Fülszöveg
Fodor Géza egy egészen sajátos műfajt teremtett magának, miután szembesült
azzal az alkotói problémával, hogy a mii adott aktuális megjelenési formájában
éppúgy izgatja, mint a zene, szorosabban az opera általános kultúrtörténeti, filozófiai, esztétikai kérdései. így a kettő összegyúrásából hozta létre a leginkább kritikai esszének nevezhető műfajt. ( ) Azonban ennek az attitűdnek volt
egy negatív hatása is: Fodor Gézának le kellett mondania a monografikus írás
lehetőségéről, noha minden képessége, erudíciója és szorgalma meglett volna
arra, hogy egy átfogó, nemzetközi viszonylatban is mértékadó operaesztétikai
könyvet írjon. Egyet e lehetséges könyvek közül egészen fiatalon megírt A Mozart-opera világképe címmel, mely utóbb önálló kötetként is napvilágot látott.
Csakhogy ha tovább halad a Mozart-könyv által kijelölt úton, akkor óhatatlanul
is eltűnt volna az annyira szeretett egyedi megjelenési forma, az aktuális előadás értelmezésének lehetősége. így, a két végpont...
Tovább
Fülszöveg
Fodor Géza egy egészen sajátos műfajt teremtett magának, miután szembesült
azzal az alkotói problémával, hogy a mii adott aktuális megjelenési formájában
éppúgy izgatja, mint a zene, szorosabban az opera általános kultúrtörténeti, filozófiai, esztétikai kérdései. így a kettő összegyúrásából hozta létre a leginkább kritikai esszének nevezhető műfajt. ( ) Azonban ennek az attitűdnek volt
egy negatív hatása is: Fodor Gézának le kellett mondania a monografikus írás
lehetőségéről, noha minden képessége, erudíciója és szorgalma meglett volna
arra, hogy egy átfogó, nemzetközi viszonylatban is mértékadó operaesztétikai
könyvet írjon. Egyet e lehetséges könyvek közül egészen fiatalon megírt A Mozart-opera világképe címmel, mely utóbb önálló kötetként is napvilágot látott.
Csakhogy ha tovább halad a Mozart-könyv által kijelölt úton, akkor óhatatlanul
is eltűnt volna az annyira szeretett egyedi megjelenési forma, az aktuális előadás értelmezésének lehetősége. így, a két végpont között feszül az ő méretét
tekintve kicsi, minőségét tekintve nagy műfaja."
számára - talán túlzásnak tűnhet egy ilyen kijelentést tenni - az operának
egzisztenciális tétje volt, és az elfogultság nem egyszerűen a személyes ízléspreferencia mentén, egyszerűen szólva a tetszik-nem tetszik választásából
jön létre, hanem annál lényegesebb jelentése van: mit árulnak el a művek és
előadásaik az emberi létezésről? Ez az elképzelhető legmagasabb rendű kérdés
a művészettel szemben, és Fodor Géza ezt kutatta írásaiban."
Vissza