1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejezetek Magyarország technikatörténetéből

Szent István korától a XX. századig

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 367 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-6813-3
Megjegyzés: Első kiadás. Fekete-fehér fotókkal illusztrált. Tankönyvi száma: 42486.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv - amelyet a Tisztelt Olvasó a kezében tart - Magyarország 1000 esztendejének általános technikai kultúráját foglalja össze. Olyan kultúrtörténet, amely szűkebb értelemben általános és komplex technikatörténetnek tekinthető. Nem a technika valamely részterületének teljes feldolgozású krónikája, hanem inkább az összetettségre és a kapcsolódásokra törekvés olvasható ki belőle.
Nem építészettörténet, de fő vonalakban összefoglalja építészeti kultúránkat is. Nem közlekedéstörténet, de nem hiányzik belőle a közlekedés alapvető fejlődése, tekintettel az autókra, hajókra, vasutakra, repülésre. Nem bányászattörténet, de tartalmazza a bányászati technikák kialakulását is. Nem géptörténet, de megtalálhatók benne az erőgépek is, a régi vízimalmok vízkerekeitől a személygépkocsik motorjáig. A szerző az összefüggésekre tekintettel igyekezett figyelemebe venni a technikai fejlődés valamennyi ágának legfontosabb jelenségit, folyamatait, eseményeit. A technika oktatásának történetétől a... Tovább

Fülszöveg

A könyv - amelyet a Tisztelt Olvasó a kezében tart - Magyarország 1000 esztendejének általános technikai kultúráját foglalja össze. Olyan kultúrtörténet, amely szűkebb értelemben általános és komplex technikatörténetnek tekinthető. Nem a technika valamely részterületének teljes feldolgozású krónikája, hanem inkább az összetettségre és a kapcsolódásokra törekvés olvasható ki belőle.
Nem építészettörténet, de fő vonalakban összefoglalja építészeti kultúránkat is. Nem közlekedéstörténet, de nem hiányzik belőle a közlekedés alapvető fejlődése, tekintettel az autókra, hajókra, vasutakra, repülésre. Nem bányászattörténet, de tartalmazza a bányászati technikák kialakulását is. Nem géptörténet, de megtalálhatók benne az erőgépek is, a régi vízimalmok vízkerekeitől a személygépkocsik motorjáig. A szerző az összefüggésekre tekintettel igyekezett figyelemebe venni a technikai fejlődés valamennyi ágának legfontosabb jelenségit, folyamatait, eseményeit. A technika oktatásának történetétől a hazai vízügyek történetéig igen széles a skála.
A fentiekből következik, hogy a könyv sokféle olvasóközönség számára készült. Egyes részleteiben betölti a szakkönyv funkcióját, de tartalmaz tudományos kutatási eredményeket, levéltári eredeti forrásokat is, elsősorban az igényesebb olvasóközönségre számítva. Egyes részleteiben azonban az általánosan művelt és nem technikai szakműveltségű emberekhez is szól a szerző, a könnyebben érthető fejezetekkel, fejezetrészekkel. Mindezek mellett a mű jelentős rész tankönyvként is használható, főként egyetemi és főiskolai hallgatók számára.
Az általában technikai tartalmú vagy az adott helyen más okból időszerű versek és szépirodalmi idézetek a humán kultúra és a technikai kultúra közeledésének igényét sugalmazzák.
A szerző örömére szolgálna, ha a könyv iránt pedagógusok is érdeklődnének, és így a technika kultúrtörténete beépülhetne tanítványaik általános műveltségébe. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Az Árpád-kor technikai kultúrája9
A magyarországi technikai kultúra az államalapítás évszázadaiban11
Építkezés, bányászat és fémmegmunkálás az Árpád-kor későbbi szakaszaiban21
Útépítés, földmérés, kísérlet folyószabályozása és malmok létesítésére a XIII. század végéig35
A műveltségszerzés intézményei. A technika tanításának csírái40
Technikai kultúra hazánkban az Anjou-kortól Mohácsig43
Károly Róbert és Nagy Lajos Kora. Építkezések, hadviselés és bányászat. Terepen végzett mérnöki munkák. Nagy Lajos pécsi egyeteme45
Építészeti és vízépítői munkák Zsigmond király idejében (1387-1437). A XV. századi ("reneszánsz") mérnök "anyagi megbecsülése". A vegyészeti ismeretek néhány alkalmazása54
A reneszánsz mérnök a Hunyadiak korában (1446-1490). A Mátyás korabeli közlekedés, "könyvtechnika" és csillagászat59
A magyarországi technikai haladás helyzete Mátyás király halála után72
Technikai kultúra Magyarországon a Mohács utáni két évszázadban77
Térképezés, földmérés, korai folyószabályozási terv és vízépítészet. A magyar műszaki szakírók előfutára: Verantius Faustus79
Hadi és polgári építkezések a királyi Magyarországon és Erdélyben. Bethlen Miklós műszaki alkotásai85
Nyomdák és iskolák - részben a technikai haladás szolgálatában90
A bányabeli robbantások. A finommechanikai ipar csírái. Erőgépi technika a malmokban94
A török hódítók technikai létesítményei. Technikai alkotások, mérnöki munkák Buda visszafoglalásának korából102
Műszaki fejlődés a XVIII. századi Magyarországon113
A pietizmus és a hallei tudományos központ hatása hazánkban. A Rákóczi-kor franciaországi technikai kapcsolatai115
A XVIII. század műszaki kultúrája. Bányászati gépi technika, építkezések, vízrajzi térképezés. Az első "akadémiai törekvések"125
Az intenzívebb és rendszeresebb vízépítészeti munkák kezdete138
Egy tehetséges mérnök igényes, színvonalas terve, amely eredeti formájában szerencsére nem valósult meg143
Műszaki és mezőgazdasági közép- és felsőoktatás a XVIII. századi Magyarországon146
Műszaki ismeretek oktatása Slmecbányán. Mikoviny Sámuel (1700-1750) és Born Ignác (1742-1791) tanári és tudósi munkássága146
"Fiaink jók lesznek Szencen és Cseklészen"153
Mérnökképzés a magyar tudományegyetemen157
A mezőgazdasági szakoktatás és a keszthelyi Georgikon163
A műszaki ismeretek tanításának egyéb intézményei166
Mária Terézia tanügyi rendeletének és a technika tanításának néhány összefüggése169
XVIII: századi elismerésének kiemekedő színvonalú technikai alkotásokért172
Építkezések és útépítések174
Gépi technika és kémia a textilipr szolgálatában180
Az erdélyi műszaki értelmiség a XVIII. század második felében182
Technikai fejlődés Magyarországon a XIX. század kiegyezés előtti éveiben185
A tudományos élet és oktatás szervezett keretei a század első felében187
A magyarországi közlekedési technika Széchenyi korában. Gróf Széchenyi István alakja a magyarországi tudomány és technika történetében202
Hadmérnökök 1848-49-ben214
A gőzgéptechnika terjedése Magyarországon221
A korszak néhány sajátos technikai újdonsága228
Az "épített környezet"-ben bekövetkezett változások232
Tudományos technika Magyarországon a dualizmus korától235
A technikai felsőoktatásban bekövetkezett változások. A műegyetem egyetemi rangra emelése. A technikai kultúra Eötvös József báró gondolatvilágában. A műszaki tudományok oktatása Erdélyben237
A Magyar Mérnök Egylet megalakulása, működése és más mérnökszervezetek. Az első magyarországi technikuskongresszus261
Vízügyek és vízhasznosítás268
Építkezések és az urbanizációval összefüggő egyéb technikai változások273
A közlekedés és az elektrotechnika néhány kiemelkedő eredménye. A Ganz-gyár mérnökeinek munkássága. A gépipar fejlődése284
Gépi technika a mezőgazdaságban302
Repülőgépek és új fegyverek az I. világháború időszakában és azt követően. A II. világháborús haditechnika néhány részlete304
Műszeres, számítógépes eljárások a tudományos-technikai kutatás szolgálatában. A diagnosztikai és gyógyászati tudományos technika néhány területe. Űrtechnikai kísérletek310
Bibliográfia317

Dr. Rosta István

Dr. Rosta István műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Rosta István könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem