1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Film és cselekmény

A szöveg/cselekmény fogalma és modellálása a filmben

Szerző
Budapest
Kiadó: Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 386 oldal
Sorozatcím: Filmművészeti könyvtár
Kötetszám: 68
Nyelv: Magyar  
Méret: 18 cm x 12 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés
A kutatás tárgya16
A kutatás módszertana24
A kutatás programja26
A kutatás fogalmi apparátusa, "nyelve"29
A terminológia foalma és jelentése29
A tudományos metanyelv32
(Film)műfajelmélet és/vagy (film)szövegelmélet: kísérlet a film mint sajátos szövegosztály tipizálására, elbeszélés és cselekmény viszonyának tisztázására44
A szöveg48
A szövegfogalom meghatározása48
A szövegfogalom szinonímái52
A szöveg típusai57
A típusalkotás általános elvei57
A funkcionális-pragmatikus szempontokra épülő szövegtipológia64
A kifejezés síkja/a tartalom síkja közötti megkülönböztetésre és a szintaktikai-szemantikai kritériumokra építő tipológia65
A filmszövegek tipológiája75
A film fogalma szövegtipológiai perspektívában79
A filmi elbeszélés két-kettős szintje86
Elbeszélés és cselekmény: a (film)szöveg két szintje91
Elbeszélés és cselekmény: egy szövegelméleti probléma múltja93
Elbeszélés és leírás: a cselekményábrázolás két modalitása97
Filmi szövegszint és filmbeli cselekményszint: a rétegek státusza és viszonya116
A filmi-filmbeli szövegszint, a filmbeli-nem-filmi cselekményszint és a filmbeli-nem-filmi tudattartalmak szintjének viszonya116
A szintek közötti kapcsolatok és megfelelések123
A szintek közötti formalizálható kapcsolat125
A cselekmény mélyszerkezete: a logikai-szemantikai szint grammatikája133
A grammatika meghatározása és összetevői133
A logikai-szemantikai szerkezet és a (film)cselekményszerkezet grammatikájáak közös vonásai és fogalomrendszere135
A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikája137
Morfológia137
Az izotópia139
Szintaxis140
A cselekménykutatástól a cselekmény elméletéig149
Egy (film) cselekménytipológia körvonalai160
A (film)cselekmény izotópiáját meghatározó kritériumok. Grammatikalitás és szemanticitás mint az érthető/értelmezhető (film)cselekmény jellemzői164
A (film)cselekmény grammatikája: Morfológia179
A szemémától az aktánsig179
Az aktánstól az aktorig182
Az aktánsok paradigmatikai viszonyai188
A prédikátumok osztálya190
Az aktanciális modell. A funkcióktól az aktánsokig: a mese morfológiájától a cselekmény grammatikájáig196
A funkciók párosítása199
A funkciók ismétlődése mint cselekményszerkezeti sajátosságok204
Az aktanciális szerepek rendszere207
A (film)cselekmény alanya208
A (film)cselekmény tárgya: a vágy tárgya és a csere eszköze210
A (film)cselekmény alanyának és tárgyának viszonya212
A (film)cselekmény mozgatója és a (film)cselekmény haszonélvezője215
A cselekvő segítője és hátráltatója218
A kollektív aktáns219
A (film)cselekményszerkezet egységeinek hierarchiája221
A cselekményszerkezet elemeinél nagyobb egységei223
A (film)cselekmény-grammatika összetevői: Szintaxis242
Elemi szintaktikai műveletek243
A (film)cselekményprogramok interferenciája247
A cselekményalakzat mint nagyobb (film)cselekményszerkezeti egység250
Az érték fogalma és státusza a (film)cselekmény-grammatikában252
Az értékek szintagmatizálása254
Az érték vándorlása/cseréje a cselekmény mozgatója és a cselekmény végrehajtója/haszonélvezője között258
Az objektív értékek cseréjének topológiája261
A transzformáció262
A transzformáció fogalmának eltérő értelmezése a cselekmény-grammatikában263
A szövegek közti transzformációk264
A szövegek belüli transzformációk265
A modalitás problematikája a cselekmény-grammatikában270
A modalitás fogalma270
Modális prédikátum - modális érték273
A modalitások szerepe a (film)cselekmény-grammatikában274
Modális struktúrák: I.: (1) és (2): a kompetencia és a performancia275
Modális struktúrák: II.: (3): a műveltetés278
A valóságra (= az igazságra) vonatkozó modalitások [: a veridikció avagy az igaz állítások] rendszere: [4]279
A megismerőtevékenység mint a (film)cselekményen belüli önálló [független] értelmezési szint [izotópia]282
A (film)cselekmény mozzanatok taxonómiája286
Az elemi (film)cselekményegységek [: cselekménymozzanatok] tipológiája288
(Film)cselekménymozzanatok289
A (film)cselekménymodellek jellemző vonásai302
A (film)cselekményszerkezet mint elemi struktúra302
A (film)cselekményszerkezet mint cselekménymozzanatok sorozata303
A (film)cselekményszerkezetek modellálása306
A (film)cselekménymodell alkotórészei: [1] a cselekményalakzatok311
A (film)cselekménymodell alkotórészei: [2] a (film)cselekmény sémája mint cselekményalakzat-típusok rendező elve A cselekvéssor: erőpróbák és erőfeszítések sorozata317
Az összeütközés A vita és/vagy összecsapás [:konfliktus] mint alakzat [:forma]324
A szerződés327
Az értékek cseréje330
A (film)cselekményprogramok330
Befejezés337
Jelmagyarázat339
A hivatkozások jegyzéke340
Tárgymutató351
Névmutató375
Angol nyelvű ismertető380
Orosz nyelvű ismertető384

Szilágyi Gábor

Szilágyi Gábor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szilágyi Gábor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem