kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Gondolat Kiadó |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Félvászon |
Oldalszám: | 282 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 21 cm x 15 cm |
ISBN: | |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. |
Előszó | 5 |
A számok és a számrendszerek | 7 |
A számolás módjai a legrégibb időkben, az írás feltalálása előtt; a korszakra vonatkozó ismereteink forrásai | |
A számok ábrázolása tárgyak csoportjának segítségével (Testrészek, csomók, kis botok) | |
A csoportonkénti számolás | |
A többszörös csoportosítás | |
A különböző népek számjelei | |
A betűrendszerek | |
A babilóniai számrendszer | |
A helyértéken alapuló számrendszerek keletkezése | |
A zárus szám története | |
A tízes számrendszer eredete | |
A tízes számrendszer előnyei | |
A számóriások felírása | |
A számolás a legrégibb lengyel matematikai kézikönyvekben | |
A kettős számrendszer és alkalmazása a korszerű elektronikus számítógépekben | |
A törtek | 27 |
Törtek az egyiptomiaknál, a babilóniaiknál és más ókori népeknél | |
A törtek fejlődésének alapja a mérés | |
Az első mértékegységek | |
A törtfogalom kialakulásának három lépése | |
A babilóniai hatvanados törtek | |
A szög fokmértéke | |
Hogyan keletkeztek a tizedes törtek? | |
Dzsemsid felfedezése | |
A szakaszos törtek | |
A természetes számok tulajdonságai | 42 |
Mit nyújt számunkra a természetes számok ismerete? | |
Visszaemlékezünk néhány általános iskolai alapfogalomra | |
Az egész számok oszthatósági jellemzőinek történetéből | |
A törzsszámok az általános iskolákban | |
A "számtéglák" | |
Euklidés bizonyítása | |
Az euklideszi számok táblázata | |
Eratoszthenész szitája | |
A törszszámok tábzálata | |
Elhelyezkedésük "szeszélyessége" | |
Euler tétele | |
A törzsszámok százalékos aránya | |
Az ikerszámok | |
A "legnagyobb" törzsszámok történetéből | |
Az elektronikus számítógépekkel elért eredmények | |
A törzsszámok képleteinek keresése | |
Fermat tévedése | |
Fermat számai | |
A törzsszámok elhelyezésének problémája | |
Csebisev eredményei | |
Bertrand posztulátuma | |
Dirichlet téele | |
Goldbach probklémája | |
A szovjet matematikusok hozzájárulása a probléma megoldásához | |
A tökéletes számok | |
Euklidész módszere a tökéletes számok meghatározására. A tökéletes számok története és a "legnagyobb" tökéletes szám | |
Mersenne számai | |
Warring tétele és annak Linnik-féle bizonyítása | |
Levél a frontról | |
A számelmélet szépsége és "titokzatossága" | |
Hogyan keletkezett az algebra? | 73 |
Betűértékek az általános iskolában | |
Mit értünk a klasszikus értelemben vett algebrán? | |
Az algebrai gondolkodás retorikus szakasza | |
Az egyiptomi "bau" | |
Az 37. számú feladat a Rhind-papiruszon | |
A babilóniak másodfokú és harmadfokú egyenleteket oldanak meg | |
Miért nem foglalkoztak a görögök az algebrával? | |
A "nagy kivétel": Diohantosz | |
A negatív számok kezdetei | |
A hinduk eredeményei | |
A negatív számok további fejlődése | |
Bihászkara feladata | |
Az arab időszak | |
Al Hvarazmi és az "algebra" szó eredete | |
A hinduk túl korán fedezik fel a negatív számokat | |
A társadalmi szükségletek és a matematikai fogalmak fejlődése | |
Az algebrai szimbolika fejlődése | |
A kereskedelmi gyakorlat maggyorsítja a negatív számok bevezetését | |
A termelőerők fejlődése a kapitalizmusban meggyorsítja a matematika fejlődését | |
A haladó és konzervatív irányzatok a negatív számok elfogadásában | |
Viéte szimbolikája | |
Descartes | |
A változók forradalmasítják a matematikát | |
Az egyenletek rövid története | |
Intrikák a harmadfokú egyenletek megoldásának szerzőségével kapcsolatban | |
Abel és eredményei a mgasabb fokú egyenletek megoldása területén | |
Galois, a zseniális matematikus és forradalmár | |
Az elemi geometria az alexandriai korszakig | 95 |
A geometriai gondolkodás kezdetei | |
Egyiptom, a mértan bölcsője | |
Ahmesz papírusza és a moszkvai papirusz | |
Az egyiptomi háromszög | |
A babilóniai mértan: eredményei, hiányosságai és jellemzői | |
A görögök munkásságának eredményeképpen a geometria is tudománnyá válik | |
Thalész megméri a piramisok magasságát és a hajók távolságát a tengeren | |
Előre megmondja i. e. 585-ben a napfogyatkozást | |
Mit tudunk Pithagorasz életéről? | |
Misztikája | |
Az ún. Pithagorasz-tétel és története | |
A pithagoraszi számok | |
Pithagorasz egyenletétől Fermat nagy tételéig | |
A szabályos sokszögek | |
Athén ragyogásának korszaka és az athéni iskola képviselői | |
Démokritosz, a haladó ideológia legnagyobb képviselője az ókori világban | |
Atomelmélet | |
Platón és idealista világnézetének hatása a matematika fejlődésére | |
Mit köszönhet a matematika Platónnak és iskolájának? | |
Arisztotelész megtiltja a számtan használatát a mértanban | |
