Előszó
A jelen kiadás elkészítésekor tisztában voltam azzal, hogy a precizitást meg kell őriznem, ugyanakkor a szöveget érthetőbbé kell tennem. Mindig az volt a célom, nyomonkövessem a fizikai-kémia örökké formálódó tematikáját anélkül, hogy fontoskodó könyvet készítsek, vagy a téma alapvetően változatlan lényegére épülő újabb okfejtésekkel kudarcot valljak. Mint mindig, arra használtam ezt a lehetőséget is, hogy az új kiadásban új felfogásban dolgozzam át a szöveget. Akármilyen babérokat is hoztak az előző kiadások, nem találtam őket elég jónak ahhoz, hogy megbékéljek velük.
A pedagógiai eszközöket alaposan átértékeltem. Megtartottam az Összefoglalás c. részeket, melyek- kel az ötödik kiadásban a fejezetek kezdődtek, de azok most sokkal lényegre törőbbek lettek. Minden fejezet fogalmi keretei a Kulcsfogalmak felsorolásában összegződnek a fejezetek végén. Az ellenőrző ablakok arra használhatók, hogy áttekintsük a témához kapcsolódó mélyebb, beható elemzést igénylő ismereteket. Az Ajánlott irodalom szakaszok a fejezeteket követik. Céljuk, hogy gazdagítsák az ismereteket, továbbá hivatkozzanak mostanában megjelent cikkekre, szakmailag elismert írásokra és adatforrásokra. A számos kidolgozott Példa figyelem összpontosító része a Módszer és az ezekhez társuló El- lenőrző feladat, illetve most már számos esetben a Szemléltetés is. Ezek a lényegre törő elemek terem- tik meg az egyenletek helyes használatának minden hűhó nélküli demonstrációját. Egy rövid Szemléltetés abban segít, hogyan végezzük el egy kidolgozott példa számításait mindenfajta bonyodalom nélkül. Néhány Szemléltetés Ellenőrző feladattal párosul.
Lényeges újítások találhatóak a fejezetek végén. A Gyakorlat és Feladat részeknél a két kategória mögötti elképzelés nem változik. A Gyakorlat közvetlen alkalmazása a szövegben előforduló részeknek, a Feladat sokkal összetettebb és esetleg túlmutathat a könyvön. A könyvre alapuló feladatok mellett egy további, CARMEN GIUNTA és CHARLES TRAPP által készített rész is található, melyek nyilvánvalóan túl- mutatnak a könyv keretein. Ebben a könyvben mindig voltak viták arról, hogyan osszuk fel a megoldásokat a Megoldások útmutatójában. Néhány felhasználó szívesen látná az összes Gyakorlathoz és Feladathoz tartozó megoldást, mások úgy vélik, hogy csak a felüket kellene megválaszolni. Megkíséreltem mindkét tábor kedvében járni azzal, hogy csaknem megdupláztam a Gyakorlatok számát úgy, hogy mindegyik esethez társítottam egy másodikat is. A Diákok meg- oldási útmutatójában az első feladatok megoldása megtalálható, míg a második feladatoké csak az Oktatók megoldási útmutatójában. A Feladatok megoldásai megközelítően azonos számban vannak felosztva.
Van egy másik Feladatokra vonatkozó nézőpont is. A régi feladatok eltörlését és azok újakra cserélését javasolja CHARLES TRAPP, aki MARSHALL CADY-vel együttműködve, az egyes részek között átívelő, kapcsolatokat teremtő feladatok sorát fejlesztette ki; ezek az egyes szekciók végén találhatók. Ezeket a Mikroprojekteket úgy tervezték, hogy azok felhasználják minden szekció fejezeteinek tudásanyagát és hasznosítsák a könyv adatait. A Mikroprojektek cél- ja, hogy segítsék a Szakaszok anyagának áttekintését és néhány érdekes alkalmazást is tartalmaznak. Oly- kor magas szintű számítási technikát kívánnak, mint pl. a nem lineáris regresszió, összefüggő egyenletsorok, numerikus integrálás és differenciálás, és sokféle grafikusan ábrázolt folyamat. Ezért is melegen ajánlott a matematikai szoftverek alkalmazása, mint pl. a MathCad, Mathemathica, vagy hasonló programok.
A szerkesztés mellett a másik nyilvánvaló változás az illusztrációs anyag újjáalakítása. Az itt használt COREL rajzprogram készítői új verziókat hoztak létre, melyek bő kétszer olyan gyorsak, mint amilyet én használtam az új kiadás elkészítésekor, így mire az átdolgozott kiadás esedékes lett, rá kel- lett bírnom magam arra, hogy az új verzió adta lehetőségeket hasznosítsam. Az ízlésem is változott az évek múlásával.
Vissza