1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fényképészipar

Szerző
Budapest
Kiadó: Ipari Tanfolyamok Országos Vezetősége
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 300 oldal
Sorozatcím: Ipari szakkönyvtár
Kötetszám: 87-90
Nyelv: Magyar  
Méret: 17 cm x 12 cm
ISBN:
Megjegyzés: Színes és fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált. A műmellékleteken közölt képek egy részét Boronkay Kálmán, Borsos József, Laub-fotó, dr. Pénzes József, dr. Schöpflin-Pogány Károly, Szántó Ferenc, Szendrő István és Velics Lajos urak bocsátották a szerző rendelkezésére. Nyomtatta Pallas irodalmi és nyomdai r.-t., Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A fényképezés a fénysugarak rajzolóképességét és vegyi hatását használja fel képek készítésére. Idegen elnevezése fotografia, a görög fotósz (fény) és grafia (rajzolás, írás) szavak összetételéből... Tovább

Előszó

A fényképezés a fénysugarak rajzolóképességét és vegyi hatását használja fel képek készítésére. Idegen elnevezése fotografia, a görög fotósz (fény) és grafia (rajzolás, írás) szavak összetételéből származik, szószerint fénnyel való rajzolást jelent.
A fénysugarak rajzolóképességét már az ókorban ismerték. Aristoteles, a nagy görög bölcs megfigyelte, hogy napfogyatkozáskor fák árnyékában a levelek között átszűrődő fény az elfödött napkorongnak megfelelő, félholdalakú foltot ad, a kis nyíláson áthaladó sugarak a nap képét rajzolják a földre. Középkori arab tudósok ennek a jelenségnek felhasználásával figyelik meg a napfogyatkozás lefolyását. Az újkor elején, 1500 körül, Leonardo da Vinci, a sokoldalú tudós és művész feljegyzi azt a megfigyelését, hogy az elsötétített szobában az ablak fedőtáblájának kis nyílásán behatoló fénysugarak a nyílással szemben levő falon fordított képet adnak a nyílás előtti napsütötte tárgyakról. Leonardo da Vinci feljegyzései csak jóval később kerülnek nyilvánosságra. Porta Giovanni Baptista nápolyi tudós ettől függetlenül, 1553-ban a jelenséget mint saját felfedezését írja le és népszerűen megírt könyvében általánosan ismertté teszi. Ezért a leírt jelenség felhasználásán alapuló készüléket, a nyíláskamarát Porta-féle sötétkamara (camera obscura) névvel jelölik meg. Vissza

Tartalom

Bevezetés13
Mi a fényképezés?
Mit jelent a fotografia szó
A nyíláskamra alapelvének felismerése
A lencserendszerek fejlődése
Petzval József munkássága
Az első anasztigmátok
A fényérzékenység felismerése
Schulze felfedezése
A heliografia
Niepce és Daguerre kísérletei
A fényképezés feltalálása
A dagerrotipia, talbotipia, a nedves és száraz lemez, a film bevezetése
A gyakorlati fényképezés kialakulása
Az első arcképek
A művészi fényképezés kifejlődése
A magyar fényképezés története
FELVÉTEL
A fény26
Mit nevezünk fénynek?
Mi a fénysugár?
Miben különböznek egymástól a fénysugarak?
A fényforrások
A fény terjedése a levegőben
Hogyan viselkednek a testek a fénnyel szemben?
Az árnyék
A fényvisszaverődés
A tükrök
A síktükör és a homorú tükör gyakorlati alkalmazása
A fénytörés
Hogyan halad át a fény az üveglemezen és az üveghasábon?
A teljes visszaverődés
A fényelhajlás
A sarkított fény
A színszórás
Milyen sugarakból áll a színkép?
Milyen láthatatlan sugarakat ismerünk?
Hogyan keletkezik a testek színe?
A légkör színei
A nyíláskamara
Lencsék és lencserendszerek34
A lencse
A főbb üvegfajták
Hogyan készülnek a lencsék?
A lencsék fajtái
A domború lencse
A lencse tengelye, a gyujtópont
A domború lencse fő tulajdonsága
A fénytörőképesség
Mit jelent a dioptrisszám?
A domború lencse fénytani hibái
Színi eltérés, gyujtópontkülönbség
Hogyan küszöböljük ki a színi eltérésből eredő hibát?
Mit nevezünk színteleníett lencsének
A gömbi eltérés
Fényrekeszkülönbség
Hogyan javítjuk a gömbi eltérésből eredő hibát?
Üstökös hiba
A torzítás
Hányféle torzítást ismerünk?
A torzítás kiküszöbölése
A képelhajlás
A pontnélküliség
Mi okozza a fényfoltokat?
A homorú lencsék, alkalmazásuk
Az objektív
A foglalatok fajtái
Mit tüntetnek fel a foglalaton?
Az objektiv jellemző adatai
Mit nevezünk gyujtótávolságnak
A gyujtótávolság meghatározása
Miért kell ismernünk a gyujtótávolságot?
Hogyan függ össze a gyujtótávolság és a kép nagysága?
Mit nevezünk fényerősségnek?
Hogyan számítjuk ki a fényerősséget?
Mitől függ a fényerősség?
Két egyenlő átmérőjű objektiv közül melyik fényerősebb?
Hogyan befolyásolja az objektív szerkezete a fényerősséget?
A mélységi élesség
Mitől függ a mélységi élesség?
Mi magyarázza a kis gépek nagy elterjedtségét?
Hogyan állapítjuk meg a mélységi élesség kiterjedését?
A fényrekesz, fajtái
Milyen hatása van a rekeszelésnek?
Milyen tárgyrészletre állítunk be, ha nagy mélységi élességre van szükség?
Hogyan számítjuk ki rekeszelésnél a megvilágítási idő meghosszabbítását?
Egyszerű objektívnél milyen hatása van még a rekeszelésnek?
Mit nevezünk látószögnek?
Hogyan határozzuk meg a látószöget?
Milyen látószögek szerepelnek a gyakorlatban?
Milyen objektíveket ismerünk?
Egyszeró és összetett objektívek
A monokel és az akromát
A periszkóp, aplanát és anasztigmát
Milyen anasztigmátokat ismerünk?
A szimmetrikus és félig szimmetrikus anasztigmátok előnyei
A nem szimmetrikus anasztigmát fontosabb fajtái
Miért terjedtek el jobban a nem szimmetrikus anasztigmátok?
Mit nevezünk objektívsorozatnak?
Milyen a távobjektív?
Mi a távobjektív gyakorlati előnye?
Mikor használjuk a nagy látószögű objektívet?
A felvevőgép70
Mit nevezünk felvevőgépnek?
A felvevőgép fajtái
A műtermi gép
A reprodukáló gép
Az utazó, kézi és kis gép
A tükrös gép
Milyen felvételekhez használjuk az egyes gépfajtákat?
A lemeztartók és filmtartók
Allvány
A beállítás segédeszközei
A felvevőgép gondozása
A zár
Milyen zárakat ismerünk?
A középponti zár
A kompur zár
Mit jelentenek a záron feltüntetett betűk és számok?
A Goergen és Grunder zár
A redőnyzár
Mire kell ügyelni a redőnyzár használatánál?
A felvevőanyag79
Mit nevezünk felvevlőanyagnak?
A fényérzékeny réteg szerkezete
Milyen nagyok a brómezüstszemcsék?
Hogyan készítik a fényérzékeny réteget?
Milyen felvevőanyagokat ismerünk?
Lemezek és filmek
A síkfilm, csomagfilm, tekercsfilm és kisfilm
A felvevőanyagok jellemzői
Az általános érzékenység
Hogyan jelölik az általános érzékenységet?
Hogyan mérik a DIN fokokat?
Hogyan hasonlítunk össze különböző érzékenységű anyagokat?
Milyen érzékenységű anyagokat használunk a gyakorlatban?
Hogyan jelölték régebbenn az érzékenységet?
Hogyan hasonlítjuk össze a DIN és Scheiner fokokat?
Mit tudunk a H. D. jelzésről?
Hogyan függ össze az érzékenység a szemcse nagyságával?
Hogyan növelhetjük utólag az érzékenységet?
Mit jelent a színérzékenység?
Hogyan vizsgáljuk meg a felvevőanyag színérzékenységét?
Színérzékenység szmepontjából milyen felvevőanyagokat különböztetünk meg?
Milyen a közönséges felvevőanyag?
Hogyan történik a színérzékenyítés?
Milyen az ortokromatikus anyag?
Hogyan tompítjuka túlzott kékérzékenységet?
A pankromatikus anyag
Az infravörös felvevőanyag
A fényudvar
Hogyan védekezünk a fényudvar keletkezése ellen?
Mit nevezünk fokozatnak?
Mivel jellemezzük a fokozatot?
Milyen keménységű anyagokat használunk a gyakorlatban?
Mit jelent a feloldóképesség?
A felvevőanyag tartóssága
A felvevőanyag megválasztása
Lemezek és filmek kezelése
Beállítás94
A kép szerkesztése
Fényelosztás
A világítás iránya, tömörsége, erőssége
Mire kell ügyelni a felvétel tárgyának beállításánál?
Tömegelosztás és vonalvezetés
A gép helyes irányítása
A beállítás gyakorlati kivitele
Színszűrő használata97
Mi a színszűrő?
A színszűrő szerepe felvételnél
A kiegyenlítő színszűrő nappali és villamos világításnál
A kiválasztó színszűrő
A védőszűrő
Megvilágítás101
A megvilágítás erősségének szabályozása
A megvilágítási idő tényezői
A tárgy színe, távolsága, mozgási állapota
A világítás hatása műteremben és szabadban
Az objektív gyujtótávolsága és fényerőssége
A felvevőanyag általános érzékenysége
A színszűrő hatása
Fénymérő eszközök
Villamos és átnéző fénymérő
Megvilágítási táblázatok használata
A megvilágítás gyakorlati kivitele
Műtermi-felvétel 106
Személyfelvételek készítése
A felvevőgép, objektív és felvevőanyag megválasztása
Milyen objektívet használunk arcképfelvételhez?
Milyen felvevőanyag a legalkalmasabb az arcből ábrázolására?
Az arc beállítása
A világítás hatása az arckifejezésre
Az arc helyes világítási módja
A háttér helyes világítása
Arcfényképezés nappali világításnál
A helyzet és testtartás beállítása
Hopgyan módosíthatjuk a gép beállításával a fej részeinek ábrázolását?
Az élesség beállítása
Milyen hátteret használunk arcképek készítéséhez
Mire kell ügyelni gyermekfelvételek készítésénél?
Csoportképek készítése
Tárgyfelvétel eszközeinek helyes megválasztása
Milyen felvevőanyagot használunk tárgyfelvételekre?
Kereskedelmi célra készített felvételek
Tárgyak helyes világítása
Anyagszerű ábrázolás, csillogások elkerülése
Fémtárgyak és üvegedények világítása
A tárgy helyzetének szakszerű beállítása
Képek egyesítése
Az alap és háttér helyes megválasztása
Reprodukálás eszközeinek helyes megválasztása
Milyen felvevőanyagot használunk vonalas rajzokhoz, árnyalati képekhez és festményekhez?
Színszűrő használata
Az eredeti kép helyes világítása
Egyenletes és türözésmentes világítás villamos lámpákkal
Reprodukálás nappali világításnál
Hogyan kell beállítani reprodukálásnál?
Párhuzamos állítás
Hogyan egyenlíthetjük ki az eredeti kép távlati torzításait?
Az ábrázolás mértéke
Hogyan helyezzük el az eredeti képet a felvevőgép előtt?
Külső felvétel121
Épületfelvétel eszközeinek megválasztása
Milyen felvevőanyag a legalkalmasabb épületfelvételre?
Épületkép szerkesztése
Milyen világítás a legjobb épületfelvételre?
A felvevőgép helyének megválasztása
Hogyan készítünk felvételt forgalmas utcán?
Tájfelvétel eszközeinek helyes megválasztása
Milyen felvevőanyagot használunk tájfelvételhez?
A színszűrő alkalmazása
A kép szerkesztése
Térelosztás, vonalvezetés
Hírfénykép felvételi eszközeinek megválasztása
Milyen felvevőanyagot használunk hírfényképek készítésére?
A felvevőgép helyének célszerű megválasztása
A hírfénykép szerkesztése
A mozgás érzékeltetése
A megvilágítási idő megállapítása
Belső felvétel128
A felvevőeszközök megválasztása
Milyen felvevőanyagot használunk belső felvételhez?
Hogyan egyenlítjük ki belső helyiségek világításának fényellentéteit?
Villanófény használata
A mélységi élesség beállítása
KIDOLGOZÁS
Vegyi ismeretek131
Egyszerű és összetett testek
Keverék, elegy, vegyület
Az oxid
Lúg, sav, só
A fényképészeti vegyszerek
Hogyan raktározzuk a vegyszereket?
A levegő
Oldatok készítése
Az oldat töménysége
A víz
A vegyi folyamatok
A fényképezés vegyi folyamatai
Előhívás140
Az előhívó összetétele
Melyek a fontosabb előhívóanyagok?
A tartósítószer
Milyen alakban kerül forgalomba a nátriumszulfit?
A siettetőszer
Milyen lúgos anyagokat teszünk az előhívó oldatba?
A késleltetőszer
Hogyan állítjuk össze az előhívót?
Hogyan változtatjuk meg az előhívó hatásmódját?
Az előhívó fajtái
A finomszemcsés előhívók
Az előhívás módjai
Az előhívó hőmérséklete
Az előhívás időtartama
Az előhívó kimerülése
Az érzéketlenítés
Rögzítés154
A rögzítőfürdő összetétele
Hogyan állítjuk össze a rögzítőfürdőt?
Hogyan végezzük a rögzítést?
A cserzés
Milyen cserzőanyagokat használunk?
Mosás158
Hogyan mossuk a negatívokat?
A mosás ideje
Hogyan ellenőrizhetjük a mosás befejezését?
Mészlerakódás eltávolítása
Szárítás159
A lassű szárítás
Hogyan gyorsíthatjuk a szárítást?
Az alkoholos szárítás
Lemezek és filmek gyors szárítása
Milyen hibák keletkezhetnek a gyors szárításnál?
Erősítés161
Milyen negativot kell erősíteni?
Az erősítés fajtái
A szublimálás
Hogyan állítjuk össze a szublimált erősítőt?
Hogyan végezzük a szublimát erősítést?
Mivel feketítjük meg a szublimáttal erősített negativot?
A szublimát erősítés hibái
A krómerősítő összeállítása
Mikor használjuk a krómerősítést?
Az urán erősítő összeállítása
Hogyan végezzük az uránerősítést?
Hogyan mossuk az urránnal erősített negativot?
Mikor használunk uránerősítést?
Az uránerősítés hibái
A rézerősítés
Gyengítés166
Milyen negativot kell gyengíteni?
A gyengítők fajtái
A vörös vérlúgsós gyengítő összeállítása
Milyen hatású a vörös vérúgsós gyengítő?
Milyen negativokhoz használhatjuk előnyösen a vörös vérlúgsós gyengítőt?
Hogyan ismerhetjük fel a vörös vérlúgsós gyengítővel kezelt negativot?
A káliumpermanganát gyengítő összeállítása
Milyen hatású a káliumpermanganát gyengítő?
Az ammóniumperszulfát gyengítő összeállítása
Hogyan végezzük az emmóniumperszulfátos gyengítést?
A benzochinon gyengítő
Mikor ismételjük meg az előhívást?
Miből áll a halványító fürdő?
Hogyan végezzük a halványítást?
A részleges gyengítés
Külső kezelés170
Hogyan végezzük a negativ külső kezelését?
A pontozás
Hogyan kell arcképet javítani?
A fedés
A hántolás
A lakkozás
PAPÍRKÉPEK KÉSZÍTÉSE
Fényképészeti papirok174
Fényérzékeny papirok gyártása
Hogyan csoportosítjuk a papirokat?
Milyen felületű papirokat használunk?
Milyen fokozatú papirok vanna?
Brómpapirok és klórbrómpapirok
A napfénypapírok
Másolás176
A másológép
Hogyan állapítjuk meg a megvilágítási időt?
Hogyan módosítjuk a papírkép fokozatát másolással?
Takarás
Közvetlen másolás
Nyersmásolat készítése
Nagyítás180
A nagyítógép szerkezete
Milyen fajta nagyítógépet ismerünk?
Milyen a sugárzó fényű nagyítógép?
Callier hatás
Milyen a szórtfényű nagyítógép?
Milyen a kevertfényű nagyítógép?
Hogyan választjuk meg a nagyítógépet?
A negatív behelyezése
Beállítás
Képkivágás
Hogyan állítjuk be a nagyítás mértékét?
Hogyan számíthatjuk ki a papír távolságát?
A gyujtótávolság megváltoztatása
Az élesség beállítása
A fényrekesz
A torzítás kiegyenlítése
A megvilágítási idő megállapítása
A papír beillesztése
Takarás
Kidolgozás188
Az előhívó
Hogyan hívjuk elő a papirokat?
Az előhívás időtartama
Az előhívó hőmérséklete
Hogyan hívjuk elő a papírképeket barna színben?
Megszakító fürdő
A rögzítő fürdő
Cserző-rögzítő fürdő
Hogyan mossuk a papírképeket?
Papírképek szárítása és fényesítése
A hideg és meleg fényesítés
A fényesítés hibái
Színezés194
Milyen színezési eljárásokat ismerünk?
A szélénszínezés
A közvetett kénszínezés
A halványítása
A barnítás
Külső kezelés196
Mit javítunk külső kezeléssel?
A pontozás és fedés
Hogyan kell a festéket felrakni?
Hántolás
Átfestés
Körülvágás
Ragasztás
Hogyan végezzük a száraz ragasztást?
A kép keretezése
Képillesztés199
Képollózás
Bemásolás
Hogyan egysítjük a képeket?
Szöveg beillesztése
Hirdetőkép
Fordító eljárás202
A fordítópapír
Megvilágítás
Fordítófürdő
Második előhívás
Fénymásolás203
Mi a fénymásolás alapja?
A diazoeljárás
Pozitiv kéknyomás
Negativ kéknyomás
Műnyomatok készítése205
Mit nevezünk műnyomatnak?
A pigmentnyomás
A karbronyomás
Olajnyomás
Brómolajnyomás
Az átnyomás
A guminyomás
ÜVEGKÉPEK KÉSZÍTÉSE
Diapozitív anyagok211
Milyenek a diapozitív anyagok?
Lemezek és filmek
Képméret
Kezelés
Másolás
Nagyítás
Kidolgozás213
Előhívás
Rögzítés
Utólagos vegyi kezelés
Színezés
Kézi színezés
Szerelés
Vetítés216
A vetítőgép
A vetítő objektív
Hogyan állítjuk be a vetítőgépet?
Hogyan állapítjuk meg a vetítési távolságot
Negatív másodpéldányok készítése217
Miért készítünk másodpéldányokat?
Az üvegkép közvetítő szerepe
Másodpéldány készítése másolással és nagyítással
A közvetlen negativ másolóanyag
A fokozatos nagyítás
TÉRFÉNYKÉPEK KÉSZÍTÉSE
Térbeli látás222
Miért látjuk a tárgyakat térben?
Hogyan készíthetünk térhatású képet?
Felvétel223
Milyen módon készítünk térbeli felvételt?
Felvétel két és egy objektívvel
Beállítás
Másolás224
Mire kell ügyelni térfényképek másolásánál?
A térbeli kép szerelése
A térfénykép jelentősége
MOZGÓFÉNYKÉPEK KÉSZÍTÉSE
A mozgófénykép226
A mozgókép alapelve
A vetítés sebessége
Lassított és gyorsított felvételek
Felvétel227
A felvevőanyag
A szabványfilm és a keskenyfilmek
A felvevgép
Beállítás
Milyen beállítási módokat ismerünk?
Megvilágítás
A megvilágítási idő szabályozása
A jelenetek
Különleges felvételek
Kidolgozás233
A megvilágított film kidolgozási módjai
A film összeállítása
A feliratok szerepe
Hogyan készítik a feliratokat?
Vetítés234
A filmvetítőgép
A vetítőlámpa
Mire kell ügyelni vetítés közben?
A SZÍNES FÉNYKÉPEZÉS
A színkeverés módszerei237
Mit nevezünk színes fényképezésnek?
Az összeadó színkeverés
A kivonó színkeverés
Átlátszó anyag színe
Színes felvétel239
A kép szerkesztése
A világítás hatása
Színes visszafények
A megvilágítási idő megállapítása
Hogyan javíthatjuk a megvilágítás hibáit?
Színes üvegképek készítése241
Min alapszik a festékes eljárás?
Agfakolor és kodakróm film
Hogyan készíthetünk fekete-fehér papírkéet a színes üvegképről?
A színrácseljárás
Színes papírképek készítése246
A háromszíneljárás
Háromszínű karbronyomás
A duxokróm eljárás
A FÉNYKÉPÉSZETI ÜZEM
A villamos áram249
Melyek a legfontosabb árammennyiségek?
Hogyan számítjuk ki az áramerősséget?
A teljesítmény és fogyasztás
A biztosíték szerepe
Mire kell ügyelni villamos készülékek bekapcsolásánál?
A hálózat terhelése
A világítóeszközök
Az izzólámpák fajtái
A lámpaszerelvények
A fényáram
A megvilágítás erőssége
Milyenek a fényképészeti izzólámpák?
Hogyan kezeljük az izzólámpákat?
Az ívlámpa
A higanygőzlámpa
A melegítő eszközök
A szellőztetőkészülék
A műhely258
Milyen a fényképészeti műhely?
Beosztása
A fogadószoba, iroda és raktár
A műterem és világítási berendezése
A berakóhelyiség
A sötétkamra, vízvezetéke és világítása
A nappali munkaterem
Üzleti levelezés262
Mire kell ügyelnünk leveleink megírásánál?
Milyen a levél szerkezete?
A levélfej és a szöveg
A levél külső alakja
Géppel írott levelek
Másolat
Körlevél
Könyvelés266
A pénztárkönyv különleges beosztása
A megrendelési könyv fajtái, célszerű beosztása
Betűrendes mutató
Árszámítás269
Miért fontos az árszámítás gondos elvégzése?
Az eladási ár
Az anyagszámítás
Mit számíthatunk hozzá a számlázott vételárhoz?
A munkabér kiszámítása
A termelési ár
Az üzemi költség meghatározása
Azüzemi költség százalékis kulcsának kiszámítása
Az önköltségi ár
A haszon
Árszámítási példa
Üzemvezetés279
Gazdaságos üzemvezetés
Hogyan takarékoskodhatunk a nyersanyagon?
A munkabérköltség csökkentése
Tisztaság
Védekezés a vegyszerek és a villamos áram káros hatásai ellen
Az üzemi költségek csökkentése
Hirdetések
JOGI ISMERETEK
A fényképészipar
Milyen rendelet köti képesítéshez a fényképészipart?285
Amatőrmunkák kidolgozása285
Milyen rendeletek szabályozzák az amatőrmunkák kidolgozását?
Kinek a munkakörébe tartozik a kidolgozás?
Ki foglalkozhat amatőrmunkák kidolgozásával?
Melyek a rendelet főbb intézkedései?
Megrendelések gyüjtése288
Milyen törvény szabályozza a megrendelések gyüjtését?
Milyen rendelet egészíti ki?
A fénykép szerzői joga289
Milyen törvény szabályozza a szerzői jogot?
Mit jelent a fénykép szerzői joga?
A védelmi idő
A szerzői jogbitorlás
Kivételek a jogbitorlás alól
A jogbitorlás megtorlása
A szerzői jog korlátozása
Védekezés a szerzői jog kérdéséből eredő viták ellen
Keskenyfilmek bemutatása292
Milyen rendeletek szabályozzák a keskenyfilmek nyilvános bemutatását?

Sevcsik Jenő

Sevcsik Jenő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sevcsik Jenő könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Fényképészipar Fényképészipar Fényképészipar Fényképészipar
Állapot:
5.240 ,-Ft
26 pont kapható
Kosárba