1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Feladat- és szöveggyűjtemény a nevelési alapismeretek tantárgyhoz III.

A gimnázium III. osztálya számára/Ideiglenes módszertani segédlet - Fakultatív

Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 215 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-17-8027-9
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. Tankönyvi szám: K71-a.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelési alapismeretek gimnáziumi fakultatív tantárgy sikeres tanulásához mindenekelőtt a tankönyv szükséges. Ennek egymásra épülő fejezetei útján birtokba vehetjük e tantárgy neveléselméleti és... Tovább

Előszó

A nevelési alapismeretek gimnáziumi fakultatív tantárgy sikeres tanulásához mindenekelőtt a tankönyv szükséges. Ennek egymásra épülő fejezetei útján birtokba vehetjük e tantárgy neveléselméleti és pszichológiai ismereteit. A tankönyvből meríthető elméleti tudás a tanév folyamán kiegészül a különféle nevelési intézmények (óvoda, gyermekotthon, általános iskola stb.) látogatásainak élményeivel és tapasztalataival.
A tankönyvhöz szorosan csatlakozik a Feladat- és szöveggyűjtemény, amely pedagógiai és pszichológiai jellegű szövegeket és feladatokat tartalmaz, valamint szépíróktól származó olvasmányokat. Ezek rendeltetése, hogy a tankönyvből szerzett ismereteinket elmélyítsék és kiegészítsék, látókörünket tágítsák, tájékozottságunkat bővítsék. Az érdeklődőbb ifjakban felkelthetik a vágyat a pedagógiai pályák élethivatásszerű választása iránt. A szövegek közé ékelt kérdések és feladatok megválaszolásával pedig jártasságra tehetünk szert a megszerzett pedagógiai tudás önálló és alkotó felhasználására.
A tankönyv tartalmi egységet alkot a Feladat- és szöveggyűjteménnyel. A kapcsolatnak a felhasználás során is kifejezésre kell jutnia. Helytelen lenne úgy gondolni, hogy előbb jön a tankönyv, s csak azután következik a Feladat- és szöveggyűjtemény. A tanulmányi érdektől függően a szöveggyűjtemény használata megelőzheti a tankönyvet. Más esetekben a sorrend megfordulhat, s valószínűleg ez lesz a gyakoribb. A szaktanár minden bizonnyal ezt esetenként mérlegeli majd, és esetenként tájékoztat benneteket, hogy melyik változat - esetleg a kettő kombinációja - lenne ajánlatos az eredményesebb ismeretszerzés szempontjából. A Feladat- és szöveggyűjtemény szövegeit azonban ne tekintsétek tankönyvi leckének. Figyelmes elolvasásra, elemzésre, olykor tanulmányozásra javasolt szövegek ezek. Ha ezzel a szemlélettel forgatjátok lapjait, akkor a tankönyv kötelező és a szemelvények kiegészítő ismeretanyaga egységes tudássá formálódik bennetek. Ily módon a fáradtsággal megszerzett tudást nehezebben kezdi ki a felejtés névvel ismert pszichológiai folyamat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 3
SZEMÉLYISÉG ÉS NEVELÉS 5
A személyiség 7
A személyiség fejlődését meghatározó tényezők 7
Kérdések 10
A nevelés mint a társadalom funkciója 11
Nevelés a rabszolgatartó társadalomban 11
Nevelés Spártában (i.e. VIII-IV. század) 11
A gyermekek felnevelése 11
Kérdések 13
Nevelés Athénban (i.e. VI-IV. század) 13
Gimnázium, akadémia, liceum 13
Paidagogosz - pedagógus 14
A nevelés lényegéről 15
A tanulmányokról 16
Kérdések 17
Nevelés a Római Birodalomban (I-V. század) 17
A beszéd tanulásáról 18
A tanulásról 18
A nyilvános iskolába járás hasznáról 19
A tanító jelleme és kötelességei 20
Kérdések 21
Nevelés a feudális társadalomban 21
A humanizmus pedagógiája 21
A nevelés fontossága 21
Hajlamok és szorgalom 22
A nevelés módszerei 23
Kérdések 23
Nevelés a kapitalista társadalomban 24
A polgári neveléstudomány úttörői a XVII-XVIII. században 24
Comenius (Jan Amos Komensky) 1592-1670 24
Nagy oktatástan (1638) 24
A lelki tehetségek kiműveléséről 26
Kérdések és feladatok 29
Apáczai Csere János (1625-1659) 29
A magyar nyelvű tudományosságért 30
Az iskolák ügyében 32
Kérdések és feladatok 33
Johann Heinrich Pestalozzi (1746-1827) 34
Megjegyzések a nevelésről 35
Min alapuljon a jó iskola 35
A tanításról - az eljárás lényege 36
A munka és tanulás 38
Az erkölcsi nevelés módja 39
Pestalozzi, a nevelő 41
Kérdések 43
Tessedik Sámuel (1742-1820) 43
Önéletírás 44
Kérdések és feladatok 48
A szocialista pedagógia születése 48
Anton Szemjonovics Makarenko (1888-1939) 48
Kérdések és feladatok a Pedagógiai hősköltemény feldolgozásához 49
A nevelés célja 49
Kérdések és feladatok 50
A pszichikus folyamatok 52
Az érzékelés és az észlelés 52
Érzékelés nélkül nincs tanulás 52
Az elferdült világ 54
Az állandó világ 59
Feladatok 62
A figyelem 62
A figyelem és tulajdonságai 62
Feladat 64
Az emlékezés 66
Tanulás, emlékezet és felejtés 66
A tanulás módszere 69
Feladat 70
Kérdések és feladatok 71
Bölcsebb a reggel, mint az este 71
Hogyan tanuljunk idegen szavakat? 73
Kérdések és feladatok 76
A képzelet 76
Az alvás és a napszakos ritmus 77
Álom és babona 79
Kérdések és feladatok 80
A képzelet és a képzelgés 81
Feladat 83
Kérdések és feladatok 84
A gondolkodás 84
A probléma, a kérdés és a feladat értelmezése 84
Az "irány" és a "beállítódás" szerepe 88
Feladat 90
Intelligencia 91
Az érzelem 95
Faust két lelke 95
Az emóciók, a motiváció és az arousal 98
Az emóció és az intellektuális szint 100
Öröklött vagy szerzett-e az érzelem? 101
Feladat 105
A motiváció 105
Egy varázsszó: "motiváció" 106
Tarkabarka indítékok 110
Hogyan motiválhatjuk magunkat? 112
Az akarat 113
Az akarat természete 113
A személyiség akarati tulajdonságai 114
Feladat 115
A pszichikus tulajdonságok 116
Személyiség, karakter, vérmérséklet 116
A SZEMÉLYISÉGFEJLŐDÉS SZAKASZAI 119
A fejlődés három éves korig 121
A gyermek egy tipikus napja 121
A testmozgás fejlődése 122
Feladat 123
A baba ösztönös, tanult és emberi megnyilvánulásai 123
Feladat I23
A gyermek beszélni tanul 124
A csecsemő szociális fejlődése 125
Kísérletek "műanyával" 126
A "kórházi 'elszakadás" ártalmai 127
A kisgyermekkor jelentősége 127
Kérdések és feladatok 128
Visszaemlékezés egy doboz eltűnt tartalmara 129
Feladat 129
Az óvodás gyermek 130
A szerepjáték, mese, tájékozottság és társas világ 130
Kérdések és feladatok 131
A mese szerepe 133
A kérdező óvodások 134
Az óvodások sajátos magyarázatai 135
Az óvodások tájékozottsága saját magukról és környezetükről 136
Az óvodások társas világa 139
Feladat 139
A gyermekkor kiteljesedése 141
A testi növekedés 142
Kérdések és feladatok 143
Mozgás és teherbírás 143
A fejlődő gyermek 143
Feladatok 147
A mozgásfejlettség vizsgálata 148
Lapozgatás 148
Vonalkázás 148
Körök átszúrása 149
Vonalhúzás keretek között 150
Garázsjáték 151
Kérdések és feladatok 151
Iskolaérettség 152
Miről ismerni fel, hogy iskolaérett a gyermek? 152
Feladatok 155
A gondolkodás vizsgálata (sorbarendezés) 156
A munkához való viszonyulás 158
Feladatok 159
TÁBLÁZATOK, GRAFIKONOK, FEJLŐDÉSI MUTATÓK 160
A legfőbb jellemzők áttekintése életkoronként 160
Néhány szociális megnyilvánulás jelentkezése 161
A fogalommeghatározás fejlődése 162
A harag megnyilvánulásai 163
"Életem legboldogabb napja" a gyerekek leírása szerint 163
Az ideálválasztás alakulása (%-os gyakoriság) 164
Társas viszonyok az iskolai osztályokon belül 165
A barátnők számának alakulása lányoknál 165
Fiúk és lányok attitűdje társaik iránt 166
Irodalmi érdeklődés 167
Az irodalmi érdeklődés 8-14 éves lányoknál 168
A tanulók legkedveltebb olvasmányai 169
ÖNISMERET, EMBERISMERET 171
A társas kölcsönhatás 17 3
Az interakció 173
Új adatok a szociális percepció problémájához 174
A közlés 176
Lehetetlen nem kommunikálni 176
Kommunikáció 176
Metakommunikáció 179
Távolság az emberek között 180
Feladat 181
Az arab világ 181
Az empátia 183
Őszinte figyelmet! 184
Kérdések és feladatok 185
Szocializáció 186
Az azonosítás 186
A szerep 188
A szerepkonfliktus és a társadalmi elvárás motivációs jelentősége 189
Az én-kép és kialakulása 191
Egyén, csoport, közösség 194
A viselkedés társas meghatározója: az együttes élmény 194
Mi a konformitás? 196
Kérdések 198
A nevelői légkör 199
Feladat 201
A bűnbak 201
Attitűdök 203
Kérdések és feladatok 205
Emberismeret 206
Az önismeret lényege és jelentősége 206
Milyen a modern ember? 207
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem