Előszó
A magyar vasutak udvari kocsijai, a kocsik megépítésének körülményei, a királyi utazások hétköznapi pillanatai és aktuális politikai háttere iránt az 1990-es évek elején kezdtem el érdeklődni. Akkori munkahelyem, a Közlekedési Múzeum lehetőséget biztosított arra, hogy az összegyűlt történeti anyagból kiállítást rendezzek. A „Királyi utazások" című kiállítás 1994-ben nyílt meg. A bemutatott múlt századi ábrázolások, festmények, fényképek, tárgyi emlékek gazdagsága feltűnt Mezei Istvánnak a Vasúthistória Könyvek sorozatszerkesztőjének, aki a sikeres kiállítást követően felkért, írjam meg a magyar udvari vonatok történetét.
Ennek a megtisztelő felkérésnek a teljesítésére kerül most sor. A feladat közel sem bizonyult olyan egyszerűnek, mint amilyennek a kiállítás megrendezése után látszott. A legtöbb gondot a hiteles történeti források összegyűjtése jelentette. Az a furcsa helyzet állt elő, minél távolabb kerültem a mai kortól, annál megbízhatóbbak voltak a források, azaz sokkal többet tudunk Ferenc József és Erzsébet, mint Horthy Miklós vagy Rákosi Mátyás vasúti utazásairól.
A levéltári források hihetetlen hiányossága különösen 1945 után szembetűnő. A párt és állami vezetők utaztatásával, az utazás megszervezésével, a biztonsággal, a protokollal ettől kezdve nem egyetlen államigazgatási szerv foglalkozott, hanem tucatnyi. Az ellenségkereső, hiszterizált 1950-es években az ország vezetőinek utazásai szigorú államtitkot jelentettek. írásos beszámolók, akták, jelentések alig-alig készültek erről. Az elmondottak miatt ez a könyv nem törekszik a teljességre, nem az volt a célom, hogy „mindent" elmeséljek, hanem az, hogy érzékeltessem az adott korok udvari, kormányzati vasúti utazásainak körülményeit.
Uralkodók vasúti járművei iránt az elmúlt évtizedben világszerte megerősödött az érdeklődés. A vasúti múzeumok legféltettebb kincsei között találjuk az udvari kocsikat és vonatokat. Európa legnagyobb vasúti múzeumában, a yorki National Railway Museumban megtekinthető nemcsak a világ első udvari kocsija, hanem Viktória királynő igen szép, harmonikus kivitelezésű vonata is. Prágában a Technicki Muzeum őrzi az osztrák udvari vonat étkezőkocsiját, a bécsi Technisches Museumban Erzsébet császárné udvari kocsiját állították ki. A 20. század eseményei nem kímélték meg a magyar udvari kocsikat. A reprezentatív járművek pusztulása, eltűnése ellenére a Közlekedési Múzeumban a Ringhoffer-féle udvari vonat kíséreti termeskocsiját csodálhatják meg a látogatók. A kötetben szereplő fényképek a Magyar Nemzeti Múzeum, a Budapesti Történeti Múzeum, a Közlekedési Múzeum, az Országos Széchenyi Könyvtár és Villányi György gyűjteményéből származnak.
Budapest, 1999. szeptember
a szerző
Vissza