Előszó
A harmadik osztályban a szocialista világgal, ennek keretében hazánk gazdasági földrajzával foglalkozunk részletesebben.
Az egyes országok tanulmányozása a II. osztályban már megismert módon a tankönyv térképvázlatainak, grafikonjainak, diagramjainak, táblázatainak és az atlasz térképeinek elemzésére épül.
A tankönyv grafikonjainak, diagramjainak és táblázatainak elemzése még fontosabb feladattá vált, mint a II. osztályban, mert a szocialista országok, köztük hazánk fejlődéséről, elért eredményeiről és várható további fejlődéséről tájékoztatnak. Bármennyire is fontos eszköze azonban a gazdasági földrajznak a statisztika, a III. osztályban is csak azt a néhány adatot szabad megtanulni, amelyeket félkövér szedés emel ki a tankönyvben.
Az adatok megjegyzése - nagyon kevés kivétellel - mindenekelőtt azért helytelen, sőt káros, mert gyorsan elavulnak, és így teljesen feleslegesen terhelik meg emlékezetünket. Annál fontosabb az adatok változatos ábrázolásának elsajátítása, az adatok, táblázatok, grafikonok, diagramok elemzésére vonatkozó jártasság megszerzése, mert kitűnően felasználhatók majd a termelőmunkába kapcsolás után is a gazdasági élet csaknem valamennyi területén.
Törekedjünk az atlasz alapos megismerésére is. Gyakorlott felhasználásával ugyanis nagyon sok érdekes és fontos összefüggés önálló felismerésére vállalkozhatunk.
Amint már jól tudjuk, a gazdasági földrajz a termelés területi megoszlását vizsgálja. A területi megoszlás vizsgálata azonban nem lehetséges topográfiai ismeretek, egyes országok, tájak, hegységek, síkságok, ősmasszívumok, települések, tengerek nevének ismerete nélkül. Olyan szerepet játszik a topográfia a gazdasági földrajzban, mint a legjelentősebb személyek nevének ismerete a történlemben való tájékozódásban. Ám amennyire nélkülözhetetlenek egyes földrajzi nevek, annyira felesleges a névhalmozás. Éppen ezért ebben a tanévbem is csak azokat - a már nagyrészt általános iskolában megismert - neveket tanuljuk meg, amelyeket a tankönyv szövege és térképvázlatainak magyarázata félkövér szedéssel tartalmaz.
A tankönyv egyes fejezeteinek címe alatt a "kiegészítő anyag" megjegyzést találjuk. Ez a megjegyzés arra utal, hogy az órán kell feldolgozni a fejezet anyagát, és az órán kell elsajátítani legfontosabb részeit.
Az olvasmányok sem tartoznak a tantervben előírt kötelező anyagba. Csupán olyan kiegészítések, amelyek feldolgozására nem kerülhet sor az iskolában.
Nagyon jól felhasználható a Földrajzi Statisztikai Zsebkönyv az egyes órákon a fejlődés értékelésére, a gyakorlati órákon érdekes feladatok megoldására.
Vissza