Előszó
A fogyasztói panaszok intézésére vonatkozó jogszabályok módosulásai jól tükrözik, hogy milyen nagymértékű változások történtek a fogyasztóvédelemben. Még jó néhány évvel ezelőtt a hatóságok is eljártak az egyedi fogyasztói vitákban. Mára a helyzet megváltozott. Jelenleg, ha vita merül fel a fogyasztó és a gazdálkodó szervezet között, a fogyasztóvédelmi hatóságok nem tudnak a felekre nézve kötelező erejű döntést hozni, mivel egyéni fogyasztói jogsértések esetén erre nincs joguk. Nem tehetnek mást, mint segítséget nyújtanak abban, hogy egyedi fogyasztói problémákkal hová fordulhat a fogyasztó.
A fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek tanácsadása mellett a fogyasztók igénybe vehetik a fővárosban és a megyékben működő békéltető testületeket.
Ugyanakkor az, hogy a hatósági eljárások az egyedi fogyasztói igények esetében nem eredményeznek megoldást, nem jelenti azt, hogy ne lenne hatásuk a fogyasztói jogok betartatására. A piacfelügyeleti eljárások, valamint a szankciók alkalmasak arra, hogy a gazdasági élet szereplői a jogszabályoknak megfelelően járjanak el.
Könyvünkkel megpróbálunk segítséget nyújtani abban, hogy az olvasók - konkrét, egyedi fogyasztói panaszokon keresztül, jogszabályi hivatkozásokkal - megismerjék a békéltető testületi eljárást. A gyakorlati szempontokat is szem előtt tartva, a kiadvány tartalmaz egy, a békéltető testületek működésére vonatkozó tájékoztatót, a békéltető testületi eljárás megindítására szolgáló űrlapot, valamint mintákat az eljárás során használt dokumentumokra és az eljárást lezáró egyes határozati típusokra. Mindezek előtt azonban szükségesnek tartjuk a közösségi és hazai fogyasztóvédelem fejlődésének rövid áttekintését is.
Bízunk benne, azáltal, hogy a könyv bemutatja a hazai fogyasztóvédelemben fontos szerepet betöltő békéltető testületi eljárást, a fogyasztók is egyre nagyobb számban veszik majd igénybe a még csak néhány éves múlttal rendelkező alternatív vitarendezési fórumot.
Vissza