Előszó
A mérőgyakorlatok egy része az alapvető hőtechnikai anyagjellemzők (fajhő, hővezetési tényező, hőátadás! tényező, páradiffúziós együttható stb.) különféle mérési módszereivel, az egyes hőtechnikai...
Tovább
Előszó
A mérőgyakorlatok egy része az alapvető hőtechnikai anyagjellemzők (fajhő, hővezetési tényező, hőátadás! tényező, páradiffúziós együttható stb.) különféle mérési módszereivel, az egyes hőtechnikai folyamatok (melegedés és hűlés, hőterjedés, páradiffúzió stb.) alapvető törvényszerűségeivel ismerteti meg a gyakorlatot elvégzőket. A hagyományos mérési eljárások mellett jelentős arányban szerepelnek az anyagjellemzők modem, átmeneti hőállapotból történő gyors meghatározási módszerei is.
A mérőgyakorlatok egy másik csoportja az összetett hőtechnikai folyamatok lefolyásával foglalkozik. Ezeken a gyakorlatokon ismerkednek meg a hallgatók az összetett szerkezetek hőtechnikai jellemzőinek számításával, és kísérleti úton történő meghatározásával, ide tartozik a hő és páraátbocsátási tényező, a hő és páraátbocsátási ellenállás, a szerkezeteken belüli hőmérséklet és páranyomás eloszlás meghatározása, és különböző szerkezetek sugárzással kapcsolatos viselkedésének kísérleti vizsgálata.
A mérőgyakorlatok harmadik csoportja akusztikai és megvilágítási problémákkal foglalkozik.
A mérőgyakorlatok ilyen irányú felépítését több körülmény indokolja:
a/ A Fizika tárgy célja, hogy megismertessen a mechanika, hőtan, elektromosságtan, geometriai optika elveivel, és ezen elvek birtokában mutassa meg azokat az utakat, amelyek egy-egy oktatott szaktárgyhoz vezetnek, anélkül, hogy a szaktárgy érdembeli részével megismertetne. A fizikának a szaktárgyakkal való határterülete esetén, amelyek a fizika oldaláról közelíthetők meg jobban, adjon olyan pontos, felhasználható ismereteket, amelyek szinte speciális szaktárgynak tekinthetők. A mérőgyakorlatok egy része éppen ezt a speciális igényt elégíti ki. (Hőtranszport, diffúziós folyamatok stb.)
b/ Az egyre inkább teret hódító modern építésmódok (új anyagok, műanyagok alkalmazása, és ezzel kapcsolatos szerkezeti megoldások, új technológiai eljárások bevezetése stb.) különleges, hagyományos megoldásoktól eltérő hőtechnikai követelmények kielégítését kívánják meg, amelyekről a tervezőknek és a kivitelezőknek is tájékozottnak kell lennie. Az alapozó tárgyként szereplő Fizika alkalmas ezen alapismeretek nyújtására, a fizikai kísérletek, a fizikai mérés elemeinek célszerű oktatásával megbízható alapot nyújt az említett feladatok megoldásához.
Vissza