatás alapja7
A matematikai és az általános természeti földrajz fejlődése8
A történelmi-földrajzi irányzat kialakulása9
Az államisme-irányzat időszaka10
A földrajz tanítása a Ratio Educationis előtt12
Földrajztanításunk a Ratio Educationis kiadásától (1777) az 1848. évi polgári forradalomig22
Tudományos megalapozás, politikai és társadalmi hatások22
A Ratio Educationis iskolarendszere és földrajzi tantervei25
A II. Ratio Educationis földrajzi tanterve32
A földrajztanítás története 1848-tól a századfordulóig38
Tudományos megalapozás - a természettudományi irányzat térhódítása, az enciklopédikus, összehasonlító földrajz kialakulása38
A földrajz tanítása 1848-tól a századfordulóig41
Eötvös József tanterve (1848)41
Az Organisations Entwurf (1850-1860)42
Az Entwurf megszűnése utáni átmeneti időszak44
Eötvös József újabb tanterve (1868)44
Földrajztanításunk az elemi népiskolákban 1868-tól 1905-ig46
Földrajztanítás a polgári iskolákban 1868-tól a századfordulóig53
A középiskolai földrajztanítás az első középiskolai törvénytől (1883) a századforduló körüli évekig69
Földrajztanítás a tanítóképző intézetekben75
Földrajztanításunk a századfordulótól az első világháború végéig (az analitikus földrajztudomány kora)77
Tudományos alapok77
A földrajz tanítása a századforduló után (1918-ig)78
Földrajztanítás az elemi népiskolában78
A polgári iskolák földrajza a századforduló után81
A középiskolai földrajztanítás helyzete a századforduló után85
Földrajztanítás a tanítóképzőkben a századforduló után92
A polgári demokratikus forradalom és a Tanácsköztársaság hatása a földrajztanításra94
A földrajztanítás 1919 és 1945 között103
Tudományos alapok103
Földrajztanításunk 1919-től 1945-ig104
Földrajztanítás az elemi népiskolában104
A polgári iskolák földrajztanítása115
Földrajztanítás a középiskolákban és a középfokú szakiskolákban119
Földrajztanításunk a felszabadulás után144
Megváltozott nevelési célok144
Általános iskola145
Gimnázium147
Szakközépiskolák148
A földrajz iskolarendszerünkben148
Általános iskola149
Gimnázium153
Szakközépiskolák155
Tanítóképzők156
Módszertani fejlődés156
Függelék171
Jegyzetek171
Irodalom174
Tantervek és utasítások180
Tankönyvek183
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem