Előszó
Ez a könyv a fizika alapvető ismereteit foglalja össze azok számára, akik korábban alapfokon már tanultak fizikát. Ennek megfelelően felidézi, bővíti, megerősíti és sok esetben új oldaláról is bemutatja a mechanika, és a hőtan megalapozó jellegű ismereteit. A következő, 10. osztályosoknak szóló kötetben a fénytan, az elektromosságtan és a modem fizika témaköreit dolgozzuk fel.
Részletesebben tárgyaljuk azokat a témákat, amelyek nem szerepeltek az általános iskolai tananyagban. Ahol csak lehet, gyakorlati tapasztalatokhoz, technikai alkalmazásokhoz kapcsolva idézzük fel a tanultakat, segítve ezzel is a megértést, és ráirányítva a figyelmet arra, hogy a fizika jelenségei, törvényei mennyire átszövik környezetünket, életünket, mindennapi tevékenységünket. Mindezeket egységes szemléletmódban, az SI-mértékegységeket alkalmazva tárgyaljuk.
A megismert, felidézett összefüggések alkalmazását segítik a kidolgozott példák. A megoldást olyan formában közöljük, hogy az jól követhető tájékoztatást adjon az egyes lépések megértéséhez.
A fizikai ismeretek megerősítését, konkrét alkalmazását szolgálja a feladatmegoldás, ezért gyakorlásra szánt feladatok is találhatók a könyvben. A tanultak felidézését, megértését, új oldalról történő megvilágítását szeretnénk segíteni a könyvben található kísérletek leírásával is.
Azok számára is hasznos a kísérleti leírások olvasása, akik valamilyen ok miatt nem tudják elvégezni a kísérleteket, mivel azok többségének az ismertetése után mindig szerepelnek a várható tapasztalatok, esetenként a mérési eredmények is. A nagyobb témakörök végén összefoglalás és összefoglaló kérdések segítik a tanár és a tanuló munkáját, elmélyítve és logikus rendszerbe foglalva az addig tanultakat.
A természettudományokban a megfigyelések, kísérletek, mérések eredményeit gyakran matematikai összefüggésekkel, képletekkel fejezzük ki. A tapasztalati úton nyert összefüggésekből gondolkodás útján, a matematika és a logika segítségével további törvények fogalmazhatók meg. Az így nyert újabb összefüggést egybe kell vetni a tapasztalatokkal, és meg kell vizsgálni azok érvényességi körét, ezzel alapozva meg a tudomány továbbfejlődésének lehetőségét.
Vissza