Az elemi geometria az alexandriai korszaktól | 134 |
Alexandria, a kulturális élet központja | |
Mit tudunk Euklidész életéről? | |
Az Elemek, az emberi kultúra egyik legmonumentálisabb alkotása | |
Euklidész kerülte a gyakorlati alkalmazásokat | |
Mit köszönhetünk Euklidésznek? | |
A pun háborúk kora | |
Arkhimédész, az ókor leghíresebb matematikusa | |
Élete | |
Szürakusza védelme | |
"Adj nekem egy támpontot, és kimozdítom helyéről a földet" | |
Hadigépek a hadműveletekben | |
Marcellus nem bír a lángeszű mértantudóssal | |
"Ne zavard köreimet" | |
A technika feladatokat állít a matematika elé | |
A homokszemek száma a világmindenségben | |
A kör mérése | |
A hengerbe írt gömb Arkhimédesz síremlékén | |
A kimerítés módszere, vagy Arkhimédész "integrálszámítása" | |
Hogyan találták meg a XIX. században Arkhimédész ismeretlen művét? | |
A mechanikától a matemaikához, vagy hogyan értelmezte Arkhimédész az elmélet és a gyakorlat kapcsolatát | |
Az aranykorona, a "heuréka" és Arkhimédész törvénye | |
A sótartó és a "cipészkés" | |
Arkhimédész munkáinak korszakalkotó jelentősége | |
Cicero megtalálja Arkhimédész sírját | |
Apollóniosz és kúpmetszetei | |
Eratoszthenész először méri meg a föld délkörét | |
A geometria fénykorának alkonya | |
Akadályozó tényezők | |
Hérón munkái az ókori világ gyakorlati mértanának enciklopédiáját adják | |
Egy pillantás a geometria további fejlődésére | |
A kapitalizmus termelőerőinek fejlődése a matematikát is fejlődésnek indítja | |
Lobacsevszkij, a "mértan Kopernikusza" | |
Nézetei az elmélet és a gyakorlat kapcsolatáról a matematikában | |
Mértani szerkesztések | 174 |
Alapvető szerkesztések | |
A szerkesztések legrégebbi nyomai | |
Négy híres szerkesztési probléma | |
Néhány szó ezeknek a szerkesztéseknek történetéből | |
A Francia Akadémia rendelete | |
A XIX. század meghozza a megoldást | |
A déloszi probléma | |
A bűvös kocka | |
Pestisjárvány és az istenek teljesíthetetlen kívánságai | |
Visszaemlékezünk az aránypárok megoldásának módszereire | |
Hippokrátész a problémát két középarányos megtalálására vezeti vissza | |
Apollóniosz szerkesztése | |
Miért nem lehetett teljesíteni az istenek kívánságát? | |
A szög három egysenlő részre osztásának problémája | |
Hiábavaló próbálkozások | |
Nikodémész kagylógörbéje megoldja a problémát, de nem platóni értelemben | |
Arkhimédész szerkeszése | |
Sierpinski tétele | |
A probléma megoldása | |
A szabályos sokszögek szerkesztése | |
A szabályos sokszögek elemi szerkesztései | |
A csillagos ötszög | |
A szabályos hétszög közelítő szerkesztése és annak csodálatos pontossága | |
Gauss megadja a szabályos 17-szög szerkesztését | |
Gauss tétele véglegesen megoldja a problémát | |
A hétszög Gauss breunschweigi emlékművén | |
A szovjet matematika népszerűsíti a problémát | |
A kör négyszögesítése | 202 |
Ahmesz szabálya | |
Hogyan számítják ki a kör kerületét a Bibliában | |
A pi a különböző ókori népeknél | |
HIppokratész holdjainak négyszögesítése | |
A pangás korszaka | |
metius vagy Cu Csin-Csi? | |
A Ludolf-féle szám | |
A matematikai analízis és hatása a problémánkra | |
Rekordőrület és számjegyőrület | |
A négyszögesítők | |
Kochanski szerkesztése | |
A pi nem algebrai szám | |
A kör négyszögesítése problémájának megoldása 1882-ben | |
Kárbavesztek az erőfeszítések? | |
A lengyel matematika történetéből | 217 |
A mateamtikaoktatás kezdetei Lengyelországban | |
Witelo | |
A Jagello Egyetem első matematikai kéziratai | |
Kopernikiusz | |
Az első lengyel nyelvű matematikai tankönyvek és a lengyel matematikai terminológia kezdetei | |
Grzepski és Geometriája | |
Jan Brzek élete és munkássága | |
Kochanski és levélváltása Leibnizcel | |
Solski és Geometra Polski című könyve | |
A felvilágosodás kora | |
Jan Sniadecki | |
"A matematika szfinxe a XIX. században": Hoene-Wronski | |
A lengyel matematikai iskola a két világháború közötti korszakban | |
A matematika fejlődésének távlatai a Népi Legnyelországban | |
Befejezés | 236 |
A matematika fejlődésének fő tényezői | |
A matematika története a különböző civilizációk történetének tükre | |
Forradalmi változások | |
A nagy matematikusok szerepe | |
A tudomány közös kincstára | |
Az első fogalmak és tételek eredete | |
A matematika elvontságának helyes értelmezése | |
A matematikai alkotó munka és a társadalom gyakorlati szükségletei | |
A matematika és a többi természettudományok fejlődésének összefüggése | |
A matematika egyes ágainak szoros kapcsolata | |
A matematika egymásra épülő kérdések és problémák lánca | |
Idealista nézetek a matematikában | |
Formalizmus a matematikában | |
Kiegészítés | 248 |
A matematika Magyarországon való meghonosodásának és fejlődésének főbb irányai | |
Névmutató | 275 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.