Előszó
A kémiaoktatáshoz szükséges kísérletező technikával tankönyvek és tanári segédkönyvek foglalkoznak ugyan, de a kísérletek részletes leírása, a megjelölt anyagmennyiségek, hagyományos makroméretekre...
Tovább
Előszó
A kémiaoktatáshoz szükséges kísérletező technikával tankönyvek és tanári segédkönyvek foglalkoznak ugyan, de a kísérletek részletes leírása, a megjelölt anyagmennyiségek, hagyományos makroméretekre vonatkoznak.
Hazai szakirodalmunkból hiányzik olyan könyv, mely a félmikrotechnikai kísérletezés kérdéseivel, valamint a gyakorlatban való alkalmazásával részletesen foglalkozna.
Ezt a hiányt csak részben magyarázza az a körülmény, hogy iskoláinkban hosszú évek óta nem sikerült kialakítani a tanulók kísérletező munkájának hagyományait. Alsó és középfokú oktatási intézményeinkben egyaránt folyik kísérletező tevékenység, de korszerűtlen technikával. A középiskoláinkban bevezetett szakosított osztályok számára előírt laboratóriumi gyakorlatok kevés tanuló számára jelentenek gyakorlati tevékenységet. Szükséges lenne megteremteni valamennyi tanuló számára a tanítási órákon is a kísérletezéshez szükséges körülményeket. A tanulók önálló munkáját biztosító aktív kísérletezés makrotechnikával nem oldható meg.
A kémiaoktatás korszerűsítése szükségessé teszi a kísérletező munka szerkezeti átalakítását. A legeredményesebb változást a félmikrotechnika alkalmazása, bevezetése jelenti. Az új kísérletező munka technikája és módszertana nem bonyolultabb, mint a demonstrációs kísérleteké, de mind szakmai, mind módszertani szempontból eredményes alkalmazása csak akkor képzelhető el, ha a szaktanárok jól ismerik a félmikrotechnikai kísérletezés végrehajtásának körülményeit.
A külföldi szakirodalom kiterjedt mértékben foglalkozik a félmikrotechnika alkalmazásával, hazai viszonyaink azonban nem minden esetben teszik lehetővé, hogy más országokban bevált módszereket változtatások nélkül alkalmazzunk.
A könyv megírását az a célkitűzés vezette, hogy időben tegyük lehetővé már működő és leendő szaktanárok számára a legkorszerűbb tanulói kísérletezőtechnika tanulmányozását. Ismert tény, hogy az oktatás jelenleg valamennyi ország központi problémája. A legnagyobb figyelmet az új módszerek, korszerűbb technikák bevezetésére kell összpontosítani.
Vissza