A szerző köszönti az olvasót | 5 |
Serdülés, öröklés, nevelés, önnevelés | 9 |
A serdülésről | 11 |
Fogalmak tisztázása | 11 |
Néhány vélemény a serdülőkorról | 13 |
A serdülés élettani háttere | 15 |
A serdülés külső jegyei | 17 |
A nemi érés és a serdülési problémák tetőzésének szakasza | 18 |
Szélsőséges hangulathullámzások - önértékelési problémák | 21 |
Várakozás és vágyakozás | 22 |
A serdülés pozitív szakasza | 25 |
Szektoros fejlődés, visszaesések | 29 |
Az öröklés és nevelhetőség kérdése | 30 |
Öröklés | 30 |
Kinek van igaza | 32 |
Meggondolkoztató esetek | 34 |
Nevelés, önnevelés | 35 |
az önnevelés leggyakoribb menetrendje | 38 |
Életcél, életterv | 39 |
Tudatosság, önismeret, önbecsülés, önkritika | 40 |
Színvonaligény | 42 |
Én, a világ közepe | 43 |
Bátorság - akarat - fegyelem | 45 |
Bátorság - gyávaság | 45 |
Szorongások | 51 |
Akarat | 55 |
Szükségletek | 57 |
Akaratedzés, figyelemösszpontosítás | 58 |
Akarat-bajnokok | 60 |
Az akaraterő néhány szép példája | 61 |
Türelem | 63 |
Önuralom | 64 |
Kudarc és indulat | 67 |
Értékes megoldások | 71 |
Elsöprő nyilatkozatok | 72 |
Egy kis összefoglalás | 74 |
Egy tizennyolc éves lány verse | 75 |
Gyűjtsünk jó szokásokat! | 76 |
Egyén és közösség | 79 |
Alkalmazkodás | 81 |
Vakfegyelem | 84 |
Érdemes fegyelmezetten viselkedni! | 84 |
Önbüntetés | 87 |
Ügyetlenség - ügyesség | 89 |
Csakugyan ügyetlen? | 89 |
Gyakorlati talpraesettség | 91 |
Megél a jég hátán is | 92 |
Mihez kell mindenkinek értenie? | 94 |
Mindenki tanuljon meg alaposan egy mesterséget | 95 |
Erő, egészség | 98 |
Erő | 98 |
Rosszul méretezett erőadagolás | 100 |
Durván, vagy lehet finoman is? | 102 |
Zsákutcák | 104 |
Jampec - vagány - huligán | 104 |
Vagány és huligán tulajdonságok | 108 |
Hát ilyen az ifjuság? | 111 |
Divat | 112 |
Cinizmus | 114 |
Anyagiasság, pénzsóvárság | 116 |
"Fényűzés" - fösvénység | 119 |
Ne kövess el merényletet tested ellen! | 121 |
Dohányzás | 121 |
Szeszes italok | 122 |
Feketekávé, frissítők | 123 |
Idegcsillapítók, nyugtatószerek | 124 |
A táplálkozásról | 125 |
Az alvásról | 127 |
Beteges félelem a betegségtől | 129 |
Edzés | 130 |
Úszás | 132 |
Természetjárás | 133 |
Sport | 133 |
Rend, tisztaság, pontosság, megbízhatóság | 135 |
Rend | 135 |
Tisztaság - pontosság | 140 |
Megbízhatóság | 142 |
Feledékenység, szétszórtság, figyelmetlenség | 144 |
Érdeklődés | 145 |
Mi az érdeklődés? | 145 |
Totus in illis-teljes belemerüléssel | 149 |
Az érdeklődés fejlesztése | 150 |
Táguló világ | 153 |
Pályaválasztás, továbbtanulás | 157 |
A választások jelentősége életünkben - pályaválasztás | 157 |
Szükséglet és válogatás | 159 |
Megfelelő embert minden helyre! | 160 |
Ki tanuljon tovább? | 161 |
Pályaválasztási problémák falun | 162 |
A tanulás szintjei | 164 |
Politechnikai képzés a gimnáziumokban | 165 |
Mi lesz a gimnazistákból? | 167 |
A pályaismeret fontossága | 168 |
Még néhány hasznosítható gondolat | 169 |
Munka, tanulás, szórakozás | 171 |
Munka | 171 |
Mi a tanulás? | 173 |
Élni nem muszáj, de tanulni muszáj | 175 |
Mechanikus és értelmes tanulás | 177 |
Figyelemösszpontosítás | 178 |
A tanulás módszere | 181 |
Lényegkeresés | 182 |
Széles körű és elmélyülő ismeretszerzés | 183 |
Alkalmazás, begyakorlás. Egy jó módszer | 185 |
Pihenők beiktatása | 186 |
Hangosan vagy némán tanuljunk? | 188 |
Szókincs - beszédünk tisztasága | 189 |
Az emlékezet | 191 |
Mnemotechnika | 192 |
A tanulást elősegítő és gátló érzelmek | 193 |
A tanulás indítékai | 194 |
Még néhány fontos apróság | 194 |
A nyelvtanulás kérdése | 196 |
Szórakozás | 197 |
Házi buli - házi muri | 199 |
Mennyit szórakozzunk? | 201 |
Intelligencia | 201 |
Mi az intelligencia? | 201 |
Intelligencián nem mindenki ugyanazt érti | 205 |
Az átvitel kérdése | 207 |
Az intelligencia fejlesztésének kérdései | 208 |
Egy érdekes intelligencia-próba | 211 |
Eszesség, okosság | 212 |
Tanulás és szórakozás határán | 215 |
Olvasás | 217 |
Négy fal között, karosszékben az egész világ körül | 217 |
Kincsünk, az írás | 220 |
Feszültség és pihenés | 221 |
Ember és könyv | 222 |
Egy igazi költő vallomása a könyvről | 224 |
Mennyit olvassunk? | 226 |
Az olvasás minősége | 229 |
A műalkotás emeletei | 230 |
A csúcsokhoz vezető út | 232 |
Néhány tanács az útra | 232 |
Jókai | 234 |
Remekművek olvasása | 235 |
Ismeretterjesztő és tudományos könyvek | 237 |
Könyvgyűjtés, könyvtártagság, antikváriumok | 239 |
Napi sajtó, folyóiratok | 240 |
Egy élő példa | 241 |
"Író szeretnék lenni!" | 243 |
Színház | 247 |
Film | 250 |
Művészet vagy ipar? | 252 |
Rádió | 254 |
Televízió | 254 |
Zene | 257 |
Zeneélvezés - zenetanulás | 258 |
Komoly zene, modern tánczene | 259 |
Múzeumok | 261 |
Képzőművészet | 262 |
Alkotó bekapcsolódás | 267 |
Ismeretterjesztő előadások | 268 |
A fényképezés | 269 |
Kaland, élmény, változatosság, sebesség | 271 |
Természetjárás | 274 |
Országjárás | 277 |
Emberi kapcsolatok | 279 |
A másik ember | 281 |
Én és mások | 281 |
Társtalanság, magány | 284 |
Kapni és adni | 286 |
Belenövés a társadalomba | 287 |
Család | 288 |
Szülők | 290 |
Testvérek | 295 |
Rokonok | 296 |
Iskolatársak | 298 |
Ifjúsági mozgalom | 299 |
Barátság | 302 |
A nemi ösztön igájában | 307 |
Természetes életjelenség | 307 |
Várakozás és vágyakozás | 310 |
A nemi élet társadalmi korlátozásai | 311 |
A nemi élet korlátozásának biológiai okai | 312 |
Újabb zsákutcák | 313 |
Maszturbáció | 316 |
Védekezés a maszturbáció ellen | 318 |
A győzelem útja | 319 |
Homoszexualitás | 322 |
A szerelem szárnyán | 324 |
Kopogat a szerelem | 324 |
Mi a szerelem? | 325 |
A szerelem kialakulásának menetrendje | 327 |
Bolond Istók és Klárcsi-Tóndérálom | 329 |
Ásó, kapa s a nagyharang | 331 |
Izzó hőfokon | 333 |
Mindig rád gondolok! | 336 |
Lányok között | 337 |
Kérdés kérdés hátán | 337 |
Keresetlenség, udvariasság | 338 |
Ismerkedés, közeledés | 340 |
Udvarlás | 342 |
Miről beszélgessünk? | 344 |
Levelezés | 345 |
Tegezés | 346 |
Apró bizalmasságok: karonfogás, kézenfogás - Kézcsók, csók | 347 |
Tánc | 350 |
Párválasztás, szerelem | 353 |
Valami a házasságról | 354 |
Viselkedés, magatartás, illem, modor | 356 |
Illemkódex? | 356 |
Iratlan törvények | 367 |
Önbizalom és szerénység | 359 |
Öszinteség, igazmondás | 360 |
Udvariasság, előzékenység | 360 |
Ne furakodj a köszönéssel, se a megköszönéssel! | 362 |
Társalgás a felnőttekkel | 363 |
Ajándékozás | 364 |
Étkezéseknél | 365 |
Látogatóban | 366 |
Útjelzők az élet megszervezéséhez | 369 |
Mélyebb vizek felé | 371 |
Mérlegkészítés, számadás | 372 |
Felnőttség | 373 |
A felnőttség mércéje | 373 |
Az optimum megközelítésének elve | 379 |
A differenciálás és integrálás elve | 379 |
Járj nyitott szemmel | 380 |
Nagy távlatokat átölelő szemlélet | 382 |
Ne szórd szét, ne forgácsold szét magad | 383 |
Törtetés és törekvés | 384 |
Tempó és ritmus | 385 |
Az idő felhasználása. A töredékidők értéke | 387 |
Az átállás kérdése | 389 |
Nem vagy egyedül! | 391 |
Igyekezz jóban lenni az emberekkel! | 392 |
Nem mulaszd el a kibékülés jó alkalmait | 392 |
Teremts magad körül egészséges légkört | 393 |
Az örömszerzés művészete | 393 |
Humorérzék, kedély, derű | 394 |
Megfontoltságra törekvés | 395 |
Írd le érzéseidet, gondolataidat | 396 |
Gyűjtsünk jó szokásokat | 396 |
A boldogság jelentősége | 397 |
Eszmények | 401 |
Eszmények | 403 |
Fogalmak tisztázása: idea, ideál, ideológia | 403 |
Az eszmények szerepe az ember életében | 405 |
Mi az élet célja? | 406 |
Igaz - igazság - tudomány | 409 |
A köznapi megismerés | 409 |
A művészi megismerés | 411 |
A tudományos megismerés | 411 |
Szemtől szembe a tudomány igazságaival | 413 |
Isten, vallás | 415 |
Szép - szépség - művészet | 417 |
Erkölcs - erkölcsösség | 419 |
Mi az erkölcs? | 419 |
Cselekedd a jót, kerüld a rosszat! | 421 |
A közösségi elv, a kollektivizmus elve | 422 |
A szocialista humanizmus alapelve | 423 |
Hazafiság és nemzetköziság | 424 |
"Szeretni az emberiséget!" | 429 |
Tovább egy lépésekkel | 430 |
Munka és erkölcs | 431 |
Elemi erkölcsi kevetelmények | 432 |
Erkölcsi érzület | 437 |
A társadalmi fejlődés eszménye | 441 |
Politizáljon-e az ifjú? | 441 |
A nagy kihívás | 442 |
Erős rendület... | 443 |
Számok csodavilága | 444 |
A bőség kosara | 446 |
Búcsúszó | 449 |