1.062.212

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődéspszichológia

Szerző
Lektor
Sopron
Kiadó: Edutech Kiadó
Kiadás helye: Sopron
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 144 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-8565-16-0
Megjegyzés: Harmadik, bővített kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A könyv harmadik, bővített kiadását tartja kezében az olvasó. A négy éves használat elegendő idő volt ahhoz, hogy észrevegyem és korrigáljam a tankönyv hiányosságait, és az azóta tudomásomra jutott... Tovább

Előszó

A könyv harmadik, bővített kiadását tartja kezében az olvasó. A négy éves használat elegendő idő volt ahhoz, hogy észrevegyem és korrigáljam a tankönyv hiányosságait, és az azóta tudomásomra jutott új információkkal kiegészítsem a meglévő ismereteket.
Az utóbbi években - tapasztalataim szerint - a pedagógusképzésben megnőtt az igény a lélektani ismeretek iránt. A gyakorló pedagógusok is fokozottan igénylik fejlődéspszichológiai tudásuk felfrissítését, a korszerű, új eredmények megismerését, sőt a szülők egy része is szeretné ilyen irányú ismereteit bővíteni. Biztos pszichológiai alapok nélkül nehéz elképzelni a nevelést. Bármilyen típusú iskolában dolgozik valaki, bármilyen életkorú gyermeke van, a fejlődéslélektant nem lehet „megúszni".
Ez a tankönyv arra vállalkozott, hogy az életkori periódusokban jelentkező életkori sajátosságokat írja le, de természetesen nem lehet megkerülni az elméleti problémákat sem. A könyv részben tükrözi azt a szemléletváltást, ami a fejlődéspszichológiában a legutóbbi évtizedekben végbement, és keresztmetszetet próbál adni a legújabb és legkorszerűbbnek számító tudományos eredményekről.
A könyv elsősorban a leendő óvodapedagógusoknak és szociálpedagógusoknak kíván segítséget nyújtani a fejlődéspszichológia tanulmányozásához. Általában életkori szakaszonként mutatja be a gyermek pszichés jellemzőit, sajátosságait, de néhányszor előfordul, hogy az egyes fejezetekben az adott pszichikus funkciót keresztmetszetben is tárgyalja, pl. az érzelem, vagy a gondolkodás esetében. Mivel a fejlődéspszichológiai kutatómunka fókuszában jelenleg az élet korai szakasza, a korai személyiségfejlődés áll, ezért ezen kutatások eredményeibe is betekinthet az olvasó.
A könyv szintézisét szeretné adni a különböző pszichológiai irányzatok fejlődéspszichológiai nézeteinek, de ez gyakran szinte lehetetlen feladat. Néhány klasszikusnak mondható elmélet tisztán is belekerült a tankönyvbe, pl. Mahler vagy Erikson teóriái. Ezek esetében úgy éreztem, mondandómat összefoglalják, és továbbgondolásra késztetik az olvasót, magasabb elméleti, absztrakciós szintre jutnak el, mintha csak az én értelmezéseimmel szembesülnének. Vissza

Tartalom

Bevezető 5
I. fejezet
A fejlődés fogalma, legfontosabb hajtóerői 7
II. fejezet
Az ember fejlődése a méhen belül és az első évben 11
1. A prenatális fejlődés 11
2. Az újszülöttkor 14
3. Az imprinting és a korai anya-gyermek kapcsolat jelentősége 19
4. A csecsemőkor (2-12 hónap) 23
Az érzékszervi-mozgásos fejlődés 24
Mozgásfejlődés 27
A manipuláció fejlődése 29
5. Margaret Mahler korai személyiségfejlődési elmélete: „Az embergyerek pszichológiai születése. Mikor jelenik meg a pszichológiai én?" 31
III. fejezet
A kisgyermekkor (1-3 év) 37
1. A mozgásos és perceptuális fejlődés, a test-séma alakulása 37
2. Az én-tudat kialakulása 39
3. A beszédfejlődés 41
Nyelvelsajátítási elméletek 42
A beszédfejlődés szakaszai 46
A verbális intelligencia fejlődése 48
IV. fejezet
Az óvodáskor (3-6 év) 51
1. Bevezetés 51
2. Megismerő tevékenységek fejlődése (érzékelés, észlelés, emlékezet, képzelet) 53
Az érzékelés, észlelés fejlődése 53
Az emlékezet fejlődése 56
A képzelet alakulása és a mese 57
3. Az óvodáskorú gyermek gondolkodása 62
A művelet előtti szakasz sajátosságai 62
A fogalmi fejlődés és kategorizáció 68
V. fejezet
Az érzelmek fejlődése 72
1. Az érzelmi fejlődés általános törvényei 72
2. Néhány fontos alapérzelem fejlődése óvodáskorig 76
Félelem 76
A halálfélelem alakulása 77
Harag, düh 79
Öröm, szeretet 81
VI. fejezet
A gyermek ábrázoló tevékenységei 86
1. A gyermeki rajz fejlődésének szakaszai 86
2. A plasztikai ábrázolás fejlődése 88
3. Az ideovizuális ábrázolás jellegzetességei 91
4. A gyermekrajzok esztétikuma 93
VII. fejezet
A kisiskoláskor (6-10 év) 96
1. Az óvoda-iskola átmenet problémái és az iskolaérettség 96
2. A kisiskoláskor pszichológiai sajátosságai 103
Az észlelés és a képzelet változásai 103
Az emlékezet változásai kisiskoláskorban 104
A gondolkodás fejlődése 105
VIII. fejezet
A belső szabályozórendszer, az önkontroll funkciók alakulása 109
IX. fejezet
A prepubertás-kor (kb. 10-12,13 évig) 114
X. fejezet
A pszichoszexuális fejlődés 121
XI. fejezet
A serdülőkor 127
XII. fejezet
A fejlődés mint egész életen át tartó folyamat: Erik Erikson elmélete 135

Jávorszky Edit

Jávorszky Edit műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Jávorszky Edit könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem