1.064.046

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A magyarok aranya a nagyszentmiklósi kincs, edényein ősi istenségük jelképeivel

Egyetemi segédanyag

Szerző
Miskolc
Kiadó: Miskolci Bölcsész Egyetem
Kiadás helye: Miskolc
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 130 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 21 cm x 15 cm
ISBN: 963-752-867-9
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nagyszentmiklósi aranykincs: 23 db aranyedény, együtt 9,925 kg - melyet egyébként a bécsi Kunsthistorisces Museum őriz - Budapesten a Magyar nemzeti Múzeumban volt látható 2002. március 24-től... Tovább

Előszó

A nagyszentmiklósi aranykincs: 23 db aranyedény, együtt 9,925 kg - melyet egyébként a bécsi Kunsthistorisces Museum őriz - Budapesten a Magyar nemzeti Múzeumban volt látható 2002. március 24-től június 30-ig a látogatók nagy örömére. Családommal elmenvén megtekinteni azt, a múzeumban a kincsről szóló ismertető kiadványt vásároltam, melynek címe: Az avarok aranya. A nagyszentmiklósi kincs. "Nem az avarok, hanem a magyarok aranya ez!" - mondtam a kiadványt árusító hölgynek, aki védve a kiadvány címét, rövid vitánk végén így szól: "Ha más a véleménye, mint a (kiadványt szerkesztő és alapanyagát író) tudósoké, akkor írja meg!" Így hát megírtam.
A kiállítást szervezetten is sok iskolai tanuló látogatta, akikben már gyermekkorunkban tévesen rögzült, hogy ez a kincs az avaroké volt. Bár a kiadványban több helyen említik a kincs ún. késő avarkori (7-8. századi) eredetét, arra egy szóval sem utalnak, hogy László Gyula a késő avarokat magyaroknak tartotta a kettős honfoglalásról szóló elmélete keretében s ily módon is a késő avar kori kincs magyar kincs lehet. Megemlítik ugyan =(a 28. oldalon), hogy "A kincs "magyar eredetét" - korábbi kísérleteket is figyelembe véve - László Gyula erősítette meg előbb numizmatikai és paleográfiai szempontokat figyelembe vevő cikkeiben, majd 1977-ben megjelent önálló monográfiájában." Ezt követően azonban kiragadott részkérdések mentén nemcsak László Gyula, hanem minden olyan szerző véleményét elutasítják, aki a kincset magyar eredetűnek tartotta. Vissza

Tartalom

Tartalom1
A magyarok aranya a nagyszentmiklósi kincs, edényein ősi istenségük jelképeivel4
Bevezetés4
A tanulmány célja5
A 2. sz. korsó képeinek jelentése és illeszkedési rendszerei6
A rendszer és illeszkedő elemei kölcsönös igazolásának elve7
Az ábrázolások két-két főszereplője kapcsolatának ismétlődő azonossága7
Illeszkedési rendszerek a nagyszentmiklósi magyar kincs edényein látható ember- és állatformájú istenjelkép-ábrázolásoknál8
A család rendszere és modellje8
Az ősi isten- és világszemlélet sajátos dualista filozófiai rendszere és modelljeinek lényegi azonossága9
Az ősi isten és világszemlélet (3.3 =) 9-mezős, ún. "bűvös négyzeten" alapuló rendszerében a nagyszentmiklósi kincs edényein látható istenjelképek és a magyar hagyományban megőrzött istennevek megfelelése, illeszkedése10
A körbe zárt egyenlő szárú kereszt jelképisége17
Az ún. jin - jang fogalompár ábrája és jelentése23
A mandala26
Az ősi isten- és világszemlélet (3.3 =) 9-mezős, ún. "bűvös négyzeten" alapuló rendszerében a nagyszentmiklósi kincs edényein látható istenjelképek és a magyar hagyományban megőrzött istennevek megfelelése, illeszkedése32
I/1. mező: A szellemi, égi világ férfi oldalának istenjelképei37
I/2. mező: A szellemi, égi világ női oldalának istenjelképei40
I/3. mező: A szellemi, égi világ férfi és női oldalának együttes istenjelképei42
II/1. mező: Az anyagi, földi világ férfi oldalának istenjelképei43
II/2. mező: Az anyagi, földi világ női oldalának istenjelképei44
II/3. mező: Az anyagi, földi világ férfi és női oldalának együttes istenjelképei45
III/1. mező: A valóság, világmindenség férfi oldalának istenjelképei45
III/2. mező: A valóság, világmindenség női oldalának istenjelképei46
III/3. mező: A valóság, világmindenség férfi és női oldalának együttes istenjelképei47
Képek elemzése50
Első kép. Az ún. "győztes fejedelem" Mu(a)gerisz (Moger, Mogyer) király50
A Mu(a)gerisz (Moger, Mogyer) királlyal kapcsolatos előzmények áttekintése51
Moravcsik Gyula (1927)51
Németh Gyula (1930)53
Bendefy László (1942)53
Bakay Kornél (1998)54
Az első kép tárgyalása55
Gordasz és Mu(a)ger királyok drámája a nagyszentmiklósi kincs titka megfejtésének alapja55
Rövid történelmi visszapillantás56
Az első kép értelmezése58
A jelent néhány párhuzama60
Gordasz/Ogurda éa Muger/Muagerisz nevéről65
Második kép. Az ún. "égberagadási jelenet" magyar, a népnevünket is adó nagy anyaistennőnk ábrázolás madár- és ember-asszony formájában82
A madár szavunk főbb sumer jelentései82
A madár és a magyar név kapcsolata, Magyar anyaistennőnk84
A bőségszaru-combú és füles madár mint női griffamadár az ősi női szent hármasságú egyistenségünk jelképe85
A női griffmadár mezopotámiai párhuzamai87
Az oroszlánfejű sas87
Inanna vagy Istar istennő87
Mud és Mug istennő nevei a Babiloni Pantheonban88
A griffmadár karmai között tartott asszony a griffmadár emberi megjelenítése89
A cserdyni vagy bolsaja-anikovai ezüsttál ábrája91
Egyéb értelmezés91
A szimurg is női griff, a nagy anyaistennő jelképes ábrázolásának változata92
A griffmadár jelképű Magyar anyaistennőnk Magóg istennővel és ősanyával is azonosítható93
A női nemiség nem figurális (emberi, vagy állati alakot ábrázoló) megjelenítése egyes korsókon93
Volgai bulgár krónika a Magyar (Madjar) nevű istenségről93
III. Béla királyunk rézpénzének tanúságtétele Sancta Maria = Sancta Madiar (Magyar) istennőnkről, Manna ország matien/madsaren-magyarjainak sorsmeghatározójáról95
Harmadik kép. Az ún. "égi vadászat" nimród/Baál/Góg atyaisten ábrázolása101
Nimród nevének sumer jelentései101
A kép értelmezése102
Negyedik kép. Az ún. "állatküzdelmi jelenet" a magyarok egyik népnevét is adó "szabartu aszphalu = a szaporító férfi griff, vagy Baál isten szülő (csoda)szarvasa" nevű istenségének ábrázolása103
A szarvas szabarta/e/i/u szócsoportjának jelentései106
A griff-jelképű Baál isten aszp/Bala/e/i/u szócsoportjának jelentései108
A Szabártu Aszpálu/Aszbaálu istenség- és népnevünk összefoglalt jelentése110
1. Melléklet. A kör 3, az egyenlő szárú kereszt 13 különféle ékjelű változatának ábrája és jelentése113
2. Melléklet. Az ogur, oguz népnevekről és Attila hún király nyugat-európai csúfolásáról121
Irodalom126
Jegyzetek129
Képmelléklet 1-19.

Farkasinszky Tibor

Farkasinszky Tibor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Farkasinszky Tibor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem