A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földrajzi tanári kézikönyv a szakközépiskolák számára

Földrajz I-II. osztály

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 250 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-6828-7
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: 84103
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A kézikönyv feladata
A szakközépiskolai földrajztanítás 1978-ban kiadott Nevelés és Oktatás Terve sokoldalúan körvonalazza a célokat és a feladatokat. Ezek megvalósítása a tantárgyunkat... Tovább

Előszó

A kézikönyv feladata
A szakközépiskolai földrajztanítás 1978-ban kiadott Nevelés és Oktatás Terve sokoldalúan körvonalazza a célokat és a feladatokat. Ezek megvalósítása a tantárgyunkat tanítóktól elvárja, hogy ismerjék az általános iskola földrajztanításának követelményeit, amire építhetnek, aminek továbbfejlesztése a legfőbb feladat. Ismerniök kell azokat az elvárásokat, amelyek megvalósítása követelmény, a földrajzi környezet, majd „a mai világ társadalmi, gazdasági, politikai összefüggéseinek és a fejlődés tendenciáinak" megtárgyalása során. Végül látnia kell minden pedagógusnak azt az utat, ami a cél elérését biztosítja, és amit az ismeretek feldolgozásánál alkalmazott munkaformák és módszerek jelölnek ki.
Az ismeretek megszerzését biztosító eljárások és az elsajátított ismeretek, a pedagógus megfelelő, tudatos munkája esetén garantálják a szükséges jártasságok, készségek kialakítását, a képességek, különösen az önálló ismeretszerzés képességének fejlesztését és a tantervben kiemelt nevelési feladatok teljesítését.
A szakközépiskolai földrajztanítás Tantervi Útmutatója részletesen elemzi a tantervi anyagot, és sokoldalúan foglalkozik az ismeretek feldolgozásának problémáival is. Az ott felvetett elgondolásokat, megoldási javaslatokat a tankönyvben és a feladatlapokban igyekeztünk realizálni. Ezek koncepciójának kialakításában, szövegének és szemléltető anyagának összeállításában a Nevelés és Oktatás Terve, valamint a Tantervi Útmutató mellett a tantárgypedagógia további előrelépésre inspiráló törekvéseire is támaszkodtunk.
Kézikönyvünk már a tankönyv adottságait, mint a legfontosabb segédeszköz által biztosított lehetőségeket figyelembe véve készült. Elsősorban erre támaszkodik, és ehhez kapcsolja a többi segédeszköz alkalmazásának javaslatát is, amikor pl. konkrét formában foglalkozik a tantervi anyag feldolgozásával. A kézikönyv azzal együtt, hogy segítséget nyújt a tankönyv módszeres felhasználásához a tanítás-tanulás folyamatában, biztosítani kívánja a tanterv követelményeinek helyes értelmezésével a képességek fejlesztését és a teljesítményképes tudást. Vissza

Tartalom

A SZAKKÖZÉPISKOLAI FÖLDRAJZTANÍTÁS ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEI (dr. Köves József) 5
A kézikönyv feladata 7
A szakközépiskolai földrajztanítás megalapozása az általános iskolában 9
A tankönyv koncepciója és a munkafüzet 12
Az ismeretanyag feldolgozásánál alkalmazott módszerek és munkaformák 15
A tanár felkészülése 26
A tanulmányi kirándulás 36
A tanulók tanórán kívüli tevékenysége 38
A földrajzi szertár 42
ÓRALEÍRÁSOK 47
Bevezető óra (dr. Köves József) i 49
A természeti környezet és főbb törvényszerűségei (dr. Köves József) 50
A társadalom és a természeti környezet 50
A) A kőzetburok és hasznosítható anyagai 53
Hogyan alakult ki a földrajzi burok? 53
A kőzetek és az ásványok keletkezése 56
A földfelszín képződményei és gazdasági értékeik 58
B) A vízburok gazdasági jelentősége 60
A szárazföld vizei 60
Hazánk hévizei és gyógyvizei (kiegészítő anyag) 63
Az óceánok és a tengerek gazdasági jelentősége 66
C) Az éghajlat és gazdasági következményei 67
1 Az éghajlat közvetlen hatása 67
A domborzat és az éghajlat összefüggései. Az időjárás ingadozásai. A levegő szennyeződése 70
D) A Föld nagy övei és gazdasági jelentőségük 72
A mérsékelt éghajlati öv 72
A trópusi és a hideg éghajlati öv 74
A természeti környezet és főbb törvényszerűségei összefoglalása 75
A téma feldolgozását lezáró ellenőrző óra 77
II. A világ társadalmi, gazdasági arculata (dr. Kovács Lászlóné) 79
A népesség mint a legfőbb termelőerő és fogyasztó 79
A települések főbb típusai. A városiasodás 82
A Föld országainak megoszlása gazdasági fejlettségük és társadalmi berendezkedésük alapján 85
A földrajzi munkamegosztás és a nemzetközi munkamegosztás 87
A legfontosabb gazdasági tömörülések 89
A statisztikai kiadványok felhasználása (gyakorlati óra) 92
A gazdaságföldrajzi adatok ábrázolása (gyakorlati óra) 96
A termelőerők és területi elhelyezkedésük hazánkban (kiegészítő anyag) 98
Összefoglalás 100
III. A társadalom gazdasági tevékenysége 102
' A) Az ipari termelés fő kérdései (dr. Kovács Lászlóné) 103
Az ipari termelés földrajzi elhelyezkedésének társadalmi és természeti alapjai 103
Az energiagazdálkodás (csoportmunka) 105
Az elektromosenergia-termelés távlatai 106
A legfontosabb energiatermelők és -fogyasztók földrajzi elhelyezkedése (csoportmunka) 108
Az ipar számára szükséges legfontosabb ércek földrajzi elhelyezkedése 113
Hazánk energiagazdasága és nyersanyagellátása 115
A fémkohászat ágazatai és földrajzi elhelyezkedésük 119
A gépgyártás jelentősége és földrajzi elhelyezkedése 122
A vegyipar jelentősége és földrajzi elhelyezkedése 124
A Föld nagy ipari körzetei és központjai 126
Magyarország ipara 127
Városom, kerületem ipari üzemei és a népgazdaságban elfoglalt helyük (kiegészítő anyag) 130
Az ipari fejlődés hátrányos hatásai a környezetre (kiegészítő anyag) 131
A világ társadalmi-gazdasági arculatáról és az ipari termelésről tanultak összefoglalása 133
A II. feladatlap megoldásának értékelése. Az ismeretek ellenőrzése 135
B) A mezőgazdaság földrajza (dr. Köves József) 136
A mezőgazdaság földrajzának néhány általános kérdése 136
A mezőgazdaság földrajzi típusai 140
A legfontosabb élelmiszernövények és ipari növények elterjedése és világkereskedelme 143
Az állattenyésztés fő ágazatai és azok elterjedése 148
Az élelmiszeripar jellemzése és legfontosabb ágazatai 152
Hazánk mezőgazdaságának és élelmiszeriparának néhány jellemző vonása 156
Hazánk állattenyésztése és húsfeldolgozó ipara (kiegészítő anyag) 159
A mezőgazdaságról tanultak összefoglalása 162
C) A kereskedelem és a közlekedés földrajza (dr. Kovács Lászlóné) 164
A termelés és fogyasztás térbeli alakulása 164
A világkereskedelem irányai és megoszlása 166
A közlekedés. A szárazföldi közlekedés 167
A vízi és légi közlekedés 169
Az idegenforgalom és gazdasági jelentősége. Hazánk idegenforgalma 171
Hazánk természetvédelmi körzetei. Nemzeti parkjaink (kiegészítő anyag) 172
A kereskedelem és közlekedés földrajza. (Összefoglaló óra) 174
A III. feladatlap megoldásának értékelése. Az ismeretek ellenőrzése 175
IV. Év végi összefoglalás 176
Hazánk természeti adottságai (dr. Köves József) 176
Az ipar földrajza - kiemelve hazánk ipara (dr. Kovács Lászlóné) 177
A mezőgazdaság földrajza - kiemelve hazánk mezőgazdasága (dr. Köves József) 178
A KGST (dr. Kovács Lászlóné) 179
Év végi összefoglaló, értékelő óra (dr. Kovács Lászlóné) 181
KIEGÉSZÍTŐ ÚTMUTATÓ A KÉTÉVES FÖLDRAJZTANÍTÁSÁHOZ (dr. Simon Imre) 185
I. Tanmenetjavaslatok 188
Tanmenetjavaslat az I. osztály számára 188
Néhány kísérlet leírása az I. osztály számára 206
A témazáró feladatlapok használatáról 207
Tanmenetjavaslat a II. osztály számára 208
II. Óraleírások a kiegészítő anyaghoz 233
A külső és belső nagyvárosi települések hálózatának növekedési sajátosságai 235
A levegő, a víz és a talaj szennyezettségének forrásai 236
A víz jelentősége a társadalmi-gazdasági életben 240
A magyar vízgazdálkodás 240
Idegenforgalmunk fejlesztésének feltételei, lehetőségei és távlatai 242
Tartalom 247
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem