Fülszöveg
Florence DeHart professzor (USA) műve
tankönyv, mely nem száraz felsorolásokkal,
definíciókkal, bölcs szentenciákkal untatja olvasóját, nem „középiskolás fokon" oktat, hanem fontos felismerések idézésével, újszerű
összefüggések vázolásával, életszerű példák sorával kelt érdeklődést mindazokban, akik a
könyvtárosságot éppen most tanulják, vagy
esetleg már gyakorolják, művelik is, de még
van bennük kíváncsiság, nyitottság saját emberi és munkahelyi gondjaik, konfliktusaik átfogalmazására, újraértelmezésére, netán megoldására.
A könyvtárosság - amint a szerző ezt szinte
refrénszerűen is hangsúlyozza - lényege szerint segítő-kapcsolat jellegű szolgálat, mely
csak akkor lehet igazán hatékony, ha a technikai kompetenciát a lélektani tudnivalók
együttesével integrálják. Vagyis a könyvtáros
magabiztosan feldolgozhatja vagy visszakeresheti a legkülönfélébb dokumentumokat, de ha
a szolgáltatás, a tájékoztatás elhibázott, ha a
felderítő beszélgetés, az odafigyelés, a megértés...
Tovább
Fülszöveg
Florence DeHart professzor (USA) műve
tankönyv, mely nem száraz felsorolásokkal,
definíciókkal, bölcs szentenciákkal untatja olvasóját, nem „középiskolás fokon" oktat, hanem fontos felismerések idézésével, újszerű
összefüggések vázolásával, életszerű példák sorával kelt érdeklődést mindazokban, akik a
könyvtárosságot éppen most tanulják, vagy
esetleg már gyakorolják, művelik is, de még
van bennük kíváncsiság, nyitottság saját emberi és munkahelyi gondjaik, konfliktusaik átfogalmazására, újraértelmezésére, netán megoldására.
A könyvtárosság - amint a szerző ezt szinte
refrénszerűen is hangsúlyozza - lényege szerint segítő-kapcsolat jellegű szolgálat, mely
csak akkor lehet igazán hatékony, ha a technikai kompetenciát a lélektani tudnivalók
együttesével integrálják. Vagyis a könyvtáros
magabiztosan feldolgozhatja vagy visszakeresheti a legkülönfélébb dokumentumokat, de ha
a szolgáltatás, a tájékoztatás elhibázott, ha a
felderítő beszélgetés, az odafigyelés, a megértés
mértéke elégtelen volt, akkor a végeredmény
nem lehet maradéktalanul sikeres. Milyen
készségeket lenne jó önmagunkban - esetleg
mások segítségével - kifejleszteni, hogy hatékonyabban szolgáljunk; - ez DeHart központi
kérdése. Meggyőződéssel hirdeti: a lélektani
tudnivalók leírása, a pszichológiai jártasság
növelése legalábbis mélyíti a könyvtárosok
közvetítői elkötelezettségét, érintettségét, erősíti hivatástudatát.
Vissza