Előszó
A kézikönyv feladata
A szakközépiskolai földrajztanítás 1978-ban kiadott Nevelés és Oktatás Terve sokoldalúan körvonalazza a célokat és a feladatokat. Ezek megvalósítása a tantárgyunkat tanítóktól elvárja, hogy ismerjék az általános iskola földrajztanításának követelményeit, amire építhetnek, aminek továbbfejlesztése a legfőbb feladat. Ismerniök kell azokat az elvárásokat, amelyek megvalósítása követelmény, a földrajzi környezet, majd „a mai világ társadalmi, gazdasági, politikai összefüggéseinek és a fejlődés tendenciáinak" megtárgyalása során. Végül látnia kell minden pedagógusnak azt az utat, ami a cél elérését biztosítja, és amit az ismeretek feldolgozásánál alkalmazott munkaformák és módszerek jelölnek ki.
Az ismeretek megszerzését biztosító eljárások és az elsajátított ismeretek, a pedagógus megfelelő, tudatos munkája esetén garantálják a szükséges jártasságok, készségek kialakítását, a képességek, különösen az önálló ismeretszerzés képességének fejlesztését és a tantervben kiemelt nevelési feladatok teljesítését.
A szakközépiskolai földrajztanítás Tantervi Útmutatója részletesen elemzi a tantervi anyagot, és sokoldalúan foglalkozik az ismeretek feldolgozásának problémáival is. Az ott felvetett elgondolásokat, megoldási javaslatokat a tankönyvben és a feladatlapokban igyekeztünk realizálni. Ezek koncepciójának kialakításában, szövegének és szemléltető anyagának összeállításában a Nevelés és Oktatás Terve, valamint a Tantervi Útmutató mellett a tantárgypedagógia további előrelépésre inspiráló törekvéseire is támaszkodtunk.
Kézikönyvünk már a tankönyv adottságait, mint a legfontosabb segédeszköz által biztosított lehetőségeket figyelembe véve készült. Elsősorban erre támaszkodik, és ehhez kapcsolja a többi segédeszköz alkalmazásának javaslatát is, amikor pl. konkrét formában foglalkozik a tantervi anyag feldolgozásával. A kézikönyv azzal együtt, hogy segítséget nyújt a tankönyv módszeres felhasználásához a tanítás-tanulás folyamatában, biztosítani kívánja a tanterv követelményeinek helyes értelmezésével a képességek fejlesztését és a teljesítményképes tudást.
Vissza