1.067.308

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Földalatti vasutak pályaszerkezetei

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 239 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-10-0444-9
Megjegyzés: 171 fekete-fehér ábrával illusztrálva, 7 db melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A vasúti pályák különböző szerkezeti megoldásai másfél évszázados múltra tekintenek vissza, s nem egy felépítményi elem szinte változtatás nélkül tölti be e hosszú idő óta feladatait. Ennek... Tovább

Előszó

A vasúti pályák különböző szerkezeti megoldásai másfél évszázados múltra tekintenek vissza, s nem egy felépítményi elem szinte változtatás nélkül tölti be e hosszú idő óta feladatait. Ennek ellenére a legutóbbi évtizedek műszaki fejlődése még nagyvasúti vonatkozásban is számos új elméleti, szerkezeti, építéstechnológiai probléma megoldásának szükségességét vetette fel. Elegendő itt többek között a hegesztett hézagnélküli felépítmény bevezetésére, a korszerű rugalmas sínleerősítésekre vagy éppen a kitérők ívesítésére utalnunk.
A nagyvárosok tömegközlekedésében döntő szerepet betöltő és hazánkban is egyre rohamosabban fejlődő földalatti gyorsvasutak építése, növekvő forgalomsűrűségi és menetsebességi igényei az eddigieken túlmenően újabb, műszakilag igen érdekes szempontokat vetnek fel. E műszaki problémák a budapesti földalatti gyorsvasúthálózat első, kelet-nyugati vonalának tervezése, majd építése során összetetten és sürgetően megoldást követelve jelentkeztek. E nagyrészt azóta már sikeresen megoldott, kisebb részben még további kimunkálást, finomítást igénylő műszaki kérdések publikálása nem érdektelen a vasúti felépítmény, ill. a földalatti és közúti villamosvasúti pálya kérdései iránt érdeklődő szakemberek számára. E szempontok indították a szerzőket tudományos eredményeik közreadására és a Műszaki Könyvkiadót e könyv kiadására. Vissza

Tartalom

Előszó5
Bevezetés11
A földalatti vasút követelményei a pályaszerkezettel szemben13
A földalatti vasúti felépítmény szerkezeti megoldásai18
Csoportosítás18
Zúzottkő ágyazatú keresztaljas vágányok18
Betonra fektetett kereszt- vagy magánaljas vágányok26
Aljnélküli vágányok32
Gumiabroncsos járművek különleges felépítménye42
Az áramszedősín leerősítése43
A budapesti földalatti vasutak pályaszerkezetének fejlődése47
A Millenniumi Földalatti Vasút pályaszerkezete47
A budapesti földalatti gyorsvasúthálózat pályajellemzői51
A budapesti földalatti gyorsvasút keleti-nyugati vonalának betonra fektetett magánaljas felépítményrendszere (METRÓ I. típusú sínleerősítés)63
A budapesti földalatti gyorsvasút keleti-nyugati vonalának aljnélküli felépítményrendszere (METRÓ II. típusú sínleerősítés)67
A budapesti földalatti gyorsvasút áramszedősínjeinek rendszere74
A budapesti földalatti gyorsvasút aljnélküli felépítménye továbbfejlesztésének lehetősége77
A Milleniumi Földalatti Vasút felépítményének korszerűsítése83
A felépítmény méretezési kérdései87
A zúzottkő ágyazatban fekvő vágányok teherbírási számításainak összefoglalása87
A teherbírási számítások problémái, jellege87
Közelítő számítások89
Az ágyazat rugalmasságát figyelembe vevő számítási módok92
A keresztaljas vágány igénybevételeinek korszerű számítási módja99
Az ágyazatnélküli felépítményben keletkező sínigénybevételek számítási módja104
Kiindulási feltételek104
A vizsgálat célja és módszere, kiinduló adatai105
A függőleges irányú terhek hatásának vizsgálata112
A vízszintes irányú terhek hatásának vizsgálata118
A számítások összefoglalása132
A felépítmény igénybevételével kapcsolatos helyszíni és laboratóriumi mérések133
A felépítmény elmozdulásainak mérése133
A sínben keletkező igénybevételek mérése137
A METRÓ I. magánaljas sínleerősítés statikus törővizsgálata és fárasztóvizsgálata139
A sín fárasztóvizsgálata141
Az ágyazatnélküli felépítmény rugótényezőjének meghatározása144
A sínleerősítés méretezésének vizsgálata a sínleszorító erő szempontjából148
A sínleszorító erő szerepe148
A sínleszorító erő hatása az eltolási ellenállásra150
A sínleszorító erő vizsgálata az elforgási ellenállás szempontjából166
A sínleerősítés szerkezeti elemeinek teherbírás-vizsgálata, a sínleszorító erő és a meghúzónyomaték összefüggése185
A földalatti vasúti felépítmény villamos szigetelőképességének vizsgálata194
A vizsgálat szükségessége és alapjai194
Beton keresztaljak és magánaljak villamos szigetelőképességének meghatározása197
Keresztaljas és magánaljas pályarészek villamos felépítményi ellenállásának meghatározása201
Aljnélküli felépítményrendszer villamos szigetelőképességének meghatározása203
Rezgés- és zajmérés a földalatti vasutakon209
A rezgés- és a zajártalom jelentősége209
A rezgésvizsgálat elméleti kérdései210
A rezgésjellemzők gyakorlati értékelése216
Az épületek károsodásával foglalkozó módszerek216
Az alagút- és a felépítményszerkezet rezgéstani vizsgálata218
Rezgésmérések ismertetése220
A hamburgi földalatti vasúton végzett kísérletek220
A budapesti földalatti gyorsvasúton végzett mérések223
Összefoglalás233
Irodalomjegyzék235
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem