A szerző köszönti az olvasót | 5 |
Serdülés, öröklés, nevelés, önnevelés | 9 |
A serdülésről | 11 |
A serdülés külső jegyei | 12 |
A nemi érés és a serdülési problémák tetőzésének szakasza | 14 |
A serdülés második, pozitív szakasza | 20 |
A serdülés biológiai háttere | 25 |
Az öröklés és a nevelhetőség kérdsée | 27 |
Kinek van igaza? | 29 |
Meggondolkoztató esetek | 31 |
Az önnevelés | 32 |
Életcél, életterv | 35 |
Tudatosság, önismeret becsvágyszint, önbecsülés, önkritika | 36 |
Én, a világ közepe | 39 |
A bátorság | 41 |
Az akaratnevelés kérdése | 44 |
Szükségletek | 45 |
Türelem | 47 |
Önuralom | 47 |
Akarat-akrobaták | 49 |
A fegyelmezettség vonzó értékei | 50 |
Egyén és közösség | 51 |
Alkalmazkodás | 53 |
Autonómia | 55 |
Vakfegyelem | 56 |
Érdek | 57 |
Kamasz ügyetlenség, gyakorlati talpraesettség | 61 |
Ügyetlenség | 61 |
Gyakorlati talpraesettség | 63 |
Megél a jég hátán | 65 |
Amihez mindenkinek értenie kell | 66 |
Mindenki tanuljon meg alaposan egy mesterséget! | 67 |
Erő, egészség | 71 |
Ne kövess el merényletet tested ellen! | 72 |
Dohányzás | 73 |
Szeszes italok | 74 |
Kávé | 75 |
Az alvásról | 75 |
Beteges félelem a betegségtől | 78 |
Edzés | 79 |
Úszás | 81 |
Természetjárás | 81 |
Sport | 82 |
Rend, tisztaság, pontosság, megbízhatóság | 84 |
Rend | 84 |
Csendéletek | 84 |
Rend vagy pedantéria? | 87 |
Tisztaság | 88 |
Pontosság | 89 |
Megbízhatóság | 90 |
Az érdeklődés | 92 |
Mi az érdeklődés? | 92 |
Tortus in illis | 96 |
Az érdeklődés fejlesztés | 97 |
A pályaválasztás | 100 |
A választások jelentősége életünkben | 100 |
Szükséglet és válogatás | 103 |
The right man on the right place | 104 |
Ki tanuljon tovább? | 106 |
A tanulás szintjei | 106 |
A pályaismeret fontossága | 109 |
Még néhány hasznosítható gondolat | 110 |
Intelligencia | 112 |
Mi hár az intelligencia? | 114 |
Intelligencin nem mindenki ugyanazt érti | 116 |
Az intelligencia mérése | 116 |
A transzfer kérdése | 117 |
Az intelligencia fejlesztésének néhány eszköze | 118 |
Eszesség, okosság | 122 |
A tanulás | 123 |
Élni nem muszáj, de tanulni muszáj | 124 |
Mechanikus és értelmes tanulás | 126 |
Figyelemösszpontosítás | 128 |
Lényegkeresés | 131 |
Extenzív és intenzív ismeretszerzés | 134 |
Pihenők beiktatása | 135 |
Hangosan vagy némán tanuljunk? | 136 |
Szókincs | 138 |
Memória | 139 |
A mnemotechnikáról | 139 |
A tanulást elősegítő és gátló érzelmek | 140 |
A tanulás indítékai | 142 |
Még néhny fontos apróság | 142 |
Az olvasás | 144 |
Kincsünk, az írás | 147 |
Egy kis részletezés | 148 |
Viszonyunk a könyvhöz | 149 |
Egy igaz ember, igazi költő vallomása a könyvről | 151 |
Mennyit olvassunk? | 153 |
Mennyit olvassunk egy év alatt? | 155 |
Az olvasás minősége | 156 |
A műalkotás elméletei | 157 |
A csúcsokhoz vezető út | 160 |
Olvass ismeretterjesztő és tudományos könyveket is! | 163 |
Egy élő példa | 165 |
Rádió, hangverseny, képzőművészeti kiállítás, múzeum, színház, mozi | 167 |
Rádió | 167 |
Hangverseny | 168 |
Képzőművészeti tárlatok | 170 |
Múzeumok | 174 |
Színház | 175 |
Mozi | 178 |
Aktív bekapcsolódás | 180 |
Emberi kapcsolatok | 181 |
A másik ember | 183 |
Kapni és adni | 186 |
Belenövés a társadalomba | 187 |
Család | 188 |
Szülők | 188 |
Testvérek | 193 |
Rokonok | 195 |
Iskola, barátok | 196 |
A nemi ösztön igájában | 198 |
Várakozás és vágyakozás | 201 |
Onánia | 202 |
Homoszexualitás | 204 |
A túl korai nemi érintkezés | 205 |
A szerelem szárnyán | 207 |
Lányok között | 216 |
Tánc | 218 |
Levelezés | 219 |
Tegezés | 220 |
Karonfogás, kézenfogás | 221 |
Kézcsók, csók | 222 |
Ismerkedés | 224 |
Valami az udvarlásról | 226 |
Hogyan kell nézni a nőt? | 226 |
Viselkedés, magatartás, illem, modor | 227 |
Önbizalom és szerénység | 231 |
Őszinteség | 231 |
Udvariasság, előzékenység | 233 |
Fesztelenség | 234 |
Néhány konkrét illemszabály | 235 |
Ne fukarkodj a köszönéssel, se a megköszönéssel! | 235 |
Társalgás a felnőttekkel | 236 |
Bemutatkozás | 237 |
Ajándékozás | 238 |
Étkezéseknél | 239 |
Látogatóban | 241 |
Ne vágj mások szavába! | 242 |
Ne légy tolakodó, bizalmaskodó! | 243 |
Eszmények | 244 |
Az eszmények szerepe az emberi életben | 244 |
Mi az élet célja? | 245 |
Erkölcsi követelmények | 248 |
Igazság és igazságosság | 249 |
Néhány elemi erkölcsi norma | 252 |
Szépség | 254 |
Hazaszeretet | 255 |
Vallás | 257 |
A szocializmus eszméje | 259 |
Útjelzők az élet megszervezéséhez | 261 |
Mérlegkészítés, számadás | 263 |
Az optimum megközelítésének elve | 265 |
A differenciálás és integrálás elve | 265 |
Légy hű önmagadhoz! | 266 |
Ne szórd szét, ne fogácsold szét magadat! | 267 |
Tempó és ritmus | 267 |
Az idő felhasználása. A töredék idők értéke | 268 |
Az átállás kérdése | 270 |
Légy ura érzelmeidnek! | 271 |
Igyekezz jóban lenni az emberekkel! | 272 |
Humorérzék, kedély derű | 273 |
Az újrakezdések dinamikája | 274 |
Törtetés és törekvés | 274 |
Bölcsességre való törekvés | 275 |
Boldogságra való törekvés | 276 |
Írd le érzéseidet, gondolataidat! | 276 |
Járj nyitott szemmel! | 276 |
Tégy szert értékes, konkrét készségekre! | 277 |
Ne késlekedj az örömszerzéssel | 277 |
Ne mulaszd el a kibékülés jó alkalmait! | 278 |
Teremts magad körül egészséges légkört! | 278 |
Őrizd beszéded tisztaságát! | 279 |
Természet- és országjárás | 280 |
Búcsúszó | 282 |