1.056.114

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földönjáró 1-2. - 1 db DVD-vel

Módszertani kézikönyv gyakorló földrajztanárok és hallgatók részére

Szerző
Grafikus
Lektor
Fotózta

Kiadó: Stiefel Eurocart Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 400 oldal
Sorozatcím: Földönjáró
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-7308-86-5
Megjegyzés: Fekete-fehér illusztrációkkal, fotókkal. 1 db DVD-melléklettel. A 2. kötet tankönyvi száma: SLKD-901.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A földrajztanítás módszertani kézikönyve egy kétkötetes munka első tagja. A kézikönyv és a hozzá tartozó DVD-ROM elsősorban az általános iskolai és a középiskolai tanárképzés igényeinek kiszolgálására készül, de haszonnal forgathatják a pályán lévő földrajztanárok is: hiszen a pedagógia utóbbi két évtizedes nagy léptékű fejlődéséből indul ki, a tantárgy módszertanában bekövetkezett nagy változások eredményeit mutatja be, ugyanakkor megismerteti a földrajz szakmódszertan hagyományos hazai értékeit is.
Az 1. kötet elsősorban a tantárgy módszertanának elméleti kérdéseivel foglalkozik a tantervekből kiindulva fejti ki mondandóját.
A folytatásként megjelenő 2. kötet a tanítási gyakorlat oldaláról közelíti meg a tanítási folyamatot. Mivel az elmélet és a gyakorlat nem választható el egymástól, így az 1. kötetnek is vannak gyakorlati vonatkozásai, amelyek többsége a DVD-ROM-on kapott helyet.

Tartalom

I. A földrajztanítás története Magyarországon 11
1. Földrajztanítás a Ratio Educationis megjelenése előtt 11
A földrajz tantárgy bevezetése előtti időszak 11
A földrajz tantárgy bevezetése után 12
2. Földrajztanításunk a Ratio Educationis megjelenése után 14
Az önálló földrajz tantárgy megszületése 14
Útkeresés a praktikus, nemzetnevelő tantárgy irányába 16
A tájföldrajzi szemlélet kibontakozásának időszaka 18
A szocialista szellemiségű földrajztanítás kezdete 19
II. A földrajz tantervelméleti kérdései 21
1. A tantervkészítés folyamata 21
Melyek a földrajz tananyagának kiválasztási szempontjai? 22
Mely elvek alapján rendszerezik a tantervek a kiválasztott tananyagot? 23
2. A hagyományos, központi tantervek áttekintése a földrajz-tanítás szemszögéből 26
Az 1962-es reformtanterv 26
Az 1973-as tantervmódosítás 28
Az 1978-as tanterv 29
Az 1986-os és az 1988-as tantervi módosítások 32
Az egyszintű tantervi szabályozás 33
3. Tantervi szabályozás a rendszerváltozás után a földrajz tantárgy szemszögéből 35
A háromszintű tantervi szabályozás 35
Az 1995-ös Nemzeti alaptanterv bemutatása, különös tekintettel a földrajzi műveltségtartalmakra 37
A kerettantervek 46
A 2003-as Nemzeti alaptanterv a földrajztanítás szempontjából 53
III. A földrajz mint iskolai tantárgy 59
1. Milyen szerepet tölt be a tantárgy a közoktatási rendszerben? 59
2. Milyen szerepet tölt be a földrajz az iskolai nevelés és képzés rendszerében? 62
Mivel foglalkozik a földrajz tantárgy? 62
Mi a földrajztanítás célja és feladata? 66
IV. A tanulói képességek fejlesztése a földrajzi tartalmak tanulása során 75
1. A képességfejlesztés értelmezése módszertani szempontból 75
A képességfejlesztés általános értelmezése 75
A képességfejlesztési követelmények egymásra épülésének logikája 79
2. Képességfejlesztési feladatok a földrajzi-környezeti tartalmú tantárgyakban 80
A földrajzi-környezeti ismeretekhez kapcsolódó képességfejlesztés rendszere 80
Képességfejlesztési feladatok a természetismeret és a földrajz tanításában 82
3. Képességfejlesztő tevékenységek, módszerek a földrajzi-környezeti tartalmak tanításában 85
Képességfejlesztő tevékenységek rendszere a természetismeretben 85
Új módszerek a földrajztanításban a képességfejlesztés érdekében 88
A térbeli tájékozódási képességek és a térszemlélet fejlesztése 89
Az időbeli tájékozódási képességek fejlesztése 93
A gondolkodási képességek fejlesztése 94
A kommunikációs képességek fejlesztése 104
Az információszerzés és -feldolgozás képességének fejlesztése 106
A gyakorlati élettel összefüggő képességek fejlesztése 109
V. Szemléleti kérdések a földrajz tanításában 113
1. A regionális földrajzi szemléletmód 113
A tájak megismerésének szemlélete a földrajztanításban 113
Az országok és a régiók tanításának regionális szemlélete 121
2. Szintetizáló szemléletmód 127
Földrajzi-környezeti szintézisre törekvés szemlélete 127
A problémacentrikus földrajztanítás 132
VI. Ismeretszerzés és alkalmazás a földrajzórán 135
1. A tanítási-tanulási folyamat 135
A motiváció alkalmazása a földrajztanításban 136
A földrajzi-környezeti ismeretszerzés folyamata 140
A földrajzi-környezeti ismeretek alkalmazása 147
2. Óratípusok a földrajztanításban 148
A földrajzóra mint szervezeti egység 149
A földrajzórák típusai 150
3. Különböző munkaformák alkalmazása a földrajztanításban 158
A frontális munkaformák alkalmazása 158
A földrajz differenciált oktatásának lehetőségei 160
Csoportos munkaformák alkalmazása 160
Egyéni munkaformák alkalmazása a gyakorlatban 165
VII. A földrajztanítás módszerei: a szóbeli módszerek 167
1. A módszerek megválasztásának szempontjai 167
2. A követelményrendszer elemeinek tanítási módszerei 170
A földrajzi-környezeti fogalmak és a tények tanításának módszerei 170
A földrajzi-környezeti folyamatok és összefüggések tanításának módszerei 173
3. Szóbeli módszerek a földrajztanításban 177
Tanári közlő módszerek a földrajzórán 177
Beszélgető módszerek a földrajzórán 178
Szituatív módszerek a földrajztanításban 187
A projektmódszer alkalmazása a földrajztanításban 191
Felhasznált irodalom 195
Tárgymutató 198

I. A földrajztanítást szolgáló eszközök és használatuk 9
1. A hagyományos, nyomtatott tanulói taneszközök használata 11
Tanítás és tanulás térképek segítségével 11
Tanítás és tanulás földrajztankönyvvel 23
Tanítás és tanulás földrajzi munkafüzettel 30
2. A földrajztanításban alkalmazott szemléltető eszközök és szerepük a tanulási folyamatban 36
A szemléltetés szerepe 36
Az auditív szemléltető anyagok 39
A vizuális szemléltető anyagok 43
Az audovizuális szemléltető anyagok 62
Tevékenykedtetésre alkalmas hagyományos és multimédia anyagok 64
A földrajzi szaktanterem és szertár szerepe 71
II. A földrajztanításban alkalmazható tanulási stratégiák és technikák 75
1. A szöveghez kötött tanulási technikák alkalmazása a földrajztanításban 75
A szöveges információk feldolgozásának módszerei 76
Adatok és adatsorok használata 85
Könyvtári források felhasználása 89
2. A képalapú pedagógiai módszerek alkalmazása a földrajztanításban 94
A szemléltető rajzolás és a rajzoltatás 94
A rajzos információk feldolgozásának módszerei 98
A földrajzi képek kiválasztása és bemutatása 100
A képek információtartalmának feldolgozási módszerei 103
3. A földrajz tanítása-tanulása média- és múzeumpedagógiai stratégiákkal 109
A médiapedagógiai módszerek alkalmazása 109
A múzeumpedagógiai módszerek alkalmazása 113
4. A földrajz tanítása és tanulása felfedezéses-kutatásos módszerekkel 118
A felfedezéses tanítási-tanulási stratégia 118
A kutatásos tanítási-tanulási stratégia alkalmazása 120
5. A földrajz játékos tanítása és tanulása 126
Drámapedagógiai módszerek alkalmazása a tanulási folyamatban 126
A didaktikai játékok alkalmazása 129
III. A földrajztanítás tanórán kívüli szervezeti formái 131
1. Földrajz tanítása-tanulása terepen 131
Terepi tanulási módok a szabadág-iskolában 131
Az erdei iskola a földrajztanítás és a környezeti nevelés szolgálatában 138
2. Földrajzi ismeretszerzés és képességfejlesztés osztályközösségen kívül 140
A differenciált foglalkozások 140
Az egyéni felkészülés segítése 148
IV. A tanulók teljesítményeinek ellenőrzése és értékelése 151
1. A földrajzi-környezeti tudás ellenőrzése 151
A földrajzi-környezeti tudás értelmezése 151
A tanulók földrajzi-környezeti tudásának ellenőrzése 153
2. A tanulói teljesítmények értékelése 159
Kételyek az értékelés körül 159
A tanulók földrajzi-környezeti tudásának mérése 161
A tanulói teljesítmények értékelésének módszerei 170
V. Felkészülés a földrajztanításra 175
1. Felkészülés a tanári munkára 175
Földrajztanítási tervek készítése az iskolában 175
A tankönyvválasztás elvei és gyakorlata 181
Tanári felkészülés a földrajzórára 183
2. A tanítási folyamat elemzése és értékelése 188
A földrajzórák megfigyelése 188
A földrajzórák elemzése és értékelése 189
Felhasznált irodalom 195
Tárgymutató 198

Makádi Mariann

Makádi Mariann műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Makádi Mariann könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem