Fülszöveg
Az út semmihez sem hasonlítható. Hiába minden viszontagság, csak itt ver igazán szabadon a szívem. Úton járó lelkek vagyunk, az a sorsunk, hogy ha megérkeztünk valahová, hamarosan újra útra keljünk" - így vall az útról és az utazásról az álruhában utazó Sir Richárd Francis Burton - 19. századi katona, kém, nyelvész, felfedező és kultúragyűjtő „turista" - Uija Trojanow Világok gyújtője című regényében. A kortárs német nyelvű irodalomban konjunktúrájukat élik a történelmi felfedezőutazási regények. A ma embere újra akarja mesélni a tegnap hőseit, újra fel akarja fedezni a világot, m^ egyszer meg akarja mászni a legmagasabb hegyet, és fel akarja mérni az Eszaki-sark kietlen jégmezőit. S bár e történetek senkit sem mentettek meg az elmúlástól, annak mementóivá váltak, hogy a megismerés utáni vágy minden addiginál messzebbre űzte az embert, azért, mert meg akarta érteni folyton táguló és vele együtt elmúló világát - és benne önmagát. A történetek világok bejárásáról, felméréserői és...
Tovább
Fülszöveg
Az út semmihez sem hasonlítható. Hiába minden viszontagság, csak itt ver igazán szabadon a szívem. Úton járó lelkek vagyunk, az a sorsunk, hogy ha megérkeztünk valahová, hamarosan újra útra keljünk" - így vall az útról és az utazásról az álruhában utazó Sir Richárd Francis Burton - 19. századi katona, kém, nyelvész, felfedező és kultúragyűjtő „turista" - Uija Trojanow Világok gyújtője című regényében. A kortárs német nyelvű irodalomban konjunktúrájukat élik a történelmi felfedezőutazási regények. A ma embere újra akarja mesélni a tegnap hőseit, újra fel akarja fedezni a világot, m^ egyszer meg akarja mászni a legmagasabb hegyet, és fel akarja mérni az Eszaki-sark kietlen jégmezőit. S bár e történetek senkit sem mentettek meg az elmúlástól, annak mementóivá váltak, hogy a megismerés utáni vágy minden addiginál messzebbre űzte az embert, azért, mert meg akarta érteni folyton táguló és vele együtt elmúló világát - és benne önmagát. A történetek világok bejárásáról, felméréserői és begyűjtéséről szólnak, gyarmatosításról konkrét és szimbolikus értelemben, miközben a külső, fizikai világ, azaz a természet rajza a gyökértelen, identitását vesztett posztmodern ember természetrajzának metaforájává válik. Három regény három kalandra hívja meg az olvasót. A történetek egyszerűek: egy groteszk osztrak-magyar „gyarmatosító" expedíció az Északi-sarkra (Christoph Ransmayr: A jég és a sötétség borzalmait, trópusi utazás Alexander von Humboldt báróval az Orinocón és a Chimborazóra, kalandozások Gauss professzorral a prímszámok és a csillagok világában (Dániel Kehlmann: A világ fölmérése), majd Sir Richárd Francis Burton nyomában járás Indiától Mekkán át Kelet-Afrikáig (Dija Trojanow: Világok gyűjtője). Történelmet ír-e a történelmi regény? Milyen motívumok mozgatjak a művek^, milyen megismerési stratégiákban hisznek és csalódnak a felfedezők? Felmérhető-e a világ, újramesélhető-e a történet, megismételhető-e a már megtett út? -e^ kérdések újrafogalmazása akkor ér célt, ha szerző és olvasó egyaránt felméri saját világa határait, és ráismer önmagára: az utazóra.
Dr. Arany Mihály Gyö^y (1985) a Szegedi Tudományegyetemen 2009-ben szerzett diplomát kommunikáció és német szakon. A doktori képzést ugyanitt az Irodalomtudományi Doktori Iskola „Német nyelvű irodalmak és kultúrák" alprogramjában végezte, 2019-ben szerzett doktori fokozatot. Még egyetemi évei alatt elkezdett ^ osztrák regényírók - Ingeborg Bachmann, Róbert Menasse, Dániel Kehlriiann - műveinek elemzésével foglalkozni, kutatásai középpontjában sokáig Christoph Ransmayr állt, az ő regényei nyomán fordult a német nyelvű történelmi es az utazási regények fele. Tanulmányait a Forrás, a Tiszatáj és a Híd című folyóiratok is közölték, legu- ;,;: többi Ransmayr-tanulmánya a szerző 60. születésnapja alkalmából szervezet! szeg^- j dl konferencia kötetében (Bombitz Attila (szerk): Bis zum Ende der Wéít) olvásható?' , Egyetemi tanulmányai után 2013 szeptemberéig újságíróként dolgozott, azóta pe- .' dig a hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium, Altalános Iskola német nyelv, valammt mozgóképkultúra-és médiaismeret-tanára.
¦¦¦•j'J*
Vissza