| B. G.: Ananyev: Az ember mint a megismerés tárgya | |
| Az individuális fejlődés ellentmondásai és időbeli heterogenitása | 9 |
| Az emberi életciklus életkori periodizációja | 17 |
| Az ember pszichofiziológiai funkcióinak ontogenetikus fejlődése | 23 |
| Az ember életútja - a személyiség és a tevékenység alanyának története | 39 |
| Az ember életútjának hatása ontogenetikus fejlődésére | 46 |
| Jegyzetek | 49 |
| Antoine Léon: A felnőttek pszichopedagógiája | |
| A felnőtt intellektuális tevékenységei | 57 |
| Bevezető gondolatok | 57 |
| A felnőtt intellektuális tevékenységének vizsgálata | 58 |
| A képzési környezetben végzett megfigyelések | 58 |
| Formai követelmények és törvények közötti konfliktusok | 59 |
| Operációs nívó: lehet-e beszélni felnőttkori stádiumról? | 61 |
| A felnőtt "nyers" kapacitásai | 63 |
| Az intelligencia hányados | 63 |
| Hatékonysági hányados | 64 |
| A szellemi kopás indexe | 64 |
| A gondolkodás strukturálódásának szintje | 65 |
| Az ember alkotó évei | 66 |
| A folyamatos hullámvonal | 66 |
| A gyermeknél megfigyelhető hanyatlás | 66 |
| A 20-25 éves életkori hullám | 67 |
| A 30-40 év körüli hullám | 67 |
| Az 50-60 éves csúcs | 67 |
| Megkülönböztető és kiegyenlítő mechanizmusok | 68 |
| A képességek differenciálódása | 68 |
| Kiegyenlítő mechanizmusok | 68 |
| Az intellektuális funkciók és a személyiség | 70 |
| Fiziológiai összetevők | 70 |
| Pszichológiai összetevők | 71 |
| A magatartásformák: a változással szembeni ellenállás | 71 |
| A motivációk | 72 |
| A felnőtt időhorizontja | 74 |
| Nevelési-oktatási tényezők | 75 |
| A jelenlegi probléma: harc az elavulás ellen | 76 |
| Elavulási szituációk | 76 |
| Az elavulás szimptómái | 77 |
| Az elavulás tényezői | 77 |
| Az elavulás megelőzése | 78 |
| Egy ideológiai probléma | 79 |
| Pszichopedagógiai probléma | 80 |
| Pszichoszociológiai probléma | 80 |
| A felnőttképzés módszerének pszichológiai alapjai | 81 |
| Általános pedagógia vagy andragógia | 81 |
| Az oktatási-nevelési célok különbözősége | 81 |
| A felnőtt tanuló pozitív és negatív vonásai | 82 |
| A módszer kiválasztása | 83 |
| A tanulásról szóló munkák: a transzferfogalom | 86 |
| Az átvitel fogalma | 87 |
| A kísérleti pszichológiai segítsége | 88 |
| A feladat fogalommá való átalakításának szerepe | 88 |
| A tanulási-elsajátítási módszer szerepe | 89 |
| A feladatok közötti kapcsolatok hatása | 89 |
| A tanuló belső tényezői | 90 |
| A transzfermechanizmusok | 91 |
| Hogyan lehet elősegíteni a transzferfolyamatokat? | 92 |
| Sajátos didaktikai módszerek alkalmazása | 92 |
| A pedagógiai környezet megszervezése | 92 |
| A transzferfolyamatok bemutatása | 93 |
| Az asszimilációs folyamatok vizsgálata felnőtteken | 94 |
| Az előző képzés nyomai | 94 |
| A közelmúltbeli tevékenység termékei | 95 |
| A munkamódszerek és a tudással szembeni magatartás | 96 |
| A problémaszituációkra adott válaszok vizsgálata | 97 |
| A tanulók által feltett kérdések elemzése | 99 |