Fülszöveg
. ^^^ 'rí
; , ¦ ¦ i ! ¦ iV
I I 1 ¦
I I
I 1
'i I
' ' ¦ M
.'i 'I . .
„Mit. tartalmazott a szobrásznövendékek képzésére összeállított tanmenet? Forduljunk a legiUetékesebbhez! Kelety Gusztáv foglalja össze: »Mintázási gyakorlatok, különösen domború éb'tményes munkák, valamint az emberi fő és az emberi test egyes részeit ábrázoló domború és teljes alakú főszminták nyomán. Hovatovább ékítményes gyakorlatok, összetettebb Irajzok szerint, valamint figurális mintázatok, élő fej minta vagy egész alakról; féldomború és teljes alakú (relief és ronde bosse). Bonczalaktani mintázatok, iparművészeti tárgyak másolása és önálló tervezetű mintázatok.«^ . •
Ennyi mindennek kellett megfelelnie Mayer (még mindig!) Györgynek! Feltehető, hogy e követelményekkel tanára. Huszár Adolf nem volt megelégedve, ezért tehetséges tanítványát külföldi tanulmányok felé terelte, egyszersmind kedvező véleményével állami ösztöndíjhoz is segítette. Az 1879/80-as tanév már a bécsi Kunstakademie-n találja,...
Tovább
Fülszöveg
. ^^^ 'rí
; , ¦ ¦ i ! ¦ iV
I I 1 ¦
I I
I 1
'i I
' ' ¦ M
.'i 'I . .
„Mit. tartalmazott a szobrásznövendékek képzésére összeállított tanmenet? Forduljunk a legiUetékesebbhez! Kelety Gusztáv foglalja össze: »Mintázási gyakorlatok, különösen domború éb'tményes munkák, valamint az emberi fő és az emberi test egyes részeit ábrázoló domború és teljes alakú főszminták nyomán. Hovatovább ékítményes gyakorlatok, összetettebb Irajzok szerint, valamint figurális mintázatok, élő fej minta vagy egész alakról; féldomború és teljes alakú (relief és ronde bosse). Bonczalaktani mintázatok, iparművészeti tárgyak másolása és önálló tervezetű mintázatok.«^ . •
Ennyi mindennek kellett megfelelnie Mayer (még mindig!) Györgynek! Feltehető, hogy e követelményekkel tanára. Huszár Adolf nem volt megelégedve, ezért tehetséges tanítványát külföldi tanulmányok felé terelte, egyszersmind kedvező véleményével állami ösztöndíjhoz is segítette. Az 1879/80-as tanév már a bécsi Kunstakademie-n találja, ahol Edmund Héllmer (1850-1935) növendéke lesz "
( ' . !
I
¦ !
Mi
^i',' M
i : I '
1 1 'f I • ' ,
, I
; : i I I i ! ¦ ' ' ' ,
Szatmári Gizella
A muzeológus szerző évtizedekig volt a Magyar Nemzeti Galéria munkatársa.
Kutatási terülííe élsősorban a 19. század utolsó harmada és a 20. század első fele. Kiválóan ismeri a Budai Vár építészettörténetét, köztéri szobrait, azok felállításának körülményeit. Viszonylag későn kezdett publikálni, bár számos kiíiUítás kurátoraként ismert. Emlékkiállítást rendezett Magyarországon és külföldön - többek közt - Aba-Novák Vilmosnak, Egry Józsefnek, Lotz Károlynak, Márííy Ödönnek, Rudnay Gyulának, Stróbl
Alajosnak, Szőnyi Istvánnak. *
Várostörténeti ismereteit hasznosította a Budavári séták (2005) című kiadványban, majd 2005-ben Emlékjelek című írásában (angolul és németül is megjelent) tárta fel a közismer: köztéri monumentumok jelképeinek hátterét, rejtett szimbolikáját. Xöbbször publikált az Uj Művészehen, fővárosi kiadványokban. Kismonográfiát írt Madarassy Walter szobrászművészről.
Zala György születésének 150. évfordulóján, 2008-ban, a Magyar Nemzeti Galéria megbízásából összeállította a művész munkásságát ismertető vándorkiállítás anyagát. Kutatásának eredményeit igényes tanulmányban összegezte, míjd - lendvai és zalai barátai biztatására -folytatta. Résztanulmányai a Pannon Tükör hasábjain jelentek meg.
Kutatásai 2012 végére - szerénytelenség nélkül -hiánypódónak nevezhető monográfiává állhattak össze.
Komplex látásmódjának köszönhetően a Zala György-jelenség új fénytörésben, a társadalmi és művészeti élet sokszínűségébe ágyazva jelenik meg, az életmű valódi értékei rajzolódnak ki megállapításai nyomán.
Vissza