1.067.339

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Felnőttképzési módszertár

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Új Mandátum Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 282 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-9494-68-2
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A módszertár célja, hogy a szélesedő felnőttoktatási piacon dolgozó szakemberekkel, egyetemi, főiskolai hallgatókkal megismertesse a felnőttoktatás hagyományos és újabb módszereinek, technikáinak,... Tovább

Előszó

A módszertár célja, hogy a szélesedő felnőttoktatási piacon dolgozó szakemberekkel, egyetemi, főiskolai hallgatókkal megismertesse a felnőttoktatás hagyományos és újabb módszereinek, technikáinak, eljárásainak egy csokrát. A könyv a teljesség igénye nélkül válogat a magyar felnőttképzési és közművelődési gyakorlat módszereiből, illetve az utóbbi időben külföldről, elsősorban a német felnőttoktatás és a francia szociokulturális animáció, az amerikai rendezvényszervezés területéről átvett korszerű, a résztvevők aktivitására épülő módszerekből. A könyv főként olyan tanulás- és résztvevőközpontú, szimmetrikus tanulási helyzetekre koncentrál, amelyekben a „felnőtt" oktatók segítik a „felnőtt" tanulók ismeretszerzését. Szeretnénk elérni, hogy az olvasók - legyenek felnőtt oktatók, vagy tanulók és tevékenykedjenek az élet bármely területén - nyitottak és készek legyenek e módszerek alkalmazására, továbbfejlesztésére. A könyv további célja, hogy a módszerek megismertetése és terjesztése révén hozzájáruljon egy új résztvevőközpontú tanítási-tanulási szemlélet kialakulásához, amelynek vezérelve az egész életen át tartó tanulás kihívásának és önmagunkért és környezetünkért érzett felelősség értő elfogadása. Középpontjában a tudás és képesség együttesek tartós változásában megnyilvánuló tanulási folyamat segítése áll, amelyet kultúra-elsajátításként értelmezünk, és beleértjük a tudás valamennyi formájának megszerzésére irányuló, szándékos, vagy nem szándékos formáját. Meggyőződésünk szerint a tanulás ilyen tág értelmezése vezethet el a globalizáció kihívásaira választ adni képes, ugyanakkor értékőrző, „tanuló Európa" életmódjának és értékrendszerének kialakulásához és megerősödéséhez.
Napjainkban a felnőttképzés egyik kiemelt feladata a munka világában elvárt kompetenciák fejlesztése, s ezt a résztvevők képességeihez, a társadalmi és munkaadói elvárásokhoz alkalmazkodó tervezéssel, a konkrét gyakorlatot imitáló helyzetekben elsajátítható kommunikációs, kooperációs, döntési technikák alkalmazásával valósíthatjuk meg sikerrel. így érhető el a munkában és a közéletben egyaránt fontos, rugalmas alkalmazkodás és cselekvő részvétel képességének, egyfajta vállalkozói magatartás alapjainak a kialakítása. Mindez nem hozható létre azonban a hagyományos, tekintélyelvre alapozott, a tudás felhalmozását és elraktározását célzó, zárt, tanításközpontú képzési szemlélet és módszerek révén. A résztvevőközpontú módszerek, nyitott képzési formák áthelyezik a hangsúlyt a tanításról a tanulásra, beemelik a tanulás világába a formális tanulás csatornái mellett a nonformális és informális ismeretszerzés területeit is. Ekképpen a tanuló önállóan és felelősen irányítja saját ismeretszerzési folyamatát. Ez a tanulási folyamat merőben új pedagóguskompetenciák meglétét igényli. A felnőttképző legfőbb feladata a tudásokról való tájékozottság és az a módszertani tudás, amely révén megteremti a tanulássegítő környezetet. Szaktárgyi tudásának átadása mellett egyfajta tanulási tanácsadó szerepet lát el, aki - egyre gyakrabban oktatásinformatikus - navigátorként eligazít a tudások megszerzési lehetőségeinek útvesztőiben és segíti az információk befogadását, tudássá szerveződését. Ugyanakkor kutató-fejlesztő, innovátor szakértő, gyakorta menedzser, az intézményi autonómiából és demokráciából adódóan vezető, tisztségviselő, oktatáspolitikus. Vissza

Tartalom

Előszó 9
1. RÉSZ 11
1.1. Bevezetés 13
1.2. Alapfogalmak 14
1.2.1. Művelődés: iskolán kívüli művelődés - népművelés - szabadművelődés - közművelődés 14
1.2.2. A felnőttképzés 16
1.2.3. A nyitott képzés, a távoktatás, az e-learning 25
1.3. Memorandum és Cselekvési program
az egész életen át tartó tanulásról 34
1.4. A kompetencia és a kompetenciaalapú képzés 37
1.5. A tudástársadalom kihívásai 46
2. RÉSZ 49
2.1. A felnőtt tanuló 51
2.1.1. Megváltozott életvezetési minták, módok 51
2.1.2. Múlt és jövő: tanítási paradigma kontra tanulási paradigma 54
2.1.3. A felnőtt tanulók főbb jellemzői 57
2.1.4. A felnőttképzés elveinek alkalmazása 60
2.1.5. A tanulás típusai 61
2.2. A tanulási környezet hatása a felnőtt tanulóra 65
2.2.1. Fiziológiai tényezők 66
2.2.2. Pszichológiai tényezők 66
2.2.3. Érzelmi tényezők 66
2.2.4. Szociális-kulturális tényezők 67
2.2.5. Fizikai tényezők 67
2.2.6.Technológiai tényezők 68
3. RÉSZ 69
A FELNŐTTOKTATÓ 69
3.1. A tanári szerep változása 71
3.2. Pedagógus kompetenciák 77
4. RÉSZ 85
MÓDSZERTÁR 85
4.1. Bevezetés a módszertárhoz 8'
4.1.1. A módszer kiválasztását befolyásoló tényezők 89
4.1.2. „A szerződéskötés"
4.2. Előadó-központú módszerek 92
4.2.1. Előadás 92
4.2.1.1. Fólia felhasználásával tartott előadás 98
4.2.1.2. Előadássorozat 101
4.2.2. Magyarázat és elbeszélés 101
4.2.2.1. (Tan)beszélgetés 102
4.2.3. Egyéb előadó-központú módszerek 104
4.3. Résztvevő-központú módszerek 105
4.3.1. A csoportmunka: a csoport és a plénum 106
4.3.2. A csoportmunka menete 109
4.3.3. A csoportmunka szervezése 112
4.3.4. A csoportmunka eredményeinek bemutatása 113
4.4. A tréning 115
4.4.1. A tréning lényege, jellemzői, szabályai 115
4.4.2. A tréningcsoport tagjai 117
4.4.3. A trénerek H8
4.4.4. A tréning megtervezése 120
4.4.5. A tréning írásos anyagai 121
4.4.6. Tanácsok trénerek és résztvevők számára 122
4.5. A prezentáció 124
4.5.1. A moderáció eszközei 124
4.5.2. A moderálás szakaszai 126
4.6. Egyéb résztvevő-központú módszerek 131
4.7. Az értekezlet 131
4.7.1. Tájékoztató értekezlet 132
4.7.2. Problémamegoldó értekezlet 134
4.7.3. Döntéshozói értekezlet 135
4.7.4. A jegyzőkönyv és az emlékeztető 136
4.8. Szituációs módszerek 138
4.8.1. Esetjáték 138
4.8.2. Szerepjáték 139
4.8.3. Mikrofoglalkozás 140
4.8.4. Víziómunka - a szerepjáték egy speciális esete 140
4.8.5. A projektmódszer 141
4.9. Vitatechnikák 146
4.9.1. A vitáról általában 146
4.9.2. Kiscsoportos vitatechnikák 149
4.9.3. Nagycsoportos vitatechnikák 150
4.9.4. Egyéb, vitatechnikához közelálló módszerek 155
5. RÉSZ 157
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS 157
5.1. A rendezvényszervezésről általában 159
5.1.1. Rendezvénytípusok 159
5.2. A rendezvényszervezés szervezeti kérdései 162
5.2.1. Ötlettől a megvalósulásig 163
5.2.2. Tudományos rendezvények, konferenciák 166
5.3. A programtervezés 173
5.3.1. A rendezvény céljának meghatározása 174
5.3.2. Az alkalmazott munkaforma kiválasztása, a munka- és ütemterv 182
5.4. Költségvetés és pénzügyi menedzsment 199
5.4.1. Pénzügyi célok 199
5.4.2. Általános költségvetési séma, a költségvetés elemzése, pénzügyi kimutatások 201
5.5. A rendezvényszervezés technikai kérdései 204
5.5.1. A rendezvény helyszínének kiválasztása 204
5.5.2. A rendezvénnyel kapcsolatos technikai szükségletek 206
5.5.3. A rendezvények engedélyeztetése és bejelentési kötelezettségek 207
5.6. Szervezeti kultúra - szervezeti kommunikáció a művelődésszervezésben és a felnőttképzésben 208
5.6.1. A felnőttképzési kommunikáció szervezése 210
5.6.2. Felkészülés a médiaszereplésre 212
5.7. A nonprofit szervezetek és cégek alapításáról 217
5.7.1. Nonprofit szervezetek 217
5.7.2. A korlátolt felelősségű társaság megalakításáról 220
6. RÉSZ 229
A PÁLYÁZÁS TUDOMÁNYA 229
6.1. Amit a pályázatról tudni érdemes 231
6.1.1. Röviden a pályázatról 231
6.1.2. Mikor pályázzon? 232
6.1.3. További tanácsok 233
6.2. A pályázat főbb részei 234
6.2.1. Kísérőlevél 235
6.2.2. Pályázati adatlap/űrlap 235
6.2.3. Rövid összefoglaló 235
6.2.4. A pályázó bemutatása 236
6.2.5. A projekt bemutatása 236
6.2.6. A költségvetés 240
6.2.7. Mellékletek 241
6.2.8. A logikai keretmátrix 242
6.2.9. Pályázatírási ellenőrző lista 243
6.3. A pályázat beadása 244
6.3.1. Gyakori hibák 244
6.4. A pályázatok elbírálásáról 245
6.4.1. Formai ellenőrzés 245
6.4.2. Tartalmi értékelés 245
6.4.3. A leggyakoribb bírálati szempontok.
Mit kell bizonyítania a pályázattal? 248
6.5. A támogatás elnyerése utáni teendők 248
6.5.1. Szerződéskötés 249
6.5.2. Az előrehaladást dokumentáló tartalmi beszámolók 249
6.5.3. Pénzügyi beszámolók 250
6.5.4. Dokumentáció és nyilvántartás (visszakeresés és számlák) 250
6.5.5. Értékelés: szempontok megállapítása és elemzés 251
6.6. Módszertani kérdések 252
6.6.1. A programjavaslatról 252
6.6.2. A tájékozódó levélről 253
6.6.3. Módszertani javaslatok a pályázatok megszövegezéséhez 254
7. RÉSZ
ELLENŐRZŐ KÉRDÉSEK 263
Ellenőrző kérdések 265
Bibliográfia 279

Kraiciné Dr. Szokoly Mária

Kraiciné Dr. Szokoly Mária műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kraiciné Dr. Szokoly Mária könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem