Előszó
Évről évre emelkedik hazánkban a zene iránt érdeklődők száma, növekszik a zene népszerűsége. Ez az érdeklődés nemcsak a zenehallgatók egyre népesebb táborán, a zsúfolt hangversenytermek és a zenei...
Tovább
Előszó
Évről évre emelkedik hazánkban a zene iránt érdeklődők száma, növekszik a zene népszerűsége. Ez az érdeklődés nemcsak a zenehallgatók egyre népesebb táborán, a zsúfolt hangversenytermek és a zenei ismeretterjesztő előadások népszerűsége alapján mérhető le, hanem a zenélésben tevékenyen résztvevők számának, a zenei tömegmozgalom méreteinek növekedésén is.
A zene iránti érdeklődés fokozódása természetszerűen hozta magával a zenetörténet megismerésére irányuló igényt. Könyvünk célja kettős: egyrészt a legfontosabb zenetörténeti ismereteket kívánjuk nyújtani, másrészt a helyes zenetörténeti szemléletmód kialakítását elősegíteni.
E kettős feladat megoldását nehezíti az a körülmény, hogy a magyar zenetudomány a marxizmus alkalmazásának csak rövid idejére tekinthet vissza. Ez is inkább a kísérletek, a részleteredmények ideje volt, semmint a megoldásé.
Addig is azonban, amíg zenetudományunk az egyetlen tudományos módszer segítségével revízió alá veszi a zene történetének egészét, az élet követeli meg tőlünk, hogy legalább a legszükségesebb ismereteket tegyük hozzáférhetővé az érdeklődők számára.
Kötetünk írói fiatalok: a magyar zenetudomány új neveltjei. Szemléletmódjukban általában egységes alapon álló, de erősen különböző egyéniségű fiatalemberek, s ebből is adódik, hogy könyvünk egyes fejezetei nem illeszkedhettek össze forradás nélküli egésszé.
Reméljük azonban, hogy ez a könyv így is segíti az olvasó tájékozódását a valóság ábrázolásának abban a szép és gazdag világában, amit zenének nevezünk.
Vissza