1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hihetünk-e a közvélemény-kutatásoknak?

Hogyan készülnek, és mennyire pontosak a közvélemény-kutatások

Szerző
Budapest
Kiadó: Bagolyvár Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 180 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-9197-85-8
Megjegyzés: Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ez a könyv olyan kérdéseket tesz fel és válaszol meg, amelyek sokakat foglalkoztatnak:
• Mi a közvélemény-kutatás és mi nem az, bár annak látszik?
• Hogyan készülnek a közvélemény-kutatások?
•... Tovább

Előszó

Ez a könyv olyan kérdéseket tesz fel és válaszol meg, amelyek sokakat foglalkoztatnak:
• Mi a közvélemény-kutatás és mi nem az, bár annak látszik?
• Hogyan készülnek a közvélemény-kutatások?
• Hitelesek-e a közvélemény-kutatási adatok?
• Befolyásolják-e a közvélemény-kutatások a választókat?
• Miért térnek el egymástól a közvélemény-kutatási eredmények?
• Kötődnek-e politikai pártokhoz a közvélemény-kutatók?
• Mennyire voltak pontosak a magyar közvélemény-kutatók eddigi választási előrejelzései?
Ez a könyv igyekszik a tényekről beszélni. A szerző reményei szerint az olvasó nem csak kérdéseire kap választ, de egyúttal betekintést nyer egy érdekes szakma titkaiba is.
A könyv, amit az olvasó a kezében tart, a Szegedi Tudományegyetem Budapest Média Intézetében tartott előadások nyomán született. Mindazonáltal nem az újságíró-hallgatóknak szóló egyetemi előadások szerkesztett változata, hanem - legalábbis a szerző szándéka szerint -jól olvasható, közérthető áttekintés mindarról, amit a közvélemény-kutatásokról tudni érdemes.
A szerző célja az volt, hogy a „laikus" újságolvasóknak (és újságot nem olvasóknak) bemutassa, hogyan készülnek a közvélemény-kutatások, mire jók, és mire nem használhatóak. Miként lehet eredményeiket értelmezni, és hogyan nem szabad(na) félreértelmezni. Miként lehet a kutatások eredményeivel élni és visszaélni.
A szerző köszönettel tartozik mindazoknak, akik megjegyzéseikkel, gondolataikkal, kritikájukkal segítették munkáját és hozzájárultak ahhoz, hogy a könyv minél kevesebb fogyatékossággal kerüljön az olvasó kezébe.
Külön köszönet Bodrogi Zsuzsának, Magyar Andreának, Torda Ildikónak, H. Varga Ilonának, Zeke Júliának, Hideg Gergelynek és Wintermantel Istvánnak, akik sokat tettek azért, hogy a kézirat fogyatékosságait csökkentsék. Vissza

Tartalom

Elmélet és történet 7
Mi is az a közvélemény? 7
A közvélemény-kutatások, a tömegkommunikáció és a
közvélemény kapcsolatrendszere 11
A hallgatás spirálja 13
A pluralizmus téves észlelése 16
A közvélemény-kutatás történetének rövid áttekintése 20
Módszerek és technikák 24
A közvélemény-kutatási vizsgálatok típusai 24
A kvantitatív módszerek 25
A megkérdezés módszerei standard kérdőív esetében 26
A teszteléses módszerek 31
A kvalitatív közvélemény-kutatások 33
Közvélemény-kutatás fókuszcsoportos módszerrel 35
Trendek és tendenciák 44
Trendvizsgálatok: az időben egymást követő vizsgálatok problémái 44
A panelvizsgálatok 46
A trendvizsgálatok statisztikai alapjai 49
A tendenciák megállapítása 52
Lehet-e közvélemény-kutatási adatokból a távolabbi jövőre
vonatkozó előrejelzést készíteni? 57
A mérés elmélete és gyakorlata 60
A mérési szintek 60
A közvélemény-kutatások lehetséges hibái - az érvényesség és
megbízhatóság követelménye 65
A véletlen hiba és a szisztematikus hiba (torzítás) 68
A nem mintavételből fakadó hibák 70
A kérdezőbiztos szerepe 72
A nemválaszolás hatása 74
Kérdések, kérdéstípusok 76
A vélemények és attitűdök mennyiségi mérése, skálázása 85
A kérdőív szerkezete 90
Hazudnak-e a megkérdezettek? 92
Befolyásolnak-e a kérdések, illetve a kérdőívek? 94
A mintavétel 99
A mintavétel alapvetése 99
Mit jelent a reprezentativitás? 102
Az egyszerű véletlen kiválasztás 103
A lépcsőzetes mintavétel 105
A rétegzett mintavétel 106
A kvóta-kiválasztás 108
A minta nagysága 109
A minta kiválasztásának gyakorlati lebonyolítása 114
A mintavételi hiba 117
A minta súlyozása 123
Kis közvélemény-kutatási praktikum 127
A közvélemény-kutatók nem a politikából élnek -
Hogyan működik ez az iparág? 127
Befolyásolják-e a közvélemény-kutatási eredmények a választókat? 131
A közvélemény-kutatások és a választójogi törvény 136
Mennyire megbízhatóak a közvélemény-kutatások -
a választási eredmények tükrében 139
Eltérnek-e egymástól a közvélemény-kutatási eredmények? 152
Miért térnek el egymástól a közvélemény-kutatási eredmények? 159
Csak olyasmit hasonlítsunk össze, amit lehet! 161
Kötődnek-e politikai pártokhoz a közvélemény-kutató intézetek? 166
A választások és a közvélemény-kutatási eredmények 168
Zárszó 175
Válogatott irodalom 178

Fischer György

Fischer György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Fischer György könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Hihetünk-e a közvélemény-kutatásoknak? Hihetünk-e a közvélemény-kutatásoknak?
Állapot:
2.740 ,-Ft
14 pont kapható
Kosárba