1.062.058

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Filótea

A Jámborság Útja

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Szent István Társulat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 251 oldal
Sorozatcím: A lelki élet mesterei
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-361-598-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Szalézi Szent Ferenc püspök a Tridenti Zsinat utáni katolikus megújulás egyik legnagyobb hatású alakja. Fő műve, az 1608-ban írt Filótea négyszáz év múltán is a legolvasottabb egyházi művek egyike. Nyelvezetét a barokk kor gazdag képi világa jellemzi, de a bibliai vonatkozások és parabolák mellett a korábbi századok klasszikus vonásai is felfedezhetők benne. Előtte jár korának abban, ahogyan a lélek titkait felfedi, s kortársai életvitelét, önáltatásait leleplezi. Szól a gazdagságról, az akkoriban eluralkodó tánc- és szerencsejáték-szenvedélyről, az imádságról, az erényekről, a helyes beszédről és az öltözködésről, s mindezt úgy, hogy bár határozott véleményt fogalmaz meg, mégis szelíd pásztorként vezeti olvasóit a „jámborság útján".
A szent püspök maga így vall egy levelében a mű keletkezéséről: E munka nem készült előre kieszelt terv szerint. Egyszerű emlékeztető csupán, amelyet egy szép lélek számára összeállítottam, aki a vezetésem alatt áll. Ám a Filótea ennél jóval nagyobb... Tovább

Fülszöveg

Szalézi Szent Ferenc püspök a Tridenti Zsinat utáni katolikus megújulás egyik legnagyobb hatású alakja. Fő műve, az 1608-ban írt Filótea négyszáz év múltán is a legolvasottabb egyházi művek egyike. Nyelvezetét a barokk kor gazdag képi világa jellemzi, de a bibliai vonatkozások és parabolák mellett a korábbi századok klasszikus vonásai is felfedezhetők benne. Előtte jár korának abban, ahogyan a lélek titkait felfedi, s kortársai életvitelét, önáltatásait leleplezi. Szól a gazdagságról, az akkoriban eluralkodó tánc- és szerencsejáték-szenvedélyről, az imádságról, az erényekről, a helyes beszédről és az öltözködésről, s mindezt úgy, hogy bár határozott véleményt fogalmaz meg, mégis szelíd pásztorként vezeti olvasóit a „jámborság útján".
A szent püspök maga így vall egy levelében a mű keletkezéséről: E munka nem készült előre kieszelt terv szerint. Egyszerű emlékeztető csupán, amelyet egy szép lélek számára összeállítottam, aki a vezetésem alatt áll. Ám a Filótea ennél jóval nagyobb utat futott be a századok folyamán. Sokak lelki vezércsillaga lett, s ma is bátran adhatjuk azok kezébe, akik - IX. Pius pápát idézve - a keresztény tökéletesség biztos és mindenkinek járható útját keresik, de azoknak is, akik a barokk francia nyelvű irodalom egyik klasszikusát látják benne. Vissza

Tartalom

Szalézi Szent Ferenc előszava 5
Szalézi Szent Ferenc imája 11
ELSŐ RÉSZ
I. A jámborság lényege 15
II. A jámborság tulajdonságai és kiválósága 17
III. A jámborság az élet minden körülményeihez illik 19
IV. Hogy a jámborság útjára lépjünk, s azon haladjunk,
lelkivezetőre van szükségünk 21
V. Lelkünk megtisztulása az első lépés 23
VI. A léleknek mindenekelőtt a halálos bűntől
kell megszabadulnia 25
VII. A lelket meg kell tisztítanunk a bűnhöz való
ragaszkodástól 26
VIII. Miként kell a lelki tisztulás e második fokára
eljutnunk? 28
IX. Első elmélkedés: Az ember teremtése 29
X. Az ember rendeltetése 31
XI. Isten jótéteményeinek megfontolása 33
XII. A bűn 35
XIII. A halál 37
XIV. Az utolsó ítélet 39
XV. A pokol 41
XVI. A mennyország 43
XVII. Választás a mennyország és a pokol között 45
XVIII. Választás a világ és a jámbor élet között 47
XIX. Hogyan végezzük általános gyónásunkat? 49
XX. A lélek nyilatkozata annak a szándéknak
a megerősítésére, hogy Istennek akar szolgálni 50
XXL A lelki megtisztulásról szóló tanítás befejezése 52
XXII. A bocsánatos bűnökre vezető hajlamokat is
ki kell irtanunk 53
XXIII. Lelkünket minden haszontalan
és veszedelmes hajlamtól meg kell tisztítanunk 55
XXIV. Lelkünket a természetes tökéletlenségektől
is meg kell tisztítanunk 56
MÁSODIK RÉSZ
I. Az ima szükségessége 61
II. A jó elmélkedés módszere. Az előkészület
első cselekedete: Isten jelenlétének gondolata 63
III. Az előkészület második pontja:
hívjuk Istent segítségül 65
IV. Az előkészület harmadik pontja: az elmélkedés
tárgyát állítsuk képzeletben lelkünk elé 66
V. Az elmélkedésnek második része a megfontolás 67
VI. A jámbor érzelmek és a jó elhatározások alkotják
az elmélkedés harmadik részét 68
VII. Az elmélkedés befejezése 68
VIII. Az elmélkedésre vonatkozó fontos észrevételek 69
IX. A lelki szárazság elmélkedés közben 71
X. A reggeli imádság 73
XI. Az esti imádság s a lelkiismeret megvizsgálása 74
XII. A lelki magány 75
XIII. A fohászok és a jó gondolatok 77
XIV. A szentmise, és annak hallgatása 82
XV. A nyilvános és közös imák 84
XVI. A szentek tisztelete és segítségül hívása 85
XVII. Miként hallgassuk és olvassuk Isten Igéjét? 86
XVIII. Miként kell fogadnunk az isteni sugallatokat? 87
XIX. A szentgyónás 89
XX. A gyakori szentáldozás 92
XXI. A jó áldozás módja 95
HARMADIK RÉSZ
I. Az erények megválasztása 99
II. Az erények gyakorlásának módja 103
III. A béketűrés 106
IV. Az alázatosság külső cselekedetei 109
V. A belső alázatosság 112
VI. Az alázatosság kedvessé teszi előttünk
csekély mivoltunkat 116
VII. Az alázatosság gyakorlása nem zárja ki
jó hírnevünk megőrzését 119
VIII. A felebarátunk iránt való szelídség.
A harag ellenszerei 123
IX. Az önmagunk iránt való szelídség 126
X. Dolgainkat szorgalmasan, de nyugtalanság
és aggodalom nélkül végezzük 128
XI. Az engedelmesség 130
XII. A tisztaság erénye szükséges 132
XIII. Tanácsok a tisztaság megóvására 134
XIV. A gazdag lelki szegénysége 136
XV. Miként gyakorolja a gazdag ember
a szegénységet? 138
XVI. A lelki gazdagság gyakorlása a szegénységben 141
XVII. A barátság, s annak rossz nemei 143
XVIII. Az érzéki kapcsolaton alapuló barátkozás 144
XIX. Az igazi barátság 147
XX. A jó és a rossz barátság különbsége 149
XXI. Hogyan óvakodjunk a rossz barátságtól? 151
XXII. Még néhány észrevétel a barátságról 153
XXIII. Testünk sanyargatása 155
XXIV. A társaság és a magány 159
XXV. Ruházatunk ízléses legyen 161
XXVI. A beszédről. Először arról,
hogyan beszéljünk Istennel 162
XXVII. A tisztességes beszéd, és mások megbecsülése 163
XXVIII. A vakmerő ítélet 163
XXIX. A megszólás és rágalom 169
XXX. Még néhány, szintén a beszédet illető utasítás 173
XXXI. A tisztességes és megengedett mulatságok 175
XXXII. A tiltott játékok 176
XXXIII. A táncmulatság és más, bár megengedett,
de veszedelmes szórakozások 177
XXXIV. Mikor szabad játszani vagy táncolni? 179
XXXV. Kis és nagy dolgokban egyaránt híven
ragaszkodjunk Istenhez 180
XXXVI. Okosan és igazságosan gondolkodjunk 182
XXXVII. A kívánságokról 184
XXXVIII. A házasélet szabályai 186
XXXIX. Az özvegyeknek szóló oktatás 188
XL. Néhány szó a szüzességről 190
NEGYEDIK RÉSZ
I. A világ fiainak beszédeivel ne törődjünk 193
II. Kicsiny dolgok ne szegjék kedvünket 195
III. A kísértés természete. A kísértés érzése
még nem beleegyezés 196
IV. Két figyelemre méltó példa, amely az előzőkre
vonatkozik 198
V. A kísértést szenvedő lélek vigasztalása 199
VI. Hogyan válhat a kísértés és a kísértésben való
gyönyörködés bűnné? 200
VII. A súlyos kísértések ellenszerei 202
VIII. A kisebb kísértésekkel is szembe kell szállnunk 203
IX. A kisebb kísértések ellenszerei 204
X. Miként erősítsük szívünket a kísértések ellen 205
XI. A lelki nyugtalanság 206
XII. A szomorúságról 208
XIII. Mit cselekedjünk, ha lelki vigasztalást érzünk? 210
XIV. A lelki szárazság és sivárság 216
XV. A mondottakat példa világítja meg 220
ÖTÖDIK RÉSZ
I. Jó föltételeinket évenként meg kell újítanunk 227
II. Elmélkedés Isten kegyességéről, amellyel
a maga szolgálatára hívott bennünket 228
III. Vizsgáljuk meg lelkünk állapotát, hogy lássuk,
mennyire haladtunk a jámborságban 230
IV. Lelkünk Istenhez való viszonyának megvizsgálása 231
V. Önvizsgálatunk 232
VI. Felebarátunkra vonatkozó érzelemvilágunk
megvizsgálása 233
VTI. Hajlamaink és szenvedélyeink megvizsgálása 234
VIII. Jámbor érzelmek fölkeltése a vizsgálat után 235
IX. Jó föltételeink megújítására szolgáló néhány
megfontolás 236
X. Első megfontolás: A lélek méltóságáról 236
XI. Második megfontolás: Az erény kiváló értéke 237
XII. Harmadik megfontolás: A szentek példája 238
XIII. Negyedik megfontolás: Szeretetünk Jézus iránt 239
XIV. Ötödik megfontolás: Istennek irántunk való
örök szeretete 240
XV. Az előző megfontolásokra vonatkozó jámbor
érzelmek, s a lelkigyakorlat befejezése 241
XVI. Milyen érzelmeket kell szívünkben ápolnunk
a lelkigyakorlat után? 242
XVII. Válasz két ellenvetésre, amelyet e tanításom ellen
tenni lehet 243
XVIII. Három igen fontos figyelmeztetés e lelki kalauzolás
záradékául 244

Szalézi Szent Ferenc

Szalézi Szent Ferenc műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szalézi Szent Ferenc könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem