Előszó
Egy nagy cipőgyár elküldte egyik pénzügyi alkalmazottját egy afrikai országba azzal a feladattal, hogy vizsgálja meg, milyen lehetőségek vannak a gyár termékeinek értékesítésére. Néhány nap múlva telexet kaptak a képviselőjüktől:
"Cipoet itt senki sem hord stop piac egyaaltalaan nincsen stop"
A cipőgyár igazgatója úgy döntött, hogy ellenőrzésként elküldi az egyik legjobb ügynökét is, vizsgálja meg ő is a lehetőségeket. Egy hét múlva megjött az ő telexe is:
"Senki sem hord cipoet stop oriaasi a piac stop"
Most már igazán érdekelte a cipőgyár vezetőségét, hogy van-e piac, vagy nincsen, és ha van, akkor tudnák-e hasznosítani, ezért elutazott a helyszínre a marketingrészleg vezetője, aki a következőképpen számolt be tapasztalatairól:
"Itt senki nem hord cipőt. A lábfejük azonban nem túl egészséges, a cipőviselés jót tenne nekik. A mostani cipőkészletünkben azonban nincs olyan kicsi méret, amely jó lenne a lábukra, úgyhogy át kell terveznünk a meglévő mintákat. Másik feladat, hogy fel kell világosítanunk őket a cipőviselés előnyeiről.
Mivel nincs pénzük, először is meg kell nyernünk a törzsfőnökök bizalmát, másrészt meg kell találnunk azt a csereeszközt, amelyet otthon jó pénzért eladhatunk. Szóba jöhető termékeink a banán és a kókuszdió, valamint gyönyörű szobrokat faragnak fából és az elejtett állatok csontjaiból.
Ha hazamegyek, akkor még megvizsgálom, hogy mely terméküket hogyan tudjuk értékesíteni és milyen hozadékot jelentene nekünk az üzlet. Ha eléjük a 20%-os hozadékot, akkor érdemes belefognunk."
Vissza