1.062.859

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gazdaságpszichológia

Szerző
Budapest
Kiadó: Noran Libro Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 494 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 978-615-5274-24-4
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A gazdaságpszichológia dinamikusan fejlődő tudományának nincs olyan viszonylag egységes tematikája, mint a pszichológiának. A gazdaságpszichológia eredeti tudományai - a pszichológia és a közgazdaságtan - rendkívül gyorsan változnak. A pszichológia tudományán belül a kognitív pszichológia mellett egyre inkább előtérbe kerül az érzelmek és a motiváció kutatása, a közgazdaság-tudomány pedig egyre nyitottabbá válik a társadalomtudományok felé.
A könyv tematikája mindezek fényében törekszik figyelembe venni a pszichológia és a közgazdaság-tudomány legfrissebb megállapításait, rámutatva az érzelmi-indulati élet és a racionális gondolkodás komplex jelenségeivel kapcsolatos fontosabb kutatási eredményekre. Mindezek fényében a könyv olyan tankönyv, melyet ismeretbővítő olvasmányok gazdagítanak, a kapcsolódó szakirodalommal együtt fontos kiindulási alapot jelent az egyes témák alaposabb tanulmányozásához.

Tartalom

Előszó 9
Bevezetés 11
A gazdaságlélektan kialakulása 11
1. A munka- és a szervezetpszichológia 12
2. Piaclélektan, marketing és reklámlélektan 12
3. Szűk értelemben vett gazdaságpszichológia 17
A gazdaságpszichológia magyar gyökerei 20
Közgazdaságtan és pszichológia határán - Gazdaságpszichológia 26
A közgazdaságtan mint „kemény" tudomány - a racionális viselkedés tudománya 27
Normatív és pozitív közgazdaságtan 30
A gazdaságpszichológia mint „puha" tudomány 33
A közgazdasági és a pszichológiai/gazdaságpszichológiai szemléletmód különbsége 34
Ajánlott irodalom 41
1. fejezet. A racionális cselekvés a társadalomtudományok emberképének tükrében 43
A racionális cselekvés modelljei 43
Formális racionalitás 43
Szubsztantív racionalitás 45
Korlátozott és procedurális racionalitás 46
Intuitív racionalitás 48
A racionális döntések elméletének (RDE) kritikája 48
A racionális viselkedés általános elmélete (Harsányi János modellje) 53
Az emberkép és a racionalitás-fogalom gazdaságpszichológiai jelentősége 56
Racionalitás és irracionalitás dimenzió jelentősége az emberkép szempontjából 56
Az individuális és társas dimenzió jelentősége az emberkép szemszögéből 57
A társadalomtudományok emberképének tipológiája 58
1. Az individuális-racionális, közgazdaságtani emberkép - Homo oeconomicus 59
2. Az individuális-irracionális, pszichológiai emberkép - Homo psychologicus 65
3. A kollektív-racionalista, szociológiai emberkép - Homo sociologicus 68
4. A kollektív-irracionális politikai ember - Homo politicus 72
A politikai ideológia mint a kollektív irracionalitás forrása 75
Ajánlott irodalom
2. fejezet. A fogyasztás elméletei: az ösztönelmélet, a manipulációelmélet és a Veblen-hatás 78
1. Az ösztönelméleti hagyomány 84
Az ösztönelmélet kritikája 84
2. Manipulációelméleti hagyomány 85
A manipulációelmélet kritikája 87
3. A vebleni szemlélet 88
A vebleni szemlélet kritikája 94
Összefoglalás 96
Ajánlott irodalom 96
3. fejezet. A motiváció és Maslow motivációs rendszere 97
A motívumok fejlődése - Abraham Maslow motiváció elmélete 98
A motivációs hierarchia 102
Hiányszükségletek (deficit-motívumok) és növekedési szükségletek („being"-motívumok) 104
1. Fiziológiai szükségletek 106
2. Biztonsági szükséglet 108
3. Szociális szükséglet 113
4. Megbecsülési szükséglet 115
5. Kognitív szükségletek 117
6. Esztétikai szükségletek 118
7. Az önmegvalósítás szükséglete 119
8. A transzcendencia szükséglete 123
Maslow elméletének értékelése 125
Ajánlott irodalom 127
4. fejezet. Manipulációelmélet 128
A puritán fogyasztás: a protestáns etika és a kapitalizmus szelleme 129
A fogyasztói életforma kialakulása 135
A kívülről irányított ember 136
A manipulációelmélet pszichológiai változatai 139
1. Pszichoanalitikus meggyőzés-elmélet 143
2. Tanuláselmélet 143
3. A befolyásolás kognitív modellje 146
Ajánlott irodalom 155
5. fejezet. Hivalkodó fogyasztás és divat 156
A divat 156
A divat sajátosságai 157
Státuszjószágok 165
A klubjószágok 171
A Diderot-hatás és a javak társadalmi „összeillése" 172
Tanult ízlés 173
Ajánlott irodalom 175
6. fejezet. Az anyagi jólét és a boldogság összefüggései az önértékelés tükrében 176
Az anyagiasság és a mérésére tett kísérletek 178
Anyagelvű és szellemi értékek 182
Az önbecsülés zavara és az anyagiasság 187
Materializmus és média 191
Következtetések 192
Boldogság és anyagi jólét 194
Tulajdon és önértékelés 199
Az értékrend szerepe 203
Ajánlott irodalom 203
Teszt - Önbizalomskála 203
7. fejezet. Újdonságkeresés és kíváncsiság (Az arousal-elmélet összefüggései I.) 204
Motiváció és drive-redukció elmélet 204
Általános motivációs állapot: arousal-elmélet 207
Az újdonságkeresés motívumai: kíváncsiság, manipuláció és exploráció 210
Állandó vagy változó preferenciák? Avagy az újdonság igénye 213
A szenzoros ingerlés iránti szükséglet 213
Az információfeldolgozás bonyolultsága: a kollatív ingerjellemzők 215
A kíváncsiság eltérő formái, a kellemes és az érdekes különbsége (a diverzív és specifikus exploráció) 219
Arousal és személyiségtípusok 223
Élménykeresés és ingerkeresési skála (Marvin Zuckermann) 223
Extrovertált és introvertált személyiségtípus 224
Ajánlott irodalom 227
8. fejezet. Komfort és öröm különbsége (Az arousal-elmélet összefüggései II.) 228
Az elsődleges és másodlagos örömközpont, valamint a fájdalomközpont 229
A komfortos öröm csábítása, a "sósmogyoró szindróma" - az elsődleges örömközpont 231
A szűkösség irracionalitása 232
A másodlagos örömközponthoz köthető örömök 233
A hedonikus kontraszt szabálya 234
A komfortérzet és az öröm közötti szabad választás 234
A stimuláció öröme 235
A tevékenység öröme, az áramlatélmény (flow) 236
Az örömteliség elemei 242
Összefoglalás 245
Melléklet 246
Ajánlott irodalom 247
9. fejezet. A boldogságkutatásról 248
A boldogság mérése 251
Boldogság és anyagi jólét 255
A boldogság: pillanatnyi öröm vagy tartós elégedettség? 258
1. A boldogság "alulról fölfelé" (bottom-up) irányuló modellje 259
2. A boldogság "felülről lefelé" (top-down) modellje 261
A boldogság komplex leírása 264
A boldogság hét tényezője 267
Miért boldogabbak az emberek az egyik országban, mint a másikban? 279
Gyakorlatok 280
Ajánlott irodalom 283
10. fejezet. Az érzelmek szerepe a döntéshozatalban 284
Elsődleges és másodlagos érzelmek 290
Prefrontális kéreg és szomatikus markerek 294
Érzelmek és döntéshozatal 299
Érzelmi intelligencia 303
A jobb és a bal félteke szerepe a döntéshozatalban 306
A döntéshozó személyek tipológiája 309
Az intuitív döntés szerepe az üzleti életben 311
Gyakorlat 313
Ajánlott irodalom 313
11. fejezet. A bizonytalanságban történő döntéshozatal, a heurisztikák 314
A bizonytalanságban történő, egyszerűsített ítéletalkotás 318
A heurisztikák fajtái 319
1. Reprezentativitási előítélet (representativeness bias) 319
2. Hozzáférhetőségi heurisztika avagy felidézési előítélet (availability bias) 325
3. Rögzítési és kiigazítási heurisztika (anchoring and adjustment) 328
Csomagolási vagy keretezési hatás (framing effect) 330
Kilátáselmélet (prospect theory) 334
Csúcspont-végszabály 339
Egyéb heurisztikák 341
Bizonyossági hatás (certainty effect) 341
A kontroll illúziója (illusion of control) 342
Elkötelezettségi hatás (endowment effect) 343
Elsüllyedt költségek-hatás (sunk cost effect) 345
Összegzés és értékelés 345
Ajánlott irodalom 348
12. fejezet. Játékelmélet: versengés és együttműködés 349
A játékelmélet rövid története 351
Játékelméleti alapfogalmak 353
Teljes információjú és nem teljes információ játékok 356
Állandó (nulla összegű) és változó (nem nulla) összegű játékok 356
Tiszta, kevert és optimálisan kevert stratégia 358
Racionalitás-elv 359
A fogolydilemma 360
Hétköznapi fogolydilemmák 365
A többlépéses fogolydilemma (Iterated Prisoner's Dilemma) - Robert Axelrod versenyei 367
Gyáva nyúl játék (Game of Chicken, Chicken's dilemma) 371
Pszichológiai kísérletek a fogolydilemmára - Egymenetes és sokmenetes helyzetek 374
Többszemélyes (N-személyes) fogolydilemmák, azaz társadalmi dilemmák és csapdák 377
1. A közlegelők tragédiája 378
2. A hiányzó hős csapdája 384
3. Futok a pénzem után csapdája (Dollárárverés) 386
A társadalmi csapdák elhárításának néhány lehetősége 388
Ajánlott irodalom 5991
13. fejezet. Altruizmus és önzetlenség 394
Altruizmus és proszociális viselkedés 401
Az altruizmus és a proszociális magatartás kutatása 403
Az altruizmus változatai 409
1. Az önző altruizmus 409
2. Kölcsönös, reciprok altruizmus 412
3. Valódi altruizmus 418
Az empátia jelentősége a valódi altruizmusban 420
A társadalmi tőke 424
Ajánlott irodalom 426
Jegyzetek 427

Fodor László

Fodor László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fodor László könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem