1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejezetek az építőipari szaktantárgyak módszertanából

Kézirat

Szerző
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 205 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Kézirat. Fekete-fehér ábrákkal. Készült 123 példányban. Tankönyvi szám: J 4-1013.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az Általános képzés és a szakképzés évszázados ellentéte tükröződik abban a tényben, hogy a neveléstudomány érdeklődése úgyszólván a legutóbbi Időkig az általánosan képző iskolában folyó... Tovább

Előszó

Az Általános képzés és a szakképzés évszázados ellentéte tükröződik abban a tényben, hogy a neveléstudomány érdeklődése úgyszólván a legutóbbi Időkig az általánosan képző iskolában folyó oktató-nevelő munkára korlátozódott. A retrográd polgári pedagógia képviselői még századunk első felében is kirekesztették a szakképzést a nevelés köréből, s egyúttal a neveléstudomány területéről is. Szocialista pedagógiánk viszont viszonylag későn fogott hozzá ahhoz, hogy a szakképzés problémáit bevonja a neveléstudományt kutatások körébe.1* Az az álláspont azonban ma már egyértelműen elfogadott alapelvnek tekinthető, hogy a nevelést a tanulók szakképzésén keresztül (elméleti és gyakorlati szakmai tevékenységükön keresztül) akarjuk megvalósítani. Hogy ezt hogyan vihetjük végbe, ennek megtalálásában kell a gyakorló műszaki pedagógusokat segíteni. Az építőipari szakmai oktató-nevelő munkának spontán praxisa létezik. Azonban nincsen kidolgozott önálló szakmódszertani elmélete. Teljesen hiányzik a specifikus szakirodalma is. Ennek a helyzetnek, amelyet Itt konstatálunk, megvannak a sajátos okai. A legfőbb oka nyilvánvalóan az, hogy alig-alig működnek olyan szakemberek, akik egyaránt autentikusak és járatosak mindkét kapcsolódó szakterületen (az építőipari szaktudományokban és a pedagógiai tudományokban egyidejűleg kompetenciával rendelkeznek). Egy másik ok, nagy a pedagógus munkakörben fungáló építőipari műszaki szakemberek Igen ritkán összegzik általánosítható tapasztalatalkat, nem írják le kísérletezéseiket, nem teszik közzé eredményeikről vagy kudarcaikról készített elemzéseiket, azaz nem publikálnak a szakmódszertani informálódás gazdagítására, a véleménycsere ösztönzésére. A fentiekkel összefüggésben megemlíthetünk még két további valószínű okot. Vannak tantestületek, ahol a műszaki végzettségű tanárral - burkoltan vagy nyersen - érzékeltetik, hogy pedagógiai képesítés híjával (noha pótdíjat is kap!) eleve csökkentértékű oktató-nevelő tevékenységet fejthet ki. Vissza

Tartalom

• . Előszóként: helyzetkép
2. Alapfogalmak .........................................
2.1 A módszer értelmezése ...........................
2.1.1 A módszerfogalom duális jellege ............
2.1.2 A módszer alkalmaz ás dialektikája ............
2.1.3 A módszeralkalmazás hatékonysága ..........
2.2 A szakmódszertan értelmezése
(didaktika és szakmódszertan dialektikája;
a szakmódszertan immanens dialektikája) ..........
3. Az építőipari középfokú szakképzés áttekintése ..........
3.1 Az építőipari szakközépiskola jellemzése ..........
3.1.1 Az építőipari szakközépiskola célja és feladatai
3.1.2 Az építőipari szakközépiskola tantárgyi rendszere
3.1.3 Kiemelt tantárgyak jellege és tartalma.......
3.2 A szakmunkásképző Iskola jellemzése .............
3.2.1 A szakmunkásképző Iskola célja és feladatai
3.2.2 A szakmunkásképző iskola tantárgyi rendszere
(építő alapszakma, kőműves szak) ...........
3.2.3 Kiemelt tantárgyak jellege és tartalma ......
4. Az építőipari műszaki- és mérnöktanárok alkalmassága,
tantárgypedagógiai kulturája ..........................
4.1 Az építőipari gyakorlat szerepe .................
4.2 A szaktanár tantárgypedagógiai kulturája .........
4.3 A "módszertan" tematikája az építőipari műszaki -
és mérnöktanár szakon ..........................
4.4 A módszereket meghatározó tényezők ............
4.4.1 Objektív és szubjektív tényezők ............
4.4.2 Didaktikai főfeladatok és módszerek általános
kapcsolata az építőipari szaktantárgyakban
4.5 A tanulók terhelésének optimalizálása.............
4.5.1 A tanulói terhelés szélsőségei .............
4.5.2 A túlterhelés jelensége ....................
4.5.3 A terhelés optimalizálásának nyomvonalai
az építőipari szaktantárgyakban ...................... 44
5. Építőipari szaktantárgyak tantárgypedagógiai sajátosságai ....... 47
5.1 Az építőipari szaktantárgyak tartalmának
forrásai, és rendszere ........................................................................47
5.1.1 Szakmai követeim érrendszer ..............................................47
5.1.2 Képzési követelményrendszer ................................................50
5.1.3 Tantárgyi rendszer....................................................................51
5.2 Az építőipari szaktantárgyak karakterisztikumai ........................51
5.2.1 Szaktantárgyi feladatok..............................................................51
5.2.2 Tartalmi sajátosságok ..............................................................55
5.2.3 Az építészetszemlélet kialakítása ........................................56
5.3 Az építőipari szaktantárgyak tanítási-tanulási
folyamatának sajátosságai .................................. 63
5.3.1 A tanítási-tanulási folyamat strukturáltsága .......... G4
5.3.2 A tanítási-tanulási folyamat módszertani munkamenetel ............................................ 65
5.3.3 A tanítási-tanulási folyamat mint feladatmegoldási
folyamat ........................................... 66
5.3.4 A tanítási-tanulási folyamat Irányítása ............... 69
5.4 Építőipari szaktantárgyak tanításának-tanulásának
módszertani elemzése
(az építőipari mechanika példáján) ......................... 71
5.4.1 A statikai számítások operatív technikájának
módszertani vonatkozásai ............................ 71
5.4.2 A statikai fogalmak és müveletek tanltásának-tanulásának módszertani problémái ................. 74
5.4.3 A tartók statikája tanításának-tanulásának
módszertani szempontjai ............................. 78
5.4.4 A belsőerők tanításának-tanulásának módszertani
vonatkozásai ........................................ 82
5.4.5 A szilárdságtani fogalmak tanitásának-tanulásának
néhány módszertani kérdése.......................... 84
5.4.6 A szilárdságtani szabványok tanítása-tanulás a ........ 87
5.4.7 A szilárdságtani feladatmegoldás módszertani
problémái .......................................... 88
5.4.8 A statikai érzék fejlesztésének lehetőségei ........... 91
5.4.9 A világnézeti nevelés megvalósításának lehetőségei
az építőipari mechanika tanitásában-tanulásában ...... 92
6. A szaktantárgyi tanítás-tanulás folyamatának megszervezése.
eloké3zttése1 értékelése .................................... 95
6.1 A szaktantárgyi tanítási -tanulási folyamat szervezeti
keretei és formái ....................................................95
0.2 A szaktantárgyi tanítás -tanulás folyamatának feltételei,
előkészítése, utólagos értékelése ....................97
6.2.1 Személyi és tárgyi feltételek .................97
6.2.2 A szaktanár pedagógiai tervező- és előkészítő
munkája ................................98
6.2.3 A tanítási óra elemzése .................100
6.3 A munkahely látogatások tervezése, előkészítése
A tanulók önálló szaktárgyi tanulási tevékenységének
módszertani elemzése...............................101
7.1 A tanulási folyamat Jellege és strukturája .......103
7.2 A tanuló tanulási képességének paraméterei .....104
7.3 A tanulás technikája ("ratlo dlscendi") ...........105
7.3.1 A célkitűzés jelentősége ..................106
7.3.2 A feladatmegoldás gyakorlásának jelentősége...107
7.3.3 A megértés Jelentősége ...................107
7.3.4 A problémamegoldás alapvető módszerei ..108
7.3.5 Az önálló feladatmegoldás technikája ......109
7.3.6 A tanulással eltöltött Idő hasznosítása ....109
7.3.7 A szabad idő közvetett hasznosítása .......112
7.3.8 A kifejezés készségének jelentősége ......113
7.3.9 A' tantárgyak szintézisének szükségessége...115
7.3.10 A folyamatos tanulás szükségessége .......115
7.3.11 A jegyzetelés módja ......................116
7.3.12 Az emlékezeti bevésés műhelytitkai .......117
7.3.13 A figyelemkoncentrálás képessége .........119
7.3.14 A tanulás ergonómiája ....... ............123
7.3.15 Viszonyulás a tanuláshoz .................124
7.3.16 A számadás fortélyai .....................127
7.4 A tanulási Intelligencia..........................131

Tóth Zoltán

Tóth Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Tóth Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem