1.062.063

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejlődési diszfázia

Tanulmányok a gyermekkori nyelvi zavarok köréből

Szerző
Budapest
Kiadó: Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 177 oldal
Sorozatcím: Tanulási Klinika
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Tankönyvi száma: J 12-1085. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nyelv az emberi képességek egyik legfontosabb építőköve. Része az emberi kommunikációnak, a tanulás, az ismeretszerzés folyamatának, a gondolatok kifejezésének.
A nyelv elsajátítása tanulási... Tovább

Előszó

A nyelv az emberi képességek egyik legfontosabb építőköve. Része az emberi kommunikációnak, a tanulás, az ismeretszerzés folyamatának, a gondolatok kifejezésének.
A nyelv elsajátítása tanulási folyamat eredménye, amely már a méhen belüli életben a magzatnyelv kialakulásával megkezdődik, s tizennégy éves korra - magában hordva a folyamatos, dinamikus változás további lehetőségét - nagyjából eléri a felnőttre jellemző nyelvi teljesítmény színvonalát.
Szakemberek és szülők körében jól ismert azoknak a gyermekeknek, fiataloknak a problémája, akik a nyelv elsajátítás szempontjából kedvező környezeti feltételek mellett sem tanulnak meg beszélni, megérteni és önmagukat kifejezni, illetve kevésbé képesek erre, mint hasonló korú társaik.
A szakirodalomban nyomon követhető az a hatalmas ismeretanyag, amely a beszédfejlődés zavaraival, ezen belül is annak egy csoportjával, a diszfázia problémájával foglalkozik. A hazai szakirodalmi kínálat szűkösnek mondható, kevés írásos anyag áll e témában rendelkezésre, az idegennyelvű közlemények nehezen hozzáférhetők. A hatvanas évek kezdetétől, a tanulási zavarok feltárására, terápiájára vonatkozó kutatásokkal egyidőben, a kérdéskörnek egy altémájaként, különböző megközelítések alapján nagy intenzitással kezdtek foglalkozni a nyelvi zavarok e speciális kérdéseivel. A diszfázia jelensége a neuropszichológiai megközelítés alapján a részképességzavarok egyik megjelenési formája, az ún. neurogén tanulási zavarok egyik alcsoportja. Vissza

Tartalom

Bevezetés........................5
Szempontok a nyelvi fejlődés zavarának értelmezéséhez
Gerebenné Várbíró Katalin........................7
Bevezetés........................7
A fogalmi körülhatárolás problémái........................7
A megkésett beszédfejlődés szűkebb és tágabb értelmezése Magyarországon.............10
A nyelvi folyamat szerveződése........................11
A nyelvi fejlődés zavara, megkésett beszédfejlődés és fejlődéses diszfázia..............13
Az egyéni klinikai kép értékelése.............13
A beszédfejlődési zavar a fejlődésben mutatkozó hiány vagy másság?.............14
A beszédfejlődési zavar alapkategóriái.............14
A megkésett beszédfejlődés és fejlődési diszfázia.............15
A fejlődés diszfázia.............16
Fejlődési diszfázia-gyermekkori afázia-a beszédfejlődési zavar dinamikája
Esetismertetés.............18
Robi esete.............18
Irodalom.............27
A fejlődési diszfázia fogalma
Zangwill, O. L.............28
A fejlődési diszfázia szindrómája.............28
Mi is tulajdonképpen a fejlődési diszfázia?.............28
Három esetleírás.............30
A diszfázia és a hallászavar kapcsolata.............34
A beszéd szekvenciális rendje.............35
A cerebrális dominancia a diszfáziában.............36
Jegyzetek.............38
Irodalom.............41
Fejlődési diszfáziás gyermekek nyelvi problémái
Menyuk, Paula.............42
Spontán nyelvi teljesítmények elemzésének tapasztalatai.............44
Kísérleti helyzeteken alapuló tapasztalatok.............52
Magyarázatok a nyelvi viselkedésre.............61
Jegyzetek.............65
Irodalom.............68
Diszfáziás gyermekek auditív észlelésének zavarai
Tollal, Paula és Piercy, Malcolm.............70
Bevezetés.............70
Észlelési zavarok.............71
Az időbeli egymásutániság érzékelésére irányuló kísérleti vizsgáltok ép beszédű,
diszfáziás és agysérült gyermekeknél.............73
Az auditív ingerek feldolgozása és beszédészlelés.............79
A beszédészlelés és a beszédprodukció kapcsolata.............82
Memóriasorozatokkal végzett kísérletek.............83
Az auditív észlelés zavara és a nyelvi zavar közötti kapcsolat.............86
Jegyzetek.............90
Irodalom.............91
A gyermekkori diszfáziáról nyelvi megközelítésben
Cromer, Richard, F. .............93
Bevezetés.............93
A gyermekkori diszfázia néhány elmélete.............95
Néhány "nyelvrendszer"-típusú kísérlet diszfáziás gyermekekkel............119
Diszfáziás és hallássérült gyermekek írásbeli munkáinak vizsgálata.............126
Összefoglalás.............139
Jegyzetek.............141
Irodalom.............144
Diszfáziás gyermekek kognitív képességei
Benton, Arthur.............150
Az intelligenciaszint.............150
A fejlődési diszfázia és az értelmi elmaradás összefüggése.............152
A nyelvi zavar és a hiány-tényező.............153
Specifikus kognitív zavarok és fejlődési diszfázia.............155
Zavarok a szekvenciális észlelésben.............155
Egyéb kognitív zavarok.............159
Következtetések.............151
Jegyzetek.............165
Irodalom.............167
Terápia és prognózis (részletek)
Cooper, M. Jean és Griffith, Pauline.............170
Korai fejlesztés.............170
Néhány általános szempont.............175
Eredmény és prognózis.............176
Témaajánló bibliográfia a diszfázia tanulmányozásához.............178
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem