Bevezetés | 9 |
Filmelméletek a háború után: három paradigma, három generáció | 15 |
Az 1945 utáni filmelméletek sajátosságai | 15 |
A kutatás módszerei | 18 |
Három paradigma | 21 |
Három generáció | 24 |
Film és valóság | 27 |
Az igazság tündöklése | 27 |
A film mint a valóság visszahódítása: a neorealizmusvita | 29 |
A film mint a világban való részvétel: André Bazin | 36 |
A film mint a világ dokumentálásának eszköze: Siegfried Kracauer | 41 |
Realizmus/realizmusok | 44 |
A film és az imaginárius | 48 |
Túl a tükrön | 48 |
Az imagináció terei: a szürrealista hagyomány | 49 |
Az imaginárius struktúrája: Edgar Morin | 51 |
Röppályák, folytatások | 55 |
Film és nyelv | 57 |
Jelek... | 57 |
A filmnyelv elemei, természete és szabályai | 59 |
A filmnyelv alapjai: Della Volpe és a kép racionalitása | 65 |
A filmnyelv alapjai: Laffay és a film narrativitása | 67 |
A filmnyelv alapjai: Mitry és a szimbolikus struktúrája | 69 |
Intermezzo: az "új" utáni vágy | 75 |
Mozgalmak | 75 |
Szakítás a múlttal? | 77 |
A szerző neve | 79 |
A valóság horizontja | 83 |
Az imaginárius szerepe | 85 |
Miféle nyelv? | 96 |
A módszercentrikus elméletek | 89 |
1964: a Metz-féle fordulat | 89 |
1946: a filmológia mint előzmény | 91 |
A film pszichológiája | 93 |
A film mint szituáció | 93 |
A percepció | 94 |
A megértés és az emlékezet | 96 |
A részvétel | 98 |
Túl a filmológián: az ökológiai megközelítés és a kognitív pszichológia | 100 |
Filmszociológia | 104 |
Találkozás | 104 |
A film mint ipar | 104 |
A film mint intézmény | 110 |
A film és a kultúripar | 113 |
A film és a társadalom ábrázolása | 119 |
Filmszemiotika | 126 |
A diszciplína megalapozása | 126 |
Első kutatások, első tanulmányok | 128 |
A filmszemiotika kiterjesztése | 132 |
A textuális fordulat | 137 |
Új kutatási irány: a narráció aktusa | 141 |
Új kutatási irány: a film nézőpontja | 144 |
Új kutatási irány: az enunciáció szerepe | 146 |
Új kutatási irány: a generatív modellek | 147 |
Szemiotika és posztszemiotika | 148 |
Pszichoanalízis a filmművészetben | 150 |
A film a díványon | 150 |
A film és az álom: hasonlóságok és átfedések | 151 |
A film és a lelki készülék: azonos működési mód? | 153 |
A szignifikáció és a motívum | 157 |
Az imaginárius jelölő | 162 |
A horizontelméletek | 166 |
A módszercentrikus elméletektől a horizontelméletekig | 166 |
A teljes földrajz | 168 |
Politika, ideológia, alternativitás | 170 |
Hatvannyolcban és azután | 170 |
Elleninformáció és experimentalizmus közt | 171 |
Az ideológia kérdése (I.) | 175 |
Az ideológia kérdése (II.) | 178 |
Az ideológia kérdése (III.) | 181 |
Szemiotika/materializmus/pszichoanalízis | 184 |
Az avantgárd szerepe | 188 |
A vita visszhangjai | 190 |
Ábrázolás, nem ábrázolt, ábrázolhatatlan | 192 |
A tiszta ábrázolás kritikája | 192 |
Barthes és a "tompa jelentés" | 194 |
Lyotard és az a-cinéma | 196 |
A filmreprezentáció vakfoltjai | 199 |
Mást reprezentálni | 201 |
Reprezentáció és ideológia | 202 |
Álláspontok | 205 |
Kép, nem, különbség | 206 |
A feminista filmelmélet | 206 |
Férfifilm, női film | 207 |
Az öröm dinamikái | 209 |
Differencia és identitás | 211 |
A női tapasztalat | 216 |
A kutatás új tendenciái | 218 |
Szöveg, elme, társadalom | 220 |
A reprezentáció bukása és tündöklése | 220 |
A kép, a hang | 222 |
A textuális dimenzió: az enunciáció mechanizmusai | 224 |
A textuális dimenzió: a narráció dinamizmusai | 227 |
Textus és elme közt: a generatív modellek | 230 |
A mentális dimenzió: a kognitív folyamatok | 232 |
A szociális dimenzió: a pragmatika | 236 |
Szöveg, elme, társadalom | 241 |
Kultúra, művészet, gondolkodás | 244 |
A filmművészet jelentősége | 244 |
A film és a kultúra: stilisztikai döntések, művészetközi kapcsolatok, archetípusok, társadalmi hivatkozások | 245 |
A film és a kultúra: formai struktúrák és szociális funkciók, állandó elemek és járulékos tényezők | 248 |
A film és a kultúra: a műfaj az archeotípusok és a rituálék között | 251 |
Film és művészet: az esztétika visszatér | 256 |
Film és gondolkodás: filozófus a moziban | 258 |
Történelem, történetek, történetírás | 264 |
A történet jelentése | 264 |
A film gazdasági-ipari történetei | 266 |
A film szociokulturális történetei | 270 |
A művelt történetek és a globális filmtörténetek | 281 |
Történet/elmélet | 284 |
A film és elmélete: konklúzió helyett | 286 |
Teoretizálni | 286 |
Túl a filmen | 287 |
Bibliográfia | 289 |
Névmutató | 303 |