Előszó
A jegyzet célja, hogy segítséget nyújtson a fejlődéslélektani ismeretek elsajátításában és gyakorlati alkalmazásában. Ezt egyrészt megfigyelések, kísérletek, vizsgálatok gyűjteményének közlésével,...
Tovább
Előszó
A jegyzet célja, hogy segítséget nyújtson a fejlődéslélektani ismeretek elsajátításában és gyakorlati alkalmazásában. Ezt egyrészt megfigyelések, kísérletek, vizsgálatok gyűjteményének közlésével, másrészt az elméleti anyaghoz kapcsolódó illusztrációk közreadásával szeretnénk elérni.
A jegyzet anyaga két kötetre tagolódik. Az I. rész azoknak a feladatoknak a leirását tartalmazza, amelyeket a hallgatók a fejlődéslélektani gyakorlat keretében önállóan végezhetnek el. Minden eljárás egy-egy funkció fejlődésének vizsgálatára szolgál. A témák csoportosítása a lelki jelenségek szerint történt.
Röviden ismertetjük, hogyan lehet felhasználni a feladatleírásokat a vizsgálatok lefolytatásában.
A megjelölt életkor azt a két szélső határt jelenti, amelyen belül a vizsgálat elvégezhető. Egyetlen munka azonban nem terjedhet ki a megjelölt korcsoport egészére. Ezért a fejlődési tendencia kimutatása érdekében legalább két korcsoport kiemelését javasoljuk. Ez elsősorban a több szakaszos vizsgálatra vonatkozik.
A feladatok között található: megfigyelés, kísérlet, exploráció és vizsgálat néven összefoglalt különböző eljárás (kérdőív, rajzos feladat stb.). A kísérletek felépítése a témától függően különböző:
a) A szakaszos kísérletben a szakaszok tartalmilag összefüggnek és 1 egymásraépülnek. A ksz. -ek minden szakaszban azonosak. Az eredmények értékeléséhez valamennyi szakasz lefolytatása szükséges.
b) Homogén csoportokban folyó kísérlet esetében a kísérleti feltételek egyike csoportonként megváltozik. A kísérlet több csoportban való elvégzése nélkülözhetetlen az eredmények összehasonlító elemzéséhez.
c) A részkisérletekből álló eljárásnál az egyes kísérletek különböző módon közelitik meg a problémát. A ksz. -ek lehetnek azonosak. Az egyes részkisérletek önállóan is elvégezhetőek.
Vissza