Előszó
Hogyan használjuk ezt a tankönyvet?
Kedves Tanulók! Célunk, hogy tankönyvünk megfelelő eszközként szolgálja ifjúságunk általános és szakmai műveltségének magasabb szintre való emelését. Az általános és a szakmai műveltséghez szükséges, hogy megismerjük azokat az anyagokat, amelyekkel dolgozunk, valamint a szakmánkhoz szükséges technológiai eljárásokat.
Ismerkedjünk meg tankönyvünkkel! Tankönyvünk hét témakört ölel fel. Minden témakör több-kevesebb résztémára osztott. Mindegyik témakör címe előtt ott találjuk a számát, majd ponttal elválasztva a résztéma számát is.
Az egyes témákon belül fejezetek vannak, amelyek szintén sorszámozottak. Így pl. a 2.31 jelzés a második témakör harmadik témájának első fejezetét jelöli. Ezzel a számozási módszerrel a tanulást és az ismeretek visszakeresési lehetőségét kívánjuk megkönnyíteni. A számozási módszer megismerésével a tudományos és technikai könyvek használata is könnyebbé válik, mivel az említett szakkönyvekben többnyire ugyanilyen számozási módszert alkalmaznak.
A fejezetek elején kérdéseket találunk. Ezek a kérdések segítséget adnak ahhoz, hogy felidézzük azokat az ismereteinket, amelyek szükségesek a további ismeretszerzéshez. A feltett kérdések egyben a téma lényegét is kiemelik, ezzel a téma tartalmának súlypontozására is utalnak.
Az egyes fejezetek lényegét nem elég csupán megértenünk, hanem meg is kell szilárdítanunk, meg kell tanulnunk. Az egyes fejezetek legfontosabb részeit - a tanulás megkönnyítése végett - vastagabb betűtípus alkalmazásával vagy bekeretezéssel tettük nyomatékosabbá.
A fejezeteken belül találunk apróbetűs részeket. Az itt közölt ismeretek kiegészítik, alátámasztják a lényeges részeket.
A fejezeteken belül is vannak kérdések és feladatok. Ezek megválaszolása és megoldása fontos az új ismeretek megtanulásához. Aki a tananyag lényegét elsajátította, az a tankönyvben feladott kérdésekre, feladatokra minden bizonnyal választ tud adni.
A tankönyv eredményes használatának főbb feltételei röviden a következők:
- a bevezető kérdések megválaszolásával a meglevő ismereteik felelevenítése
- a feladatok megfoldása
- a tankönyv szövegének figyelmes elolvasása, a kiemelt részek többszöri elolvasása, emlékezetbe vésése
- az elsajátított ismeretek ellenőrzése a témák végén található kérdéssorozatokkal.
Az itt felsorolt tevékenységekkel eredményesen tanulhatunk, hasznos tudásra tehetünk szert, amihez jó munkát és sok sikert kívánnak a tankönyv készítői.
Vissza