Előszó | |
Bíró Yvette: Óh, azok a szép napok! | 9 |
Műhely | |
Egy gondolat igézetében (Szabó István beszélgetése Fábri Zoltánnal) | 21 |
Szenvtelen stílus - szenvedélyes igazság (Beszélgetés Jancsó Miklóssal) | 29 |
"A filmnek a mai magyar kultúrában úttörő szerepe van" (Beszélgetés Lukács Györggyel) | 35 |
Szociológiai filmcsoportot! (Fiatal rendezők, forgatókönyvírók, operatőrök nyilatkozata) | 45 |
Szomjas György: Tizenhat milliméteres technikát! | 47 |
A "cselekvő" filmről, a fiatalok nemzedékéről, a bírálat igényéről (Beszélgetés Újhelyi Szilárddal) | 49 |
A realizmus parabolái irodalomban és filmen (Beszélgetés Gaál Istvánnal és Mészöly Miklóssal. Lejegyezte Zsugán István) | 55 |
A "karate-trilógia", vagy a jobboldaliság természetrajza (Beszélgetés Jancsó Miklóssal és Hernádi Gyulával. Lejegyezte Zsugán István) | 61 |
Huszárik Zoltán: Szindbád kalandja | 69 |
Beszélgetés magyar filmrendezőkkel (Az 1972-ben letiltott interjú szövegének első közlése) | 73 |
Mérleg | |
Szabad György: A Szegénylegények és a történetiség | 87 |
Fehér Ferenc: A harmadik "stáció" (Csend és kiáltás) | 91 |
Heller Ágnes: A konzervatív, a reformer és a lázadó (Falak) | 99 |
Hegedűs Zoltán: Sára Sándor és a magyar "mélyvilág" (Feldobott kő) | 105 |
Eörsi István: Gengszterek és mizantrópok (Egy őrült éjszaka) | 110 |
Dobai Péter: Dózsa-mítosz - vagy a forradalom teljessége (Ítélet) | 114 |
Mérei Ferenc: Szimbólumok - idézőjelben (Égi bárány) | 118 |
Szörényi László: Játékos Petőfi-passió (Petőfi '73) | 123 |
Lázár István: Az eltérített film (Fotográfia) | 126 |
Szabó Miklós: A fanatizmus rítusai (Az Égi báránytól a Még kér a népig) | 131 |
Hankiss Elemér: A Jancsó-filmek motívumrendszere | 138 |
Látóhatár | |
Domokos Mátyás: Musil "alászállása" (Az ifjú Törless) | 151 |
Fogarassy Miklós: A rendező leltárt készít (Minden eladó) | 154 |
Márkus György: A bizonyosság relációi (Nagyítás) | 158 |
Bikácsy Gergely: "A szerelem és a halál játékai" (Bolond Pierrot) | 163 |
B. Nagy László: Csak egy revolver volna a vétkes? (Dillinger halott) | 168 |
Györffy Miklós: Provokáció feltételes módban (A homok asszonya) | 173 |
Dániel Ferenc: Rekonstrukció legalább két színtéren (Helyszíni szemle) | 176 |
Horgas Béla: Téves csatatéren (Bilincsek) | 180 |
Vásárhelyi Miklós: Ellenállók és kollabornások (M. Ophuls filmje a német megszállásról) | 183 |
Lakatos András: Pályaváltások és kitérők (Nyírfaliget) | 190 |
Bíró Yvette: A "nyers" és a "főtt" (Cannes ürügyén: változatok a dokumentum ésa fikció kapcsolatára) | 195 |
Bíró Yvette: A mértéktelenség dicsérete? (Cannes-i jegyzetek) | 206 |
Pilinszky János: Felelet - Hommage á Ingmar Bergman | 215 |
Radnóti Sándor: Meztelen lelkek (Szenvedély) | 216 |
Réz Pál: Nyersfordítás (Közöny) | 222 |
Esszék | |
B. Nagy László: A dokumentumfilm társadalmi küldetése (Utószó a miskolci rövidfilmfesztiválhoz) | 229 |
Perneczky Géza: A szépség mítosza, a harmónia széttörése, a köznapok költészete (Magyar filmképek stílusváltozatai) | 236 |
Mészöly Miklós: A "tettenérés" dialektikája (A cinéma direct útmutatásai) | 245 |
Tánczos Gábor: Filmhatás és műveltség (Egy felmérés tapasztalataiból) | 250 |
Mérei Ferenc: Nemzedékek, viselkedésminták - a közhelyek álarcában (Álljon meg a menet!) | 256 |
Premier plan | |
Hegedűs Zoltán: "Igaz történetünk nem életünk története..." (Robert Bresson és a lemeztelenített film) | 263 |
Bíró Yvette: Agnes Varda | 271 |
Dobai Péter: Pier Paolo Pasolini | 280 |
Nemeskürty István: Grigorij Kozincev (A kortársunkká lett Shakespeare) | 291 |
A Filmkultúra szerkesztőségének munkatársai (1965-1973) | 297 |
A kötetben közreadott írások forrásjegyzéke | 298 |