Előszó | 5 |
A pszichológia tudománya | |
A pszichológia tárgya | 6 |
A pszichológia kialakulása. A lelki jelenségek | 6 |
A pszichikum fogalma | 8 |
A testi és a lelki folyamatok kölcsönhatása | 10 |
A pszichikum és a társadalmi környezet | 12 |
A magasabb idegműködés alapelvei | 13 |
Az emberi idegrendszer felépítése | 13 |
A magasabb idegműködés alaptörvényei | 15 |
A személyiség | |
A személyiség fogalma | 22 |
Fontosabb személyiségelméletek | 24 |
A konstitucionális irányzat | 25 |
A mélylélektani iskolák személyiségelmélete | 27 |
A behaviourizmus személyiségelmélete | 30 |
Szociálpszichológiai személyiségelméletek | 31 |
A humanisztikus személyiségelméletek | 32 |
Az orosz-szovjet pszichológiai iskolák személyiségelmélete | 34 |
Új dimenziók a személyiség pszichológiai megközelítésében | 36 |
A személyiség kialakulását és fejlődését meghatározó tényezők | 42 |
A veleszületett tényezők szerepe a személyiség alakulásában | 42 |
A környezet szerepe a személyiség alakulásában | 460 |
A személyiség dinamizmusa | 49 |
A regulációs elmélet | 50 |
A szociálisan érett személyiség | 51 |
Megismerési folyamatok | |
Az érzékelés és az észlelés (percepció) | 64 |
Az érzékelésről és az észlelésről általában | 64 |
A külső érzékelések | 67 |
A belső érzékelések | 76 |
Az érzékelési csalódások | 76 |
A perceptuális kiemelés, a figyelem | 78 |
A figyelemről általában | 78 |
A figyelem fajtái | 80 |
A figyelem sajátosságai | 83 |
A figyelem zavarai | 88 |
Az emlékezés | 89 |
Az emlékezés fogalma. A képzet. Az asszociáció törvényei | 89 |
Az emlékezés alapfolyamatai | 90 |
Az emlékezés zavarai | 97 |
A képzelet (fantázia) | 98 |
A képzeletról általában | 98 |
A képzelet működésének formái | 100 |
A kóros képzelet | 103 |
A gondolkodás | 104 |
A gondolkodás fogalma. A második jelzőrendszer | 104 |
A gondolkodás műveletei | 105 |
A problémamegoldó gondolkodás | 106 |
Az intelligencia | 108 |
A kreativitás | 111 |
A cselekvés dinamikája | |
Motivációs mechanizmusok | |
Motiváció | 113 |
Az extrinszik motiváció | 121 |
Az intrinszik motiváció | 121 |
Az érzelem | 129 |
A cselekvés | 134 |
A pszichológia módszerei | |
A pszichikum tanulmányozásának lehetőségei | 137 |
A viselkedés | 137 |
A közlés | 138 |
A vegetatív tünetek | 138 |
Főbb pszichológiai módszerek | 139 |
A megfigyelés | 139 |
A kísérlet | 142 |
A műszeres eljárások | 143 |
A teszt-módszer | 146 |
A pszichológia és a statisztika | 148 |
A szocializáció | |
A szocializáció fogalma, színterei, fejlődési szakaszai | 151 |
A szocializáció színterei | 151 |
A szocializáció fejlődéslélektani jellemzése | 151 |
A szocializáció szempontjából érzékeny fejlődési szakaszok | 153 |
A családi szocializáció | 155 |
A család, mint elsődleges szocializációs közeg | 155 |
Anya - gyermek kapcsolat | 156 |
Apa - gyermek kapcsolat | 157 |
A viselkedés erkölcsi szabályozása | 158 |
Az erkölcsi szabályozás kialakulásának folyamata | 158 |
Az én-erő szerepe a viselkedés szabályozásában | 161 |
A nevelési hatások, nevelői attitűdök | 166 |
Pedagógiai módszerek a nevelés szolgálatában | 166 |
Nevelési attitűdök | 170 |
A közösségek szerepe a szocializáció folyamatában | 172 |
A szociális csoport fogalma, típusai | 172 |
A csoportok belső struktúrája | 174 |
A csoport szervezettsége és dinamikája | 177 |
A szociális csoportokban előforduló negatív jelenségek | 178 |
A társadalmi szerep | 179 |
A szociális szerep fogalma | 180 |
A szociális szerep elsajátítási folyamata | 181 |
A szerepviselkedés elsajátítását elősegítő és gátló tényezők | 182 |
Szerepkonfliktusok és szerepfeszültségek | 183 |
Az attitűdök - a beállítódás - szerepe a szocializációban | 185 |
Az attitűd fogalma és alkotóelemei | 185 |
Az attitűdök funkciói | 187 |
Az attitűdök kialakuilása | 189 |
Az attitűdök kapcsolata a viselkedéssel | 191 |
Az attitűdök változásának mechanizmusa | 192 |