Fülszöveg
Giacomettinek, ahogyan az Esőben lépdelő férfi is mutatja, sikerült az, ami nagyon kevés más alkotónak: a művészi problémák kutatása közben az élet - saját élete és a XX. századi történelem - alapkérdéseire adott választ. Amikor azt mondta, hogy minden tárgy megteremti a maga végtelen terét, az emberi ; létezés, az emberi állapot sajátszerűségére, értékeire - ugyanakkor törékeny voltára figyelmeztetett. ^ Esőben lépő férfi
' ' Ernst Beyeler nyolcvanas éveiben járva is aktív, munkatársai, tisz-telői szerint ma is ugyanaz a szerénység, lebilincselő kedvesség jellemzi, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor még nem vált intézménnyé. És persze ugyanaz a csalhatatlan kvalitásérzék, amelynek köszönhetően létrehozhatta az egyik - és a másik - gyűjteményt.
A másik gyűjtemény
A kiállítás megidézi a ritmust és a raki ízét, a dolce vitát és a melankó-liát, a mézet és a joghurtot, a feltétel nélküli vendégszeretetet és a villámgyorsan előtörő ellenségeskedést. Mindez a Balkán. És még sokkal...
Tovább
Fülszöveg
Giacomettinek, ahogyan az Esőben lépdelő férfi is mutatja, sikerült az, ami nagyon kevés más alkotónak: a művészi problémák kutatása közben az élet - saját élete és a XX. századi történelem - alapkérdéseire adott választ. Amikor azt mondta, hogy minden tárgy megteremti a maga végtelen terét, az emberi ; létezés, az emberi állapot sajátszerűségére, értékeire - ugyanakkor törékeny voltára figyelmeztetett. ^ Esőben lépő férfi
' ' Ernst Beyeler nyolcvanas éveiben járva is aktív, munkatársai, tisz-telői szerint ma is ugyanaz a szerénység, lebilincselő kedvesség jellemzi, mint évtizedekkel ezelőtt, amikor még nem vált intézménnyé. És persze ugyanaz a csalhatatlan kvalitásérzék, amelynek köszönhetően létrehozhatta az egyik - és a másik - gyűjteményt.
A másik gyűjtemény
A kiállítás megidézi a ritmust és a raki ízét, a dolce vitát és a melankó-liát, a mézet és a joghurtot, a feltétel nélküli vendégszeretetet és a villámgyorsan előtörő ellenségeskedést. Mindez a Balkán. És még sokkal több is. Törökül a szó hegyvidéket, de a bal és a kan szótagok külön-külön mézet és vért jelentenek. A hegyvidék Bulgáriában emelkedik, legmagasabb pontján 2367 méterig, a méz és a vér pedig mindenütt ott található a hatalmas félszigeten, ahol emberek élnek. A méz a barátság, a szeretet szinonimája, a vér az évszázadokkal ezelőtt kezdődött, máig be nem fejeződött háborúké.
A vér és a méz birodalma
Beuys a XX. század második felében élt művészek közül Steiner munkásságának egyik legjobb ismerője és szellemi-művészi örökségének őrzőjegyarapítója volt, de ő sem elsősorban az antropozófust, hanem az élet, a lélek és a szellem teljességében, a művészet és a mindennapok egységében gondolkodó alkotót tisztelte benne. így van ez a kiállítás más résztvevőinek az esetében is, ezért lehet az, hogy nincs mű a kiállításon, amely a steineri tanok tételes illusztrálása lenne, sokkal inkább párbeszéd alakul ki a megidézett gondolatok és a kortárs művek között.
A mindennapok alkímiája
Szarvason született 1952. augusztus 3-án. A szegedi erdészeti technikumban érettségizett 1971-ben, a debreceni Tanítóképző Főiskola népművelés-könyvtár szakán 1974-ben, az Eötvös Loránd Tudományegyetem művészettörténet szakán 1990-ben szerzett diplomát. Újságírói pályáját a debreceni Egyetemi Életnél kezdte, majd a Hajdú-bihari Naplónál, a Pest megyei Hírlapnál, a Magyar Ifjúságnál, a Budapest folyóiratnál, a NőJc Lapjánál folytatta. Négy évig vezette az 1991-ben alapított Új Magyarország kulturális rovatát, 1995-től külsősként kezdett írni a Magyar Nemzetbe, amelynek ma is munkatársa. Ugyancsak 1991, a lap indulása óta az Üj Művészet főmunkatársa, szerkesztője, vezető szerkesztője. Kismonográfiát írt Móder Rezső szobrászművészről, Haris László fotóművészről, Tóth György fotóművészről és Polgár Rózsa textilművészről. 2014-ben Egy kicsi együtt repülés címmel jelent meg a kortárs magyar művészettel foglalkozó interjúkötete. Varázslatos transzparencia címmel Mengyán András képzőművésszel készült életút-interjúja, 2014-ben Szépkilátó címmel a balaton-györöki nyári tárlatokat bemutató kötete.
Vissza