Bevezetés | 9 |
A vizsgálat alapkérdései, fogalmi kerete, résztvevői és módszerei | 17 |
Útban az alapkérdések tisztázásához - kutatástörténeti és szakirodalmi előzmények | 17 |
A kutatás fogalmi kerete, alapfogalmai | 27 |
Előfeltevések - a vizsgálat alapkérdései | 34 |
A kutatás menete | 36 |
A résztvevők, a vizsgálatba bevont orvos- és építészminta jellemzői | 42 |
A kutatásban alkalmazott módszerek - az információszerzés és adatfeldolgozás módja | 47 |
A pályakezdő orvosokról | 49 |
Ahogyan az orvosok magukat látják | 51 |
Foglalkozási sztereotípiák és az orvoskép | 51 |
Kérdéseink az orvoskép szerveződéséről | 53 |
Az orvoskép alakulásáról nyert adatok feldolgozásának szempontjai | 56 |
Az "ideális orvos" és az "ideális vezető főorvos" személypercepciója a végzés előtt | 56 |
A hallgatók önértékelése és az ideális orvoskép | 61 |
Az "ideális vezető főorvos" és a gyakorlatban megismert "legjobb vezető főorvos" tulajdonságstruktúrája | 64 |
A "legrosszabb" főorvos tulajdonságstruktúrája | 71 |
Vezetési stílus problémája | 72 |
Orvos-pályaattitűdök, értékorientációk a beilleszkedés éveiben | 76 |
A pályaattitűdök kutatási előzményei | 77 |
A pályaválasztási motivációs hátteréről általában a pályakezdő orvosoknál | 79 |
A kezdeti pályaattidűdök jellemző különbségei | 90 |
A pályaattitűdök körvonalazódása a vélemények szintjén | 110 |
Értékorientációs típusok - ahogyan a konfliktushelyezetekben megmutatkoznak | 120 |
A sikeres orvosi karrier ismérvei és anticipálása | 126 |
Orvosi szakágak és munkahelyek vonzása, s ami a vonzások és "választások" hátterében áll | 132 |
Vágy és valóság az elhelyezkedésben - az orvosi szakágak szerint | 132 |
Vágy és valóság az elhelyezkedésben - az egészségügyi munkahelyek jellegét tekintve | 135 |
A "mélyvíz hullámaiból..." - néhány részlet az interjúkból | 138 |
Visszatekintve az orvosképzésre | 139 |
Munkaidő - ügyelet | 146 |
A szakmai kompetencia, az első munkaévek és az értelmiségi mivolt | 146 |
Az orvosszerep elsajátítása és az elsajátítás zavarai. Szerepfeszültségek, konfliktusok, sikerélmények és kudarcok | 150 |
Az orvos foglalkozás szerepelméleti megközelítése | 150 |
Az orvosszerep megfogalmazásai | 153 |
Az orvosszerep elsajátítása | 155 |
Szerepfeszültségek, konfliktusforrások a pályakezdő orvosoknál | 160 |
Betekintés a fiatal orvosok életmódjába | 171 |
A családi és lakásviszonyok alakulása | 172 |
Az ügyletek és jelentőségük a kezdő orvos számára | 174 |
Életmód - szabadidő - műveltség - társaság | 179 |
A pályakezdő építészekről | 187 |
Az építészhivatásról, az ideálképről és a realitásról - a pályakezdők szemével | 189 |
Mozaikok az építészek ideálképéből | 191 |
Indulás - konjunkturális helyzetben | 197 |
Az egyetemi képzésről - a gyakorlat felől visszatekintve | 198 |
Fiatal építészek kezdeti pályaattitűdjei - ahogyan a vélemények és a viselkedés szintjén tükröződnek | 206 |
Néhány szóban az építészek kérdőíves és munkahelyi mintájának jellemző sajátosságairól | 206 |
A pályaválasztás motivációja | 211 |
A kezdeti pályaattitűdök és jellemző különbségeik | 213 |
A pályaattitűdök megnyilvánulása a vélemények szintjén | 219 |
A pályáról kialakult vélemények pregnánsabb kongitív almintái | 223 |
Az építészmérnöki munka jellegéről alkotott eredeti vélemények változása az első munkaévek hatására | 232 |
Pályakezdő építészek a munkahelyeken. (A végzett munka, a saját helyzet objektív mutatói és szubjektív megítélése) | 235 |
Szakmai és munkahelyi orientációk a vágyak és a realitások tükrében | 235 |
A munkahelyi orientáció | 241 |
Az eredeti szakmai óhajok és tervek realizálódása | 243 |
Elégedettség a végzett munkával és a munkahellyel | 252 |
Hivatalos beosztás - munkaköri beosztás | 258 |
A munkahely-változtatás és megítélése. A stabilak és a mobilok összehasonlítása | 261 |
A szakmai énkép alakulása a pályakezdő építészeknél | 263 |
Kritikus munkahelyi szituációk | 265 |
Szemléleti különbségek és változások a pályakezdő építészek között. Értékorientáció-típusok | 269 |
Az 1972-es ÉVM-rendelet | 270 |
Az építészvita az "Élet és Irodalom" c. folyóiratban a fiatalok nézőpontjából | 272 |
Domináns értékorientációk, magatartási típusok | 275 |
Az építész szakmai identitása és az identitás zavarai | 283 |
Betekintés a pályakezdő építészek életmódjába | 288 |
A családalapítás és a "függetlenség" igénye | 289 |
A pályakezdő építészek anyagai helyzete, kereseti lehetőségei | 291 |
A fiatal építészek lakáshelyzete | 293 |
A baráti kapcsolatok alakulása | 294 |
A szabadidő, a pihenés és a szórakozás formái | 296 |
A vizsgálatba bevont pályakezdő orvosok és építészek néhány személyiségjellemzője | 299 |
Az alkalmazott tesztek, vizsgálati szempontok | 299 |
A személyiségtesztek eredményei | 303 |
Befejezés helyett néhány következtetés a pályakezdő értelmiségiekkel végzett longitudinális kutatásból | 310 |
Mellékletek | 316 |
Módszertani mellékletek | 326 |
Összesített táblázatok a vizsgálatba bevont orvosokról és építészekről | 340 |
Irodalom | 340 |