kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Magyar Filmtudományi Intézet és Filmarchívum |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 386 oldal |
Sorozatcím: | Filmművészeti könyvtár |
Kötetszám: | 68 |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 18 cm x 12 cm |
ISBN: | |
Bevezetés | |
A kutatás tárgya | 16 |
A kutatás módszertana | 24 |
A kutatás programja | 26 |
A kutatás fogalmi apparátusa, "nyelve" | 29 |
A terminológia foalma és jelentése | 29 |
A tudományos metanyelv | 32 |
(Film)műfajelmélet és/vagy (film)szövegelmélet: kísérlet a film mint sajátos szövegosztály tipizálására, elbeszélés és cselekmény viszonyának tisztázására | 44 |
A szöveg | 48 |
A szövegfogalom meghatározása | 48 |
A szövegfogalom szinonímái | 52 |
A szöveg típusai | 57 |
A típusalkotás általános elvei | 57 |
A funkcionális-pragmatikus szempontokra épülő szövegtipológia | 64 |
A kifejezés síkja/a tartalom síkja közötti megkülönböztetésre és a szintaktikai-szemantikai kritériumokra építő tipológia | 65 |
A filmszövegek tipológiája | 75 |
A film fogalma szövegtipológiai perspektívában | 79 |
A filmi elbeszélés két-kettős szintje | 86 |
Elbeszélés és cselekmény: a (film)szöveg két szintje | 91 |
Elbeszélés és cselekmény: egy szövegelméleti probléma múltja | 93 |
Elbeszélés és leírás: a cselekményábrázolás két modalitása | 97 |
Filmi szövegszint és filmbeli cselekményszint: a rétegek státusza és viszonya | 116 |
A filmi-filmbeli szövegszint, a filmbeli-nem-filmi cselekményszint és a filmbeli-nem-filmi tudattartalmak szintjének viszonya | 116 |
A szintek közötti kapcsolatok és megfelelések | 123 |
A szintek közötti formalizálható kapcsolat | 125 |
A cselekmény mélyszerkezete: a logikai-szemantikai szint grammatikája | 133 |
A grammatika meghatározása és összetevői | 133 |
A logikai-szemantikai szerkezet és a (film)cselekményszerkezet grammatikájáak közös vonásai és fogalomrendszere | 135 |
A logikai-szemantikai mélyszerkezet grammatikája | 137 |
Morfológia | 137 |
Az izotópia | 139 |
Szintaxis | 140 |
A cselekménykutatástól a cselekmény elméletéig | 149 |
Egy (film) cselekménytipológia körvonalai | 160 |
A (film)cselekmény izotópiáját meghatározó kritériumok. Grammatikalitás és szemanticitás mint az érthető/értelmezhető (film)cselekmény jellemzői | 164 |
A (film)cselekmény grammatikája: Morfológia | 179 |
A szemémától az aktánsig | 179 |
Az aktánstól az aktorig | 182 |
Az aktánsok paradigmatikai viszonyai | 188 |
A prédikátumok osztálya | 190 |
Az aktanciális modell. A funkcióktól az aktánsokig: a mese morfológiájától a cselekmény grammatikájáig | 196 |
A funkciók párosítása | 199 |
A funkciók ismétlődése mint cselekményszerkezeti sajátosságok | 204 |
Az aktanciális szerepek rendszere | 207 |
A (film)cselekmény alanya | 208 |
A (film)cselekmény tárgya: a vágy tárgya és a csere eszköze | 210 |
A (film)cselekmény alanyának és tárgyának viszonya | 212 |
A (film)cselekmény mozgatója és a (film)cselekmény haszonélvezője | 215 |
A cselekvő segítője és hátráltatója | 218 |
A kollektív aktáns | 219 |
A (film)cselekményszerkezet egységeinek hierarchiája | 221 |
A cselekményszerkezet elemeinél nagyobb egységei | 223 |
A (film)cselekmény-grammatika összetevői: Szintaxis | 242 |
Elemi szintaktikai műveletek | 243 |
A (film)cselekményprogramok interferenciája | 247 |
A cselekményalakzat mint nagyobb (film)cselekményszerkezeti egység | 250 |
Az érték fogalma és státusza a (film)cselekmény-grammatikában | 252 |
Az értékek szintagmatizálása | 254 |
Az érték vándorlása/cseréje a cselekmény mozgatója és a cselekmény végrehajtója/haszonélvezője között | 258 |
Az objektív értékek cseréjének topológiája | 261 |
A transzformáció | 262 |
A transzformáció fogalmának eltérő értelmezése a cselekmény-grammatikában | 263 |
A szövegek közti transzformációk | 264 |
A szövegek belüli transzformációk | 265 |
A modalitás problematikája a cselekmény-grammatikában | 270 |
A modalitás fogalma | 270 |
Modális prédikátum - modális érték | 273 |
A modalitások szerepe a (film)cselekmény-grammatikában | 274 |
Modális struktúrák: I.: (1) és (2): a kompetencia és a performancia | 275 |
Modális struktúrák: II.: (3): a műveltetés | 278 |
A valóságra (= az igazságra) vonatkozó modalitások [: a veridikció avagy az igaz állítások] rendszere: [4] | 279 |
A megismerőtevékenység mint a (film)cselekményen belüli önálló [független] értelmezési szint [izotópia] | 282 |
A (film)cselekmény mozzanatok taxonómiája | 286 |
Az elemi (film)cselekményegységek [: cselekménymozzanatok] tipológiája | 288 |
(Film)cselekménymozzanatok | 289 |
A (film)cselekménymodellek jellemző vonásai | 302 |
A (film)cselekményszerkezet mint elemi struktúra | 302 |
A (film)cselekményszerkezet mint cselekménymozzanatok sorozata | 303 |
A (film)cselekményszerkezetek modellálása | 306 |
A (film)cselekménymodell alkotórészei: [1] a cselekményalakzatok | 311 |
A (film)cselekménymodell alkotórészei: [2] a (film)cselekmény sémája mint cselekményalakzat-típusok rendező elve A cselekvéssor: erőpróbák és erőfeszítések sorozata | 317 |
Az összeütközés A vita és/vagy összecsapás [:konfliktus] mint alakzat [:forma] | 324 |
A szerződés | 327 |
Az értékek cseréje | 330 |
A (film)cselekményprogramok | 330 |
Befejezés | 337 |
Jelmagyarázat | 339 |
A hivatkozások jegyzéke | 340 |
Tárgymutató | 351 |
Névmutató | 375 |
Angol nyelvű ismertető | 380 |
Orosz nyelvű ismertető | 384 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.