Előszó a magyar kiadáshoz | 11 |
Előszó | 13 |
A fejlődéslélektan alapjai | 15 |
A fejlődés fogalma | 15 |
Személyiség-lélektan és fejlődéslélektan | 16 |
Fejlődéselméletek | 18 |
Biológiai orientációjú elméletek | 20 |
Milieu-elméletek | 21 |
Pszichodinamikus elméletek | 22 |
Szellemtudományi elméletek | 25 |
Interakció-elmélet | 26 |
Fejlődéselmélet és nevelés: fejlődési feladatok | 29 |
Fejlődéslélektan és az emancipáció fogalma | 31 |
A fejlődéslélektan módszerei | 35 |
Általános kutatási módszerek | 35 |
Speciális módszerek | 39 |
A multitrait-multimethod paradigma (több vonás-több módszer) | 43 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 45 |
A prenatális szakasz és az első életév | 47 |
Az embrió és a magzat fejlődése | 47 |
Pre- és perinatális hatások a posztnatális magatartásra | 49 |
Genetikai rendellenességek | 50 |
Születés előtti fejlődési rendellenességek | 51 |
Emocionális stressz | 52 |
Az anya beállítódása | 52 |
Prenatális kutatás | 53 |
Elméletek a születésről | 55 |
Az első életév | 57 |
Szociális és személyiségfejlődés | 58 |
Testi és pszichomotoros fejlődés az első életévben | 71 |
A veszélyeztetett gyerekek korai felismerése | 78 |
Szülés utáni depresszió | 79 |
Anya és gyerek: szükséges előfeltételek az egészséges fejlődéshez? | 80 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 82 |
Az első és negyedik életév közötti időszak | 83 |
Fejlődés az első életév után | 83 |
Nagyság- és formakonstancia; tárgyállandóság | 85 |
Testi és pszichomotoros fejlődés | 87 |
Szociális és személyiségfejlődés | 89 |
Kötődési viselkedés az első életév után | 89 |
A differenciálási elmélet | 89 |
A párhuzamosság elmélete | 90 |
Egocentrizmus | 92 |
Szerepátvételi viselkedés | 96 |
Modelltanulás | 100 |
Dackorszak | 102 |
Játék és játéktevékenység | 105 |
Gyerekrajzok | 113 |
Beszédfejlődés | 117 |
Történeti megjegyzések | 117 |
Az 1965 körüli helyzet | 118 |
A nativista álláspont | 120 |
Empirikus és tanuláselméleti magyarázatok | 122 |
A beszéd előfutára: gőgicsélés | 123 |
Egy szóból és két szóból álló mondatok | 125 |
Három szóból álló mondatok és a további beszédfejlődés | 126 |
A beszédkészség vizsgálata | 128 |
Szemantikai fejlődés | 130 |
Karl Bühlertől máig | 132 |
A gyerek és a család | 132 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 135 |
A gyerek az óvodás- és iskoláskorban | 137 |
Testi és pszichomotoros fejlődés | 137 |
Az iskolaérettségtől a beiskolázási diagnosztikáig | 138 |
Szociális és személyiségfejlődés | 142 |
Kortárs- és baráti kapcsolatok | 142 |
A teljesítménymotiváció fejlődése | 145 |
A nemi identitás, a nemhez kötött viselkedés fejlődése | 148 |
Az erkölcsi fejlődés | 150 |
Kognitív fejlődés | 156 |
Piaget fejlődéselméletének központi fogalmai | 157 |
A világ reprezentációja és a kognitív fejlődés különböző szakaszai | 161 |
A fejlődés mozgatórugói | 170 |
Kritikai megjegyzések Piaget elméletéhez | 172 |
Intelligencia és iskolai siker | 174 |
A fejlődésbeli lemaradás kompenzálásának problematikája | 177 |
Tehetség | 182 |
Definíció | 182 |
Hipotézisek a kiemelkedő tehetségről | 183 |
A kiemelkedő tehetség multifaktorális modellje: interakcionalista magyarázómodell | 184 |
Tehetségkutatás | 186 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 190 |
Serdülőkor - testi és pszichoszociális fejlődés | 191 |
Serdülőkor és pályakezdés | 191 |
Az ifjúság szakaszai: pubertás és ifjúkor | 194 |
A serdülő testi és szexuális fejlődése | 195 |
A növekedés felgyorsulása (szekuláris akceleráció) és annak pszichoszociális implikációi | 196 |
A szexualitás fejlődése | 198 |
A serdülő szociális fejlődése | 206 |
Önállóságra törekvés és az eredetiség válsága | 207 |
A fiatalok csoportkonformitása | 211 |
Serdülők és szabadidő | 212 |
Fiatalok az iskolában és a tankötelezettség vége | 214 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 216 |
A fiatal felnőttkor határán | 217 |
Felnőttség, nagykorúság és emancipáció | 217 |
Fiatalok a munkahelyen és az iskolában | 219 |
Foglalkozás, hivatás, pályaválasztás | 224 |
A fiatalok helye a társadalomban | 228 |
A moralitás fejlődése | 232 |
Világnézeti állásfoglalás | 237 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 240 |
A felnőtt és az időkorú ember | 241 |
Az öregedés pszichológiája | 241 |
A felnőttkor fejlődési fázisai | 242 |
Az életpálya strukturáltsága | 242 |
Két fáziselmélet | 243 |
Az öregedés mint egyéni probléma | 247 |
Elméletek és tipológiák | 247 |
Az idősebb embert érő különböző hatások | 249 |
Az öregedéssel összefüggő pszichológiai problémák | 253 |
Intelligencia és bölcsesség | 253 |
Szexualitás, intimitás és partnerkapcsolat | 258 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 266 |
Fejlődési zavarok és deviáns viselkedés | 267 |
Bevezetés | 267 |
Tanulási problémák | 268 |
Olvasási problémák | 269 |
Számolási problémák | 274 |
Viselkedési problémák | 277 |
Az autizmus | 283 |
Ellenőrző kérdések és feladatok | 288 |
Irodalom | 289 |