Előszó
Fiúk, aki csak játszani akar, tegye le a könyvecskét, mert nem neki íródott! Édes anyátok, Magyar Hazátok a porba tiporva ezernyi sebből vérzik. A gyásznak napjai nem játékdélutánok. Csak komoly,...
Tovább
Előszó
Fiúk, aki csak játszani akar, tegye le a könyvecskét, mert nem neki íródott! Édes anyátok, Magyar Hazátok a porba tiporva ezernyi sebből vérzik. A gyásznak napjai nem játékdélutánok. Csak komoly, kitartó munkával lehet a magyar jövőnek szebb, boldogabb napjait megteremtenünk. A budapesti Vérmezőn lefolyt repülőmodellversenyek megmutatják, mi a magyar diákság teendője. A repülésnek egyik apostola, az 1909-ben mártirhalált szenvedett francia Ferber kapitány mondotta: „Repülőgépet kitalálni semmi, megszerkeszteni nem nagy dolog; kipróbálni, berepülni ez minden". A Vérmezőnek matadorjai önkéntelenül Ferber szellemében dolgoztak; nem tetszelegtek önmagukban, amikor valami újítást kitaláltak, nem pihentek meg, amikor gondolatuknak testet adtak, hanem akkor dolgoztak igazán kezükkel és eszükkel, amikor testet öltött gondolatukat kipróbálták. Sok-sok diáknak az a hibája, hogy összeeszkábál pl. valami mótort, de mert az rögtön az első próbásnál meg nem indul, elveszíti kedvét, sutba vágja mótorját. Csak rendszeres, kitartó munkával lehet célhoz jutni!
A diákság komoly ezermestereinek akar a Zászlónk Diákkönyvtára segítségére sietni azzal, hogy az elektromosság tanát a kis diáknak is hozzáférhető módon tárgyalja olyan kísérletekkel, amelyeket kevés ügyességgel többnyire bárki elvégezhet. A diákságnak jó részét szerfelett érdekli az elektromosság; de vérmezei eredményt felmutatni az elektromosság terén mégsem tud, mert nincs meg rá a módja, hogy az eredményes munkához szükséges tudást megszerezze és nem tudta megszerezni, mert nem volt olyan könyv, mely az elektromosságtant a maga szerves egészében kísérleti alapon negyedikestől is érthető módon tárgyalta volna. Nehéz vállalkozás a serdülő elmét a fizika csendéletébe bevezetni és talán hálátlan is; mert a cél csak úgy volna elérhető, ha az olvasó az alapvető kísérleteknek javarészét el is végezné, hiszen csakis a saját rendszeres tapasztalatai alapján nyerhet az elektromosságról áttekintést. Ámde sajnos, akik már a radiotelegráfiáról olvasgattak, azokat alig-alig fogja érdekelni, hogy mekkora erővel vonzza egymást két elektromos golyó; pedig hogyan képzelheti el az elektromos hullámokat, ki nem ismeri az elektromos erőnek törvényeit! Azért rajta fiúk, legyetek komoly férfiak, ne válogassatok a tudomány épületében, mert ha annak csak díszes kapufélfáit és hivalkodó oromzatát szerzitek meg, nem tudjátok a magatok értelmében az ismeretek tárházát felépíteni.
A természet erőiben nem elég gyönyörködni, azokat mérni kell, hogy befoghassuk. Mérnökök kívántok lenni, tanuljátok hát meg a mérést először kicsiben. Tán egyetlenegy esetben sem kaptok kielégítő eredményt, de ez ne aggasszon; e füzetek célja nem az, hogy veletek újból felfedeztesse az elektromosságot, hanem az, hogy megismertesse, hogy titeket megtanítson kísérletezni, megtanítson mérni.
Vissza