1.062.184

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Fejezetek a géprajztanítás (szakrajztanítás) módszertanából

A Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kara részére/Kézirat

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 154 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 308 példányban jelent meg. 58 fekete-fehér ábrával illusztrált. Tankönyvi száma: J4-752. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bevezetés3
A tantárgy jelentősége, funkciói. Tantárgyak közötti kapcsolatok5
A rajz, rajzolás, szakrajz, műszaki rajz, géprajz értelmezése5
A tananyaggá szervezett tantárgy jelentősége, szerepe funkciója a szakembernevelésben6
Az általános iskolában szerzett rajzi és mértani ismeretek7
Tantárgyak közötti kapcsolatokról9
A szakrajz tantárgy, tanításának célja, feladatai, tartalma12
A tantárgyi (speciális) célok szakiskoláinkban12
A tantárgy feladatai13
A személyiségfejlesztés tartalmi és strukturális oldalával kapcsolatos feladatok14
A tanulók személyiségfejlődése dinamikájával és irányultságával kapcsolatos feladatok15
A tanulók szakrajzi képességeit fejlesztő feladatok16
Ábrázolástechnikai (kifejező-) képességek kialakításának feladatai17
Szakrajzi felfogóképesség kialakításának feladatai17
A formai megismerőképesség17
A rajzolvasási képesség18
A tervezési képesség kialakításának feladatai19
A tanulók általános műszaki tudását és képességeit fejlesztő feladatok19
A tanulók általános emberi és szakembert jellemző tulajdonságait fejlesztő feladatokról20
A tárgyi feltételek23
A személyi feltételek, a tanár személyisége23
A szakrajztanítás tartalma24
Szakmunkásképző intézetek (szakközépiskola)24
A szakközépiskola (középfokú technikum) szakrajztanításának tartalma25
A szakrajztanítás -tanulás folyamatának sajátosságairól27
A szakrajztanítás -tanulás folyamatában mutatkozó hibák27
Didaktikai feladataink főbb sajátosságai28
Az aktív tanulás pszichológiai feltételeinek megteremtése a szakrajzórán29
A tanulók szakrajzi ismeretszerző tevékenységével kapcsolatos didaktikai feladatok29
A tanulók szakrajzi ismereteinek megszilárdítása31
A szakrajzi ismeretek alkalmazása31
A szakrajztanulás folyamatáról32
A tanulók szakrajzi tudásának ellenőrzése és értékelése33
A szakrajztanítás, -tanulás módszerei34
A tantárgy módszereit meghatározó tényezők35
A szakrajzi felfogóképesség kialakításának alapjai és fejlesztése38
A kép keletkezésének tanítása39
A műszaki távlatos kép keletkezésének tanítása40
Az axonometrikus kép keletkezésének tanítása43
A "vetületi ábrázolás" témájának tanítása44
A szakrajzi megismerőképesség fejlesztése46
A forma észlelésének fejlesztéséről47
A tárgy résztulajdonságainak vizsgálata47
Nézeti képek csúcsainak, éleinek, lapjainak jelölése48
A tárgy összefüggéseinek vizsgálata50
Nézetek egyeztetése axonometrikus képével50
Térláttató, vagy térhatású rajzok tanulmányozása50
A megismerőképesség és szemléltetés53
A forma, a tárgy, a szerkezet megfigyelésének fejlesztéséről54
Modellválogatás54
Modellkészítés56
Papírmodell készíttetése56
Anyagalakító munka59
Huzalhajtogatás60
Idomokból való összerakás62
A szakrajzi alkotójellegű megismerőképesség fejlesztéséről62
Formaemlékezet fejlesztése62
Axonometrikus képről nézeti képek rajzolása63
A formaképzelet fejlesztése64
Nézetek válogatása64
További nézetek szerkesztése66
Alkatrészrajzok alapján összeállítás adatainak meghatározása68
A szakrajzi gondolkodásról69
Szóbeli leírás69
Új képies kép szerkesztése71
Nézeti képekből axonometrikus kép szerkesztése, rajzolása71
A tanulók rajzjavításáról72
Az alak és formaelemzés72
Formamagyarázat73
Formaelemzés74
A felület ill. idom elemzése75
A rekonstruktív képességek kialakításának, fejlesztésének és ellenőrzésének módszereiből75
Gondolati, szóbeli rajztanulmányozás76
Irányított rajztanulmányozás77
Tematikus rajztanulmányozás77
A teljes rajztanulmányozás79
Önálló rajztanulmányozás79
Rajztanulmányozás tervezése (Óravázlatok)80
Összeállítási rajzok tanulmányozása83
Néhány sajátos rajztanulmányozás86
Műveleti utasítások, művelettervek tanulmányozása89
Szakrajzórán kívüli rajztanulmányozásról91
Rajztanulmányozás rögzítése írásban és jelekkel91
Színező felületelemzés, felületelemző jelölés92
Rekonstrukció rögzítése jegyzetben95
Rajztanulmányozás feleletválasztással97
A feladatmegoldó rajzolás módszereiről (Rekonstrukció rajzolással)100
A problémamegoldó rekonstrukció módszertani kérdései101
A szakrajzfeladatok102
A feladatok kiadása102
A szakrajzfeladatok és feladatsorok megoldására való felkészítés103
A feladatmegoldó rajzolás korrektúrájának néhány kérdése103
Korszerű tantárgypedagógiai tevékenység megvalósításának módszereiről105
A tanulási tevékenység vezérlésének néhány módszere105
A tanulási tevékenység vezérlése rajzokkal106
A tanár táblai rajzának vezérlése rajzokkal108
A táblai magyarázó rajz készítésének technikája109
A táblai rajz, vagy ábra tervezése, elemzése111
A szakrajztanulási folyamat szabályozásának módszereiből112
A korrektúra113
Az egyéni korrektúra módszertani kérdései113
A frontális osztálykorrektúra114
A korrektúra hibái115
A változó korrektúrából116
Eljárások a tantárgyban116
A technológiailag helyes mérethálózat tanításából117
A szerkesztés menetéről118
A műszaki vázlatkészítés módszerei120
A modell utáni távlatos vázolás tanításáról121
A vázlatkészítés fokozatossága122
A felvételi vázlatkészítés tanításának módszerei123
A felvételi vázlatkészítés néhány módszertani kérdése126
A programozott szakrajz tanítás-tanulásról127
Az ábrázolástechnika tanításának módszertani kérdései128
A rajzeszközhasználatról128
A tusmunka, a sablonhasználat, rajzelőkészítés130
A rajztechnika tanításának módszertani kérdései131
A szabványírás tanítása131
A szerkesztett ceruzarajz technikájának néhány tanítási kérdése134
A tustechnika tanítása, kihúzás135
A vázlatkészítés rajztechnikájának tanításáról136
Bevezetés a terméktervezés módszertanába137
A korrektúra tartalma öntvénykialakításnál138
Méretezési feladatok és korrektúrája140
A tervvázlat korrektúrája141
A tanár feladatellenőrzése és értékelése143
Irodalom145

Szatmáry Béla

Szatmáry Béla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szatmáry Béla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